Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Air France

Francuskie linie lotnicze Air France należą do grupy największych linii lotniczych świata. Ich główny węzeł znajduje się na lotnisku Roissy pod Paryżem. Aktualnie firma Air France oferuje połączenia na wszystkich kontynentach, a jej flota składa się z około 250 samolotów.

Twój lot linią Air France został odwołany, opóźniony, a może odmówiono Ci wejścia na podkład? Istnieje szansa, że należy Ci się odszkodowanie – i to nawet w wysokości do 600 euro za osobę.

Odwołanie lotu linią lotniczą Air France

Odwołanie lotu to sytuacja, która u wielu osób powoduje duży stres i skutecznie podnosi ciśnienie. Po powrocie często czekają na nas różne obowiązki, m.in. powrót do szkoły czy pracy. Anulacja potrafi zepsuć wiele ważnych planów.

Dlatego gdy dochodzi do odwołania podróży, przewoźnik jest zobowiązany do zaoferowania pasażerom dwóch opcji do wyboru:

  • alternatywnego lotu do miejsca docelowego
  • lub pełnego zwrotu pieniędzy za bilet.

Sam decydujesz, które rozwiązanie będzie dla ciebie korzystniejsze.

Oprócz tego możesz mieć szansę na uzyskanie rekompensaty za odwołany lot Air France i to nawet w wysokości do 600 euro za pasażera. Będzie to możliwe wtedy, gdy lot został anulowany mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem z lotniska na terenie UE.

Nadzwyczajne okoliczności

Musisz jednak wiedzieć, że gdy linia Air France zaoferuje połączenie, dzięki któremu możesz być w miejscu docelowym w czasie zbliżonym do planowanego, nie będzie zobowiązania do wypłaty odszkodowania. Inną sytuacją, w której przewoźnik nie musi płacić rekompensaty pasażerom, jest anulowanie lotu ze względu na tzw. nadzwyczajne okoliczności, czyli:

  • Zderzenie z ptakiem
  • Niespodziewane wady techniczne, które wpływają na bezpieczeństwo,
  • Złe warunki atmosferyczne,
  • Sytuację polityczną

Dlaczego? Ponieważ firma obsługująca zakłócony lot nie ma kontroli nad tymi przyczynami.

W takim razie kiedy należy się rekompensata? Wtedy, gdy Air France jednak ma kontrolę nad wydarzeniami, które doprowadziły do anulowania podróży. Będą to m.in.:

  • Przekroczenie czasu pracy załogi
  • System rotacji
  • Niestawienie się członka załogi
  • Problemy techniczne

Opóźnienie lotu Air France. Czy należy ci się odszkodowanie?

Drugą, nagminnie występującą sytuacją, są opóźnienia lotów np. z powodu nieodpowiedniej pogody czy zdarzeń w trakcie lotu. W tym przypadku również możesz wnioskować o rekompensatę. Będzie to możliwe wtedy, gdy opóźnienie lotu wyniosło minimum 3 godziny (zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004).

To, jak dużą rekompensatę wypłaci ci linia Air France, zależy od długości trasy podróży:

  • Jeśli podróż odbywała się na trasie do 1500 km, odszkodowanie wyniesie 250 euro
  • Jeśli podróż odbywała się na trasie od 1501 do 3500 km w obrębie UE i poza UE, odszkodowanie wyniesie 400 euro
  • Za to gdy długość trasy liczyła ponad 3500 km poza terytorium UE, możesz uzyskać odszkodowanie w wysokości 600 euro

Zwróć uwagę na czas przylotu

Znaczenie ma także czas przybycia na miejsce docelowe. Liczy się go od chwili otwarcia drzwi samolotu. To właśnie ten czynnik bierze się pod uwagę w sprawach o rekompensatę. Jeżeli więc dotrzesz na lotnisko docelowe w czasie dłuższym niż 3 godziny, przysługuje Ci odszkodowanie. Po przybyciu najlepiej zgłoś się do obsługi lotniska po pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia.

Air France ma obowiązek udzielić pasażerom opieki

Jeżeli lot jest całkowicie anulowany lub znacznie opóźniony, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom dostęp do telefonu lub Internetu (w celu wykonania dwóch rozmów, wysłania dwóch maili itd.), do posiłków i napojów, a także zorganizować zakwaterowane w hotelu (gdy na kolejny lot trzeba czekać przez 1 lub więcej nocy) i transport z lotniska do hotelu. Gdy linia lotnicza Air France nie spełni tego obowiązku, możesz ubiegać się o zwrot kosztów dodatkowych, poniesionych np. za wynajęcie pokoju czy zakup jedzenia. Zachowaj wszelkie paragony i faktury, a następnie dołącz je do wniosku o rekompensatę.

Roszczenie o odszkodowanie. Sprawdź, czy spełniasz te warunki

Istnieją trzy główne warunki, które trzeba spełnić, aby ubiegać się o odszkodowanie. Pierwszy to okoliczności opóźnienia lub odwołania. Zgodnie z europejską regulacją, odszkodowanie można uzyskać tylko wtedy, gdy zakłócenie podróży było spowodowane okolicznościami, na które przewoźnik ma wpływ. Jeśli były to tzw. nadzwyczajne okoliczności, rekompensata nie przysługuje.

Drugi czynnik to trasa podróży. Jeżeli lot obsługuje firma zarejestrowana w UE, to przysługuje odszkodowanie, ale tylko wtedy, gdy lotnisko startu lub lądowania znajduje się na terytorium UE. W przypadku firm niezarejestrowanych w Unii, wypłata odszkodowania będzie konieczna wówczas, gdy samolot startował z lotniska w UE.

Trzeci i ostatni element to czas złożenia reklamacji. Niestety w Polsce mamy na to tylko 1 rok, co jest bardzo krótkim okresem, gdyż np. w Wielkiej Brytanii wynosi on aż 6 lat. W większości krajów pasażerowie mają jednak 3 lata na złożenie wniosku.

Co jeśli linia Air France odmówiła ci wejścia na pokład?

Ostatnią kwestią, którą warto poruszyć, jest odmowa wejścia na pokład samolotu Air France. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji z przyczyny wynikającej z niekompetencji przewoźnika, np. overbookingu (nadmiernej sprzedaży biletów), możesz wnieść reklamację i starać się o odszkodowanie. O odmowie mówimy wtedy, gdy pasażer stawi się do wejścia samolotu, ale nie zostanie wpuszczony na jego pokład.

Air France będzie zwolnione z wypłaty odszkodowania, jeśli przyczyny niewpuszczenia do samolotu były związane np. z kwestiami bezpieczeństwa, zdrowia, czy niewłaściwymi dokumentami podróżnymi. Taka decyzja musi być więc racjonalnie uzasadniona.

Nie czekaj – zgłoś się do SkySupport i uzyskaj rekompensatę

Niezależnie od tego, czy Twój lot Air France został odwołany, anulowany, lub odmówiono Ci wejścia na pokład, pamiętaj aby:

  • Zapisać dane lotu
  • Zachować dokumenty podróżne
  • Dowiedzieć się, jaka była przyczyna zakłócenia lotu

Z pomocą SkySupport szybko uzyskasz rekompensatę i stracone pieniądze. Wypełnij formularz na naszej stronie i otrzymaj darmową ocenę sytuacji. Jeśli twoja sprawa kwalifikuje się do odszkodowania, poinformujemy cię o tym za darmo. Dopiero po wygraniu twojej sprawy pobierzemy prowizję. Pamiętaj, że wysłanie zapytania do niczego nie zobowiązuje.

Oceń ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *