Air Canada – opóźniony lub odwołany lot

Air Canada to kanadyjska linia lotnicza z siedzibą w Montrealu, która w 1937 roku została narodową linią Kanady. Oferuje loty do 240 miast, m.in. do Pekinu, Tokio, Paryża, Madrytu, Rzymu i na Florydę. Jeśli twój lot linią Air Canada został odwołany, zapoznaj się z naszym krótkim poradnikiem. Znajdziesz tutaj wskazówki, co zrobić, gdy odmówiono ci wejścia na pokład lub lot został opóźniony bądź anulowany. Istnieje szansa, że przysługuje ci odszkodowanie w wysokości do 600 euro na pasażera.

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot Air Canada

Kiedy należy ci się odszkodowanie za zakłócony lot linią Air Canada? Będą to przypadki, w których podróż została odwołana lub opóźniona ze względu na: niestawienie się członka załogi, usterkę techniczną samolotu, system rotacji, czy przekroczenie czasu pracy załogi. Wszystkie te przykłady łączy jedno – linia lotnicza Air Canada ma (a raczej powinna mieć) nad nimi jakąś kontrolę.

Co zrobić, gdy lot Air Canada jest opóźniony?

Bywa, że lot jest opóźniony – wbrew pozorom, zdarza się to stosunkowo często. Główne przyczyny opóźnienia startu to niesprzyjające warunki pogodowe i różnego rodzaju zdarzenia podczas lotu. Przewoźnicy starają się przewidywać takie sytuacje oraz skutecznie im zapobiegać. Niestety nie zawsze im się to udaje.

Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004 przy opóźnieniu lotu o minimum 3 godziny, pasażer ma prawo do uzyskania rekompensaty od firmy Air Canada. Wysokość odszkodowania zależy tylko od długości trasy, na jakiej odbywa się podróż. Dlatego zadośćuczynienie może wynieść:

  • 250 euro za trasę do 1500 km,
  • 400 euro za trasę od 1501 do 3500 km w obrębie UE i poza terytorium UE,
  • 600 euro za trasę powyżej 3500 km poza terytorium UE.

Jednak odszkodowanie jest przyznawane wyłącznie wtedy, gdy opóźnienie było spowodowane zdarzeniami, nad którymi linia Air Canada ma kontrolę. Będą to więc takie sytuacje jak strajk pracowników linii lotniczej czy usterka techniczna samolotu.

Pamiętaj, że nie uzyskasz rekompensaty, jeśli przyczyną opóźnienia była sytuacja niezależna od linii Air Canada. Chodzi o tzw. okoliczności nadzwyczajne, czyli takie, na które firma obsługująca loty nie ma żadnego wpływu, np.:

  • Destabilizacja polityczna,
  • Niesprzyjające warunki pogodowe,
  • Zderzenie z ptakiem,
  • Nieoczekiwane wady sprzętu, które zmniejszają bezpieczeństwo.
W takich i podobnych przypadkach przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania.

Zwróć uwagę na czas przybycia do miejsca docelowego

Przy opóźnieniu ogromne znaczenie ma czas przybycia do miejsca docelowego liczony od otwarcia drzwi samolotu. W sprawach o rekompensatę nie bierze się pod uwagę miejsca lądowania ani czasu wylotu, a jedynie czas przybycia do miejsca docelowego. W efekcie, gdy dotrzesz na miejsce z opóźnieniem powyżej 3 godzin, prawdopodobnie możesz uzyskać odszkodowanie. Jeśli chcesz mieć pewność, że otrzymasz rekompensatę, po lądowaniu zwróć się do obsługi lotniska z prośbą o pisemne poświadczenie czasu opóźnienia.

Co zrobić, gdy lot Air Canada został odwołany?

Linia Air Canada nie należy do UE, ale musi przestrzegać jej przepisów w przypadku połączeń w strefie Unii Europejskiej. Jeśli lot jest odwołany, firma lotnicza zaproponuje ci dwie opcje: alternatywny lot do miejsca docelowego lub pełny zwrot pieniędzy. Sam/a decydujesz, które rozwiązanie jest dla ciebie lepsze.

