Lot odwołany z powodu koronawirusa: odpowiadamy na wszystkie pytania

Dla większości osób pandemia COVID-19 stała się powodem odwołania urlopowych planów, zwłaszcza związanych z wyjazdem za granicę. Część lotów przesunięto na inny termin, a niektóre całkowicie anulowano. Spotkała Cię ta druga sytuacja? Zastanawiasz się, czy przysługuje Ci zwrot pieniędzy i odszkodowanie od przewoźnika? W poniższym poradniku odpowiadamy na pytania najczęściej zadawane przez pasażerów w tym trudnym, wyjątkowym okresie.

Czy mogę odzyskać pieniądze za lot, który odwołano z powodu epidemii koronawirusa?

Tak. Przysługuje Ci całkowity zwrot ceny biletu. Jednocześnie nie masz możliwości uzyskania odszkodowania za anulowane połączenie. Dlaczego? Ponieważ epidemię COVID-19 uznaje się za tzw. nadzwyczajną okoliczność. Takim określeniem opisuje się sytuacje, które są niezależne od linii lotniczych, a tym samym nie podlegają obowiązkowi wypłaty odszkodowania pasażerom. Jednocześnie zwrot kwoty za bilet to obowiązek każdej linii lotniczej. Jeżeli odwołano Twój lot z powodu koronawirusa, z perspektywy prawnej przewoźnik powinien zwrócić Ci pieniądze w ciągu 7 dni od daty anulowania podróży.

W jakim czasie mogę złożyć wniosek o zwrot?

To zależy od kraju, w którym żyjesz. W przypadku Polski jest to rok od daty odwołanego lotu, dlatego lepiej działać jak najszybciej. Dla porównania – dla innych państw, takich jak Wielka Brytania czy Holandia, czas ten jest o wiele dłuższy (do kilku lat).

Jednocześnie termin składania roszczenia o zwrot pieniędzy bywa uzależniony od konkretnych czynników takich jak miejsce, w którym przewoźnik ma swoją siedzibę czy trasa odwołanego lotu.

Co zrobić po odrzuceniu wniosku przez przewoźnika?

Warto zgłosić się do odpowiedniej firmy, takiej jak SkySupport. Bardzo często zdarza się, że wnioski są odrzucane niesłusznie. Przewoźnicy powołują się m.in. na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności. W celu uniknięcia takiej sytuacji dobrze jest zwrócić się po pomoc prawną, najlepiej do firmy specjalizującej się właśnie w tego typu sprawach.

Voucher od linii lotniczych – przyjąć czy nie?

Bardzo często po odwołanym locie przewoźnicy oferują pasażerom vouchery do wykorzystania przy rezerwacji nowego połączenia. Jednak warto wiedzieć, że taka praktyka z reguły nie jest korzystna dla pasażera. Trzeba mieć na uwadze dwie ważne kwestie:

  • Voucher nie daje pewności, że otrzymamy rekompensatę, np. jeśli przewoźnik ogłosi bankructwo, klient nie będzie mieć możliwości skorzystania z bonu.
  • Oferowanie wyłącznie vouchera nie jest zgodne z europejskim rozporządzeniem nr 261/2004. Pasażer nie musi go przyjąć. Ma prawo odmówić i zamiast tego wybrać zwrot kosztów biletu. Z naszego doświadczenia wiemy, że najczęściej lepiej jest wybrać właśnie zwrot pieniędzy.

Ile będę czekać na zakończenie tego procesu?

To zależy – zarówno od poziomu skomplikowania sprawy, przewoźnika, terminów prawnych, jak i dalszych działań, jakie trzeba będzie podjąć. Jeżeli chcesz przyspieszyć odzyskiwanie zwrotu za odwołany lot, zgłoś się do nas. Zamykamy tego typu sprawy nawet w ciągu kilku miesięcy. Dokładamy wszelkich starań, aby całość przebiegała sprawnie i bez problemów. Co więcej, wszystkie działania realizujemy w 100% bezpłatnie, a prowizję pobieramy dopiero w przypadku wygranej. 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>