Bilet zakupiony przez internetowego pośrednika a odszkodowanie za opóźniony lot

Korzystanie z usług pośredników, zajmujących się sprzedażą biletów lotniczych, jest niezwykle wygodne. W ciągu kilku chwil mamy zestawienie najlepszych ofert, godzin wylotów i cen, które nas interesują. Nie musimy zatem marnować czasu na samodzielne przeczesywanie Internetu w poszukiwaniu okazji. Co jednak w przypadku, gdy zakupiony w ten sposób bilet, okaże się biletem na lot opóźniony lub odwołany? Czy i od kogo możemy dochodzić odszkodowania?

Jak działają pośrednicy?

W Polsce już od dobrych kilku lat działa wielu popularnych pośredników, pomagających podróżnym w poszukiwaniu najbardziej korzystnych propozycji linii lotniczych. Poza opcją zakupu biletów oferują także wsparcie w wynajęciu zakwaterowania, samochodu czy zakup polisy podróżnej. Ponadto, panuje powszechne przekonanie, że obok możliwości przygotowania zestawienia wielu ofert jednocześnie, mają także dostęp do ciekawych kodów rabatowych czy specjalnych promocji. Nierzadko jednak – jak pokazują badania – jest całkowicie odwrotnie. Zgodnie z informacjami zebranymi przez Europejskie Centrum Konsumenckie Polska, w 33 na 43 przypadków zakupów biletów lotniczych przy pomocy pośrednika, ceny oferowane bezpośrednio przez przewoźników za te same bilety był przeciętnie o 9% niższe. Często wynika to z faktu, że aby zarobić na swojej działalności, pośrednicy pobierają dodatkowe prowizje lub opłaty za realizowane przez siebie usługi.

Na co warto zwrócić uwagę dokonując zakupu biletów przez pośrednika?

Jak zostało już nadmienione wcześniej, przede wszystkim warto dokładnie przyjrzeć się całej tabeli opłat i prowizji oraz regulaminowi świadczenia usług przez dany portal. Koniecznie przed uiszczeniem ostatecznej ceny należy zweryfikować, co składa się na całkowity koszt biletu. Zwróćmy także uwagi na wskazane warunki ewentualnego zwrotu biletów lub możliwości przełożenia podróży, jeżeli zależy nam na elastyczności. Najczęściej bowiem najbardziej korzystne cenowo oferty są tymi bezzwrotnymi.

W szczególności, warto dokładnie przejrzeć wszystkie aspekty naszej rezerwacji, jeśli zakupujemy lot łączony z przesiadkami w ramach jednej rezerwacji. Aby uniknąć niewiadomych i problemów podczas podróży należy sprawdzić, jaki przewoźnik będzie realizował lot i na jakich zasadach, a także z kim ewentualnie kontaktować się w przypadku potencjalnych problemów.

Oczywistym jest także, aby weryfikować strony za pośrednictwem których dokonujemy zakupu. Wśród najpopularniejszych pośredników znajdziemy m.in.. portale Kiwi czy SkyScanner. Są to renomowane i bezpieczne strony. Jeżeli natomiast znajdziemy niecodziennie korzystną ofertę na portalu, o którym nic nie wiemy, warto zastanowić się dwa razy, czy nie jest to pospolite oszustwo.

Do kogo zwrócić się o odszkodowanie w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu?

Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem 261/2004 ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, w każdym przypadku opóźnienia, odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, podmiotem do którego należy się zwrócić jest przewoźnik lotniczy. O ile nie wystąpiły nadzwyczajne okoliczności, które wyłączają odpowiedzialność linii, o tyle jest ona zobligowana do wypłaty swoim pasażerom odszkodowania w granicach unormowanych przepisami ww. Rozporządzenia. Oznacza to, że bez względu na to, czy składaliśmy rezerwację bezpośrednio przewoźnikowi czy poprzez pośrednika, nasze roszczenie o odszkodowanie powinniśmy kierować do przewoźnika.

Przewoźnik, w przypadku odwołania lotu na krócej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu, powinien zagwarantować pasażerom – wedle ich wyboru – alternatywny lot lub zwrot kosztów uiszczonych za bilety. Ponadto, zarówno w przypadku lotów odwołanych jak i opóźnionych o minimum 3 godziny, pasażerom należy się odszkodowanie, którego wysokość uzależniona jest od długości trasy, jaką pokonać miał rejs, i waha się w przedziale od 250 do nawet 600 euro za osobę.

Jaka może być rola pośrednika w procesie dochodzenia odszkodowania?

Jak już zostało wskazane, pośrednik nie odpowiada przed pasażerami za ewentualne trudności, które napotykają podczas podróży. Niemniej, może okazać im wsparcie w procesie dochodzenia odszkodowania poprzez udzielanie informacji o warunkach rezerwacji i przysługujących podróżnym prawach. Niektórzy z pośredników w ramach świadczonych usług oferują nawet bezpośrednią pomoc w dochodzeniu rekompensat od przewoźników lotniczych w zamian za kwotę prowizji.

Należy także pamiętać, ze w przypadku gdy nasz lot zostaje odwołany, a przewoźnik zwraca nam cenę biletów uiszczoną poprzez pośrednika, odbędą one powrotną drogę do naszego portfela w taki sam sposób – poprzez pośrednika. Oznacza to, że zwrot może potrwać nieco dłużej niż w przypadku zwrotu tradycyjnego (przewoźnik🡪 podróżny). Jeśli zależy ci na czasie, albo masz wątpliwości na jakim etapie jest płatność – możesz zasięgnąć informacji bezpośrednio u pośrednika.

Podsumowanie

Na pytanie, czy lepiej kupować bilety bezpośrednio od przewoźnika, czy poprzez pośredników, nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Oba rozwiązania mają zarówno wady jak i zalety. Z całą pewnością należy pamiętać o weryfikowaniu stron, z których korzystamy, oraz o tym, że bez względu na wybraną formę rezerwacji, w przypadku roszczenia o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, powinniśmy zgłosić się bezpośrednio do przewoźnika lotniczego. Jeżeli natomiast potrzebujemy wsparcia w ubieganiu się o odszkodowanie, warto zwrócić się do podmiotów takich jak SkySupport, wyspecjalizowanych w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.