Jak uniknąć opłat za zmianę lub anulowanie lotu

Nie zawsze wszystko udaje się przewidzieć – czasami nagle i niespodziewanie musimy odwołać wakacje i plany wyjazdowe. Czy wówczas bilet przepada, a wraz z nim uiszczona kwota? Niekoniecznie. Dowiedz się jak temu zapobiec, nie narażając się na dodatkowe koszty.

Dodatkowe opłaty, czyli zmora tanich linii lotniczych

Przewoźnicy lotniczy, nazywani potocznie “tanimi”, tacy jak WizzAir czy Ryanair, oferują pasażerom możliwość podróży w przystępnych cenach, w zamian za ograniczony zakres oferty. Wszystkie dodatkowe aspekty podróży – między innymi możliwość zabrania bagażu, wybór miejsca w samolocie czy wcześniejszej odprawy – obarczone są dodatkowymi opłatami.

Podobnie sytuacja ma się w przypadku, gdy nie możemy skorzystać z dokonanej rezerwacji. Przewoźnicy za możliwość dokonania zmiany lotu lub jego anulowania pobiorą od nas opłaty – i to w niemałej wysokości. W WizzAir opłata za anulowanie biletu wynosi bowiem od 30 do aż 120 euro, natomiast opłata za zmianę lotu to kwota rzędu 40-50 euro za pasażera. Podobnie kwestię anulowania lub zmiany lotów uregulował inny popularny przewoźnik – Ryanair. Linia pobiera opłaty za zmianę lotu w wysokości 45 euro (jeśli podróżny dokona tego sam za pośrednictwem strony internetowej) lub 60 euro (jeśli zmianę przeprowadzi dla niego pracownik działu obsługi klienta).

Nieco lepiej wygląda to u tradycyjnych przewoźników, którzy co do zasady pozwalają bezpłatnie anulować rezerwację w ciągu 24 godzin od jej dokonania. Nie zmienia to jednak faktu, iż konieczność rezygnacji w ostatniej chwili przed podróżą, może być kosztowna dla naszego portfela. Czy zawsze jednak jesteśmy skazani za dodatkowe opłaty?

Wybieraj elastyczne oferty i taryfy

Oferta ofercie nierówna – linie lotnicze prześcigając się w walce o klienta, oferują przeróżne formy rezerwacji, od całkowicie elastycznych (i zwykle droższych) po oferty bezzwrotne, które w przypadku niewykorzystania najczęściej przepadają (ale zwykle kosztują bardzo korzystnie). Dla pasażerów chcących umożliwić sobie rezygnację z lotu lub możliwość zmiany danych na bilecie, przewoźnicy przygotowali specjalne rozszerzone taryfy, które z zasady kosztują więcej, ale oferują pasażerom więcej swobód i możliwości.

Popularny przewoźnik WizzAir oferuje taryfę Wizz Plus. Oprócz dodatkowych korzyści związanych z możliwością wzięcia większej ilości bagażu czy pierwszeństwa odprawy, w ramach tej taryfy pasażer może także skorzystać z opcji Wizz Flex, dzięki której w razie potrzeby może bezpłatnie zmienić datę lotu. Ponadto opcję tę można wykupić poza pakietem kosztuje ona wówczas od 5 do 25 euro. W Ryanair na tę okoliczność warto z kolei rozważyć skorzystanie z taryfy Flexi Plus, która pozwala na zmianę lotu i uiszczenie opłaty tylko za ewentualną różnicę w cenie biletu.

Spróbuj przekazać bilet

Jeżeli nie możemy skorzystać z danego lotu czy wycieczki, możemy spróbować dowiedzieć się, czy ktoś z naszego otoczenia nie chciałby wziąć udziału w locie zamiast nas. Przewoźnicy oferują możliwość zmiany danych na bilecie – chociaż bywa i tak, że nie jest to opłacalne rozwiązanie. W tanich liniach opłata za zmianę danych może przewyższyć cenę samego biletu. Jeżeli chcielibyśmy oddać komuś bilet zakupiony w WizzAir i zmienić widniejące na nim dane – koszty związane ze zmianą nazwiska to 60 euro za osobę. Z kolei kosz zmiany danych na bilecie od Ryanair, to koszt wahający się w przedziale od 115 do nawet 160 euro.

Nie czekaj do ostatniej chwili

Niektórzy przewoźnicy umożliwiają drobne zmiany w rezerwacjach – dokonywane bezpłatnie – w ciągu kilku godzin po dokonaniu rezerwacji. Z zasady jednak im bliżej planowanego lotu tym trudniej i drożej jest zmienić rezerwację. Najgorszą możliwością jest dokonywanie zmian lub anulacji bezpośrednio na lotnisku, na krócej niż godzinę przed planowaną podróżą. Przywołany już wcześniej Ryanair, za zmianę lotu w okresie od 40 minut przed startem do godziny po starcie, obciąża podróżnego opłatą w wysokości stu euro.

Pamiętaj o ubezpieczeniu podróżnym

Przygotowując się do wyjazdu zadbaj także o wykupienie ubezpieczenia podróżnego. Przyda się ono nie tylko na okoliczność choroby, ale w ramach wielu ofert znajdziemy takie, które oferują pokrycie kosztów związanych z anulowaniem lub zmianą biletu.

Uzasadnij nadzwyczajne okoliczności

Najczęściej nie możemy skorzystać z rezerwacji wówczas, gdy w naszym życiu dzieją się nieprzewidziane, nadzwyczajne okoliczności. Wśród najczęstszych, praktyka wskazuje na śmierć członka rodziny lub chorobę i związane z tym leczenie szpitalne. Choć z zasady, przewoźnicy nie zwracają ceny biletów, które przepadły lub zostały anulowane, to warto podjąć rozmowy z obsługą klienta, przedstawić naszą sytuację i mieć nadzieję na indywidualne potraktowanie naszego przypadku. Na tę okoliczność przydadzą się nie tylko dowody – wypis ze szpitala, czy akt zgonu – ale także precyzyjnie przygotowane uzasadnienie. W tym z kolei wspomóc mogą na eksperci wyspecjalizowani w dochodzeniu odszkodowań oraz negocjacji z przewoźnikami lotniczymi. W SkySupport doskonale znamy modus operandi linii lotniczych i wiemy jakiego wsparcia potrzebujesz. Nie czekaj i skontaktuj się z nami już dziś.

Podsumowanie

Niemożliwość wzięcia udziału w podróży następuje zwykle niespodziewanie. Konieczność uiszczenia dodatkowych opłat w takiej sytuacji jest powodem dodatkowego stresu i zmartwień. Dlatego właśnie warto pamiętać, że nie zawsze stoimy przed rozwiązaniem bez wyjścia. Warto także poszukać szczegółowych informacji o zasadach konkretnej linii lotniczej, a w skomplikowanych przypadkach – poszukać wsparcia u profesjonalistów.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.