5 min. | 18 marca 2025
Czym jest czarter?
Chociaż podróżowanie samolotem najczęściej kojarzy nam się z liniami rejsowymi – a coraz częściej tanimi liniami lotniczymi – nie sposób nie poświęcić kilku słów tematyce lotów czarterowych. Na czym polega ich specyfika? Do kogo można zgłaszać roszczenia związane z takimi lotami?
Na czym polega czarter?
Loty tzw. czarterowe organizowane są w taki sposób, że cały rejs (wszystkie miejsca w samolocie) wykupowane są na wyłączność indywidualnego klienta lub np. biura podróży. Zresztą, czarterować można nie tylko samoloty. Takie rozwiązania oferują również przewoźnicy morscy i kolejowi. W ten sposób można zorganizować zarówno przewóz osób, jak i towarów.
Jakie wyróżniamy rodzaje czarteru?
Co do zasady wyróżniamy dwa główne typy lotów czarterowych. Pierwszym z nich są czartery czasowe. Wówczas określony środek transportu wynajmowany jest na określony z góry okres czasu. Drugą kategorią czarterów są czartery na podróż – i jest to najczęściej spotykana opcja. Z niej korzystają m.in. biura podróży organizując transport dla swoich klientów.
Gdzie mogę kupić bilety na lot czarterowy?
Najczęściej z czarterem spotkamy się w przypadku korzystania z ofert wycieczkowych biur podróży. Bilety na taki lot wliczone są zwykle w cenę danej wycieczki i nabywane wraz z nią. Tour operatorzy nawiązują porozumienia z liniami lotniczymi, które organizują dla nich loty dedykowane konkretnym kierunkom i wycieczkom, przeznaczone dla klientów takiego biura. Jest to dogodne rozwiązanie zarówno dla organizatorów wycieczek jak i osób, które taką wycieczkę odbywają. Niektóre linie lotnicze wyspecjalizowały się wręcz w organizowaniu lotów czarterowych. Taką linią, skupiającą się na transportowaniu klientów biur podróży, jest na przykład EnterAir. Popularni przewoźnicy poszli nawet o krok dalej i kilku z nich uruchomiło specjalną “odnogę” swojej standardowej linii lotniczej, dedykowaną świadczeniu usług czarterowych (np. LOT Charters czy Buzz/Ryanair Sun).
Co na pierwszy rzut oka odróżnia loty czarterowe od lotów rejsowych? Zwykle standard świadczenia usług w ramach lotów czarterowych jest zbliżony do tego, którego możemy doświadczyć w tanich liniach lotniczych, choć są oczywiście wyjątki. Możemy spotkać firmy świadczące usługi wynajmu prywatnych rejsów, których zasadniczą cechą jest komfort podróżowania – pasażer lub pasażerowie mają do dyspozycji wiele miejsca na pokładzie, dedykowaną obsługę, dostęp do napoi i posiłków podczas całego lotu. LOT Charters oferuje tymczasem poziom usług zbliżony do tego, który możemy spotkać w “tradycyjnych” lotach tej linii.
Minusem czarterów może być brak możliwości korzystania z saloników lotniskowych czy otrzymania miejsca w klasie biznes.
Jaki bagaż na lot czarterowy?
To, co z kolei odróżnia na plus loty czarterowe od lotów “standardowych, to możliwość zabrania bagażu rejestrowanego w cenie biletu. Jest to o tyle istotne, że wycieczki w ramach których nabywamy prawo do lotu czarterowego są zwykle kilku lub kilkunastodniowe, a więc możliwość zabrania walizki o standardowych wymiarach jest konieczna. Tym samym pasażer może mieć przy sobie bagaż podręczny (zwykle do 10 kilogramów wagi) oraz walizkę, którą nadaje do luku bagażowego. Jej waga może wahać się w zależności od przewoźnika, ale zwykle nie może przekraczać 25 kg.
Kiedy organizujemy lot we własnym zakresie, kupując pojedynczy bilet, zawsze powinniśmy upewnić się, co zawiera się w cenie biletu. Zwykle bowiem możliwość zabrania bagażu większego aniżeli średnich rozmiarów plecak, wymaga dodatkowego opłacenia.
Regulacje prawne dotyczące czarterów
Choć na pierwszy rzut oka nie wydaje się to takie oczywiste, do lotów czarterowych odbywających się w ramach Unii Europejskiej zastosowanie także znajdą przepisy zawarte w Rozporządzeniu 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Oznacza to, że przy spełnieniu przesłanek wynikających z rozporządzenia, pasażerom lotów czarterowych przysługuje prawo do otrzymania pomocy, bycia informowanym o zakłóceniach lotu, a także domagania się zorganizowania alternatywnego lotu, otrzymania zwrotu ceny za bilety czy dochodzenia odszkodowania.
W przypadku lotów międzynarodowych zastosowanie znajdą postanowienia Konwencji Montrealskiej. Jest to akt prawa międzynarodowego, regulujący uprawnienia pasażerów w przypadku opóźnienia i odwołania lotu, ale także na okoliczność odniesienia uszczerbku na zdrowiu, poniesienia śmierci czy uszkodzenia bagażu.
W przypadku lotów czarterowych należy mieć jednak na uwadze istnienie jeszcze jednej regulacji – mianowicie Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2302 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. Jest to bowiem akt, który wprost odnosi się do lotów czarterowych będących elementem wycieczek nabywanych w biurach podróży.
Kierowanie roszczeń związanych z lotem czarterowym
Mając na uwadze zapisy powyżej przywołanych aktów prawa, należy zauważyć, że w przypadku, gdy czarterujemy lot we własnym imieniu (nawiązujemy bezpośrednią relację my i przewoźnik) odpowiedzialność za realizację lotu zgodnie z umową ponosić będzie linia lotnicza. To do niej możemy kierować wszystkie wynikłe ze stosunku roszczenia.
Tymczasem, gdy organizatorem wycieczki jest biuro podróży, a lot czarterowy jest elementem wycieczki, wówczas wszelkie uwagi związane z organizacją wyjazdu należy składać do jego organizatora. Zgodnie z art. 13 ww. Dyrektywy, organizator jest odpowiedzialny za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora, czy też przez innych dostawców usług turystycznych. W takim przypadku ma on obowiązek zapewnienia zadośćuczynienia za niedogodności, w tym w szczególności w postaci obniżki i rekompensata za poniesione szkody.
Proces dochodzenie odszkodowania od biura podróży jest bardzo zbliżony do dochodzenia odszkodowania od linii lotniczej. Należy złożyć reklamację, a następnie oczekiwać na jej rozpatrzenie przez biuro. Jeśli otrzymamy negatywną odpowiedź, należy rozważyć złożenie powództwa i dochodzenie rekompensaty na drodze sądowej. W takim wypadku pomocne będzie z pewnością wsparcie ekspertów – takich jak prawnicy Sky Support, którzy posiadają bogate doświadczenie w dochodzeniu odszkodowań i rozległą merytoryczną wiedzę.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