Zwróć uwagę na to, że:

  • Jeśli lot był odwołany na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem z lotniska na terenie UE, należy Ci się odszkodowanie w wysokości do 600 euro na pasażera.
  • Jeżeli linia Air Canada oferuje alternatywne połączenie, które pozwala dotrzeć na miejsce docelowe w czasie bardzo podobnym do planowanego, nie jest zobowiązania do wypłaty rekompensaty.
  • Linia lotnicza będzie zwolniona z wypłaty odszkodowania także wtedy, gdy odwołanie lotu jest wynikiem tzw. nadzwyczajnych okoliczności.

Odszkodowanie od Air Canada – kiedy przysługuje?

Muszą został spełnione trzy warunki:

  • Czas złożenia reklamacji – okres przedawnienia różni się w zależności od kraju. Zwykle pasażerowie mają 3 lata na złożenie reklamacji. Jednak w Polsce jest to tylko 1 rok, podczas gdy w Wielkiej Brytanii aż 6 lat.
  • Okoliczności – zgodnie z regulacją europejską, pasażer ma prawo do ubiegania się o odszkodowanie wtedy, gdy opóźnienie lub odwołanie lotu nie jest wynikiem nadzwyczajnych okoliczności.
  • Trasa podróży – w przypadku lotu obsługiwanego przez firmę zarejestrowaną w UE przysługuje odszkodowanie, ale tylko wówczas, gdy lotnisko startu lub lądowania mieści się w UE. Jeżeli linia nie jest zarejestrowana w UE, to wypłaca rekompensatę tylko wtedy, gdy podróż rozpoczęła się na lotnisku w UE.

Obowiązki linii lotniczej Air Canada wobec pasażerów

Istotną kwestią jest fakt, że w razie zupełnego odwołania lub dużego opóźnienia, linia Air Canada musi zapewnić pasażerom:

  • posiłki i napoje,
  • zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie mają czekać na lot alternatywny przez jedną lub więcej nocy,
  • transport z lotniska do hotelu,
  • możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych lub wysłania 2 maili.

Jeżeli linia nie udzieli takiej pomocy, wraz z wnioskiem o odszkodowanie możesz złożyć wniosek o zwrot kosztów dodatkowych. Mowa o kosztach, które poniosłeś np. w celu zakupu jedzenia, opłacenia pokoju hotelowego, wykonania połączeń telefonicznych czy mailowych. Dlatego koniecznie zachowaj wszystkie faktury i paragony!

Nie wpuszczono Cię na pokład? Sprawdź, co możesz zrobić

Innym problemem, z jakim mogą spotkać się pasażerowie linii Air Canada, jest odmowa wejścia na pokład. Tutaj również istnieje możliwość ubiegania się o odszkodowanie, choć pod pewnymi warunkami. Możesz złożyć wniosek o rekompensatę pod warunkiem, że przewoźnik odpowiada za zaistniałą sytuację, czyli np. sprzedał zbyt dużą liczbę biletów (overbooking).

Odmowa wejścia na pokład Air Canada występuje wtedy, gdy pasażerowie stawili się do wejścia na pokład, ale odmówiono im przewozu danym lotem.

Kiedy firma nie poniesie konsekwencji za niewpuszczenie pasażerów do samolotu? Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli odmowa jest racjonalnie uzasadniona, np. ze względu na niewłaściwe dokumenty podróżne, problemy zdrowotne, czy przyczyny związane z zachowaniem bezpieczeństwa.

Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu rekompensaty? Zapraszamy do kontaktu

Jeśli któraś z powyżej wymienionych sytuacji spotkała właśnie Ciebie, nie czekaj – zgłoś się do SkySupport. Pomożemy ci w uzyskaniu należnej kwoty, a przed tym bezpłatnie przeanalizujemy twoją sprawę. Wystarczy, że wypełnisz formularz dostępny na naszej stronie. Szybko powiadomimy cię, czy należy Ci się rekompensata lub zwrot kosztów.

Zapytanie do niczego nie zobowiązuje. Prowizja SkySupport jest pobierana tylko w przypadku wygranych spraw.

UWAGA: jeśli chcesz ubiegać się o odszkodowanie, koniecznie zapisz dane lotu, zachowaj wszystkie dokumenty podróży oraz ustal, jaka była przyczyna opóźnienia, odwołania lotu lub odmowy wpuszczenia na pokład.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>