6 min. | 20 marca 2023
Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot EnterAir
EnterAir – największa prywatna, turystyczna linia lotnicza w Polsce, realizująca połączenia wszystkich największych rynków czarterowych Europy. EnterAir posiada 7 baz operacyjnych, m.in. w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica, Porcie Lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, czy Porcie Lotniczym London-Gatwick.
Co możesz zrobić, jeżeli twój lot EnterAir został odwołany? Jakie są możliwości w przypadku znaczącego opóźnienia samolotu? A może odmówiono ci wejścia na pokład? Poznaj swoje prawa i dostępne możliwości.
Podstawa dochodzenia odszkodowania za lot EnterAir
Podstawą dochodzenia odszkodowania za lot EnterAir jest Rozporządzenie (WE) 261/2004. Reguluje ono zasady wypłaty rekompensaty w sytuacjach odwołania lub opóźnienia lotu. Bardzo ważną rolę odgrywają przyczyny, przez które doszło do zakłócenia lotu.
Jeżeli lot linią EnterAir został odwołany przez zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć pomimo podjęcia różnych środków, pasażerom nie przysługuje rekompensata. Chodzi o okoliczności takie jak destabilizacja polityczna, strajk kontrolerów lotu, nieodpowiednie warunki meteorologiczne, czy nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo.
Inaczej jest wtedy, gdy odpowiedzialność za wystąpienie okoliczności stoi po stronie linii lotniczej. Będą to takie przypadki jak wystąpienie usterki technicznej samolotu, niestawienie się członka załogi lub przekroczenie czasu pracy załogi, a także system rotacji. Wówczas EnterAir jest zobowiązane do wypłaty odszkodowania pasażerom.
Lot EnterAir jest opóźniony – co mówi Rozporządzenie?
Prawo do odszkodowania za opóźnienie lotu EnterAir przysługuje wtedy, gdy opóźnienie wyniosło więcej niż 3 godziny w stosunku do planowanej godziny lądowania. Za moment lądowania uznaje się moment otwarcia drzwi samolotu.
W przypadku spraw o odszkodowanie nie bierze się więc pod uwagę czasu wylotu, tylko czas przylotu w miejsce docelowe. Ma to szczególne znaczenie w przypadku tras składających się z kilku odcinków.
Ważną kwestią jest również dystans połączenia, ponieważ od tego czynnika zależy wysokość należnej rekompensaty. Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004, odszkodowanie za opóźniony lot EnterAir może wynieść:
- 250 euro – przy trasach do 1500 km
- 400 euro – przy trasach od 1501 km do 2500 km w obrębie i poza terytorium UE
- 600 euro – przy trasach powyżej 3500 km
Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę okoliczności opóźnienia (nie mogą być to tzw. okoliczności nadzwyczajne, będące poza kontrolą przewoźnika).
Lot EnterAir jest odwołany – jakie są prawa pasażerów?
Podczas korzystania z usług EnterAir może dojść także do całkowitego odwołania podróży. Wtedy również stosuje się przepisy zawarte w europejskim rozporządzeniu.
Kiedy firma obsługująca połączenie anuluje lot, musi wystąpić do pasażerów z następującymi propozycjami:
- pełnego zwrotu pieniędzy
- lub alternatywnego lotu do miejsca docelowego.
Jeśli linia EnterAir odwołała lot na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem z lotniska zlokalizowanego na terenie Unii Europejskiej, musi wypłacić pasażerom odszkodowanie sięgające do kwoty 600 euro.
Jednak kiedy zaoferuje im lot, który pozwala dotrzeć do portu docelowego w czasie podobnym do planowanego, nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania. Tak samo jest w przypadkach, w których anulowanie podróży wynika z tzw. nadzwyczajnych okoliczności.
Overbooking, a odmowa przyjęcia na pokład EnterAir
Czasem dochodzi też do overbookingu, czyli nadsprzedaży biletów. W wyniku tego firma lotnicza EnterAir może odmówić komuś wstępu na pokład. Takim pasażerom należy się odszkodowanie w wysokości 250 euro, 400 euro lub 600 euro, zależnie od dystansu lotu. Jest to przyczyna nieuzasadniona racjonalnie, zależna od linii lotniczej.
Inaczej będzie wtedy, gdy wejścia do samolotu odmówiono ze względu na racjonalnie uzasadnione przyczyny. Wśród nich wymienia się chociażby brak właściwych dokumentów podróżnych, spóźnienie się pasażera na odprawę, czy powody związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem. Są to przypadki, w których linia EnterAir nie ponosi odpowiedzialności za niewpuszczenie pasażera do samolotu.
Kiedy przysługuje odszkodowanie za lot EnterAir?
Podsumowując, aby móc ubiegać się o odszkodowanie od EnterAir, trzeba zwrócić uwagę na okoliczności zakłócenia lotu. Kiedy są one nadzwyczajne i poza kontrolą przewoźnika, nie mamy prawa do odszkodowania. Gdy jednak są zależne od linii lotniczej, jak np. strajk załogi, możemy ubiegać się o rekompensatę.
Ważny jest też czas złożenia reklamacji, który w Polsce wynosi tylko jeden rok. W innych krajach pasażerowie mają na to zazwyczaj trzy lata, za to klienci z UK mogą wnioskować o odszkodowanie nawet przez sześć lat.
Ostatnim, choć nie mniej istotnym czynnikiem, jest trasa lotu. Rekompensata należy się wyłącznie wtedy, gdy:
- Lot jest obsługiwany przez firmę zarejestrowaną w UE, a lotnisko wylotu lub lądowania również znajduje się na terytorium UE.
- Lot jest obsługiwany przez firmę niezarejestrowaną w UE, ale lotnisko wylotu znajduje się na terytorium UE.
Zwróć uwagę na prawa pasażerów zakłóconego lotu
Pasażerom zakłóconego lotu EnterAir przysługują też inne prawa. Przede wszystkim linia lotnicza powinna zagwarantować im dostęp do napojów i posiłków, a także zaoferować możliwość wykonania dwóch połączeń telefonicznych, wysłania dwóch wiadomości mailowych itd. Jest to konieczne w sytuacjach, kiedy dojdzie do zupełnego anulowania lotu albo jego znacznego opóźnienia.
Jeżeli pasażerowie czekają na lot alternatywny przez minimum jedną noc, linia EnterAir musi zapewnić im także zakwaterowanie w hotelu i transport do miejsca noclegu. Gdy nie spełni tych obowiązków, pasażerowie mogą oczekiwać zwrotu kosztów dodatkowych, które ponieśli ze względu na zakłócenie podróży samolotem. W tym celu warto zachować wszelkie paragony i faktury.
Bezpłatna pomoc w uzyskaniu odszkodowania od EnterAir
Za pomocą naszej strony bezpłatnie sprawdzisz, czy należy ci się odszkodowanie za overbooking, a także opóźniony lub odwołany lot EnterAir. Z naszą pomocą uzyskasz rekompensatę bez konieczności wypełnienia uciążliwych formalności – zrobimy to za ciebie zarówno na drodze przedsądowej, jak i przed właściwym sądem.
Zgłoszenie lotu do SkySupport do niczego nie zobowiązuje. Za to gdy zdecydujesz się na współpracę z nami, zajmiemy się twoją sprawą bezpłatnie, a prowizję pobierzemy wyłącznie w przypadku wygranej.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.
Dodaj komentarz