Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot LOT

LOT to polskie, narodowe linie lotnicze utworzone w 1928 roku. Obsługiwana przez nie siatka połączeń obejmuje m.in. Europę Środkowo-Wschodnią, główne destynacje Europy, a także najważniejsze ośrodki biznesowe w Azji i Ameryce Północnej. Faktyczna działalność LOT-u rozpoczęła się w roku 1929. Aktualnie funkcjonuje jako jedna z najstarszych, działających linii lotniczych świata.

Pasażerowie LOT-u powinni mieć świadomość, że w razie odwołania lub opóźnienia podróży samolotem tego przewoźnika, mają prawo do odszkodowania. Jest to możliwe pod kilkoma warunkami, które przedstawiamy w poniższym tekście:

Czy pasażerowie LOT-u mają prawo do odszkodowania za odwołany lot?

Tak, jednak wymaga to spełnienia pewnych warunków opisanych w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku.

Linia LOT jest zobowiązania do przestrzegania przepisów Unii Europejskiej w ramach połączeń w strefie UE. Dlatego jeśli odwoła lot, musi zaoferować swoim pasażerom dwie opcje do wyboru:

  1. lot alternatywny do portu docelowego
  2. lub całkowity zwrot pieniędzy

Pasażer sam decyduje, co jest dla niego lepsze.

Poza tym, gdy do odwołania lotu dojdzie w czasie krótszym niż czternaście dni przed planowaną podróżą (z lotniska na terenie UE), linia LOT będzie zobligowana do zapłaty odszkodowania pasażerom. Kwota rekompensaty zależy od dystansu odwołanego lotu, jednak może sięgać nawet do 600 euro za osobę:

  • W przypadku wszystkich tras do 1500 km – odszkodowanie w wysokości 250 euro
  • W przypadku lotów do 3500 km oraz lotów wewnątrz Unii Europejskiej – odszkodowanie w wysokości 400 euro
  • W przypadku wszystkich lotów powyżej 3500 km – odszkodowanie w wysokości 600 euro

Jednak kiedy linia LOT zaproponuje alternatywne połączenie, które pozwoli pasażerom na dotarcie do miejsca docelowego w czasie podobnym za planowanego, będzie zwolniona z obowiązku wypłaty odszkodowania.

Poza dystansem, znaczenie mają także okoliczności anulowania lotu:

  1. Wyróżniamy przyczyny, których linia lotnicza nie mogła uniknąć pomimo podjęcia niezbędnych, racjonalnych środków. Określa się je jako okoliczności nadzwyczajne i będą to m.in.:
  • Strajki kontrolerów lotu
  • Nieoczekiwane wady produkcyjne samolotu
  • Destabilizacja polityczna
  • Warunki meteorologiczne, które wpływają na bezpieczeństwo
  1. Z kolei za przyczyny odwołania lub opóźnienia podróży, które znajdują się pod kontrolą linii lotniczych, uznaje się np.:
  • Usterki techniczne samolotu
  • Niestawienie się pracowników linii lotniczej
  • System rotacji
  • Przekroczenie czasu pracy załogi
  • Strajk załogi samolotu

Jeżeli przyczyną zakłócenia lotu były okoliczności znajdujące się pod kontrolą linii lotniczej, a nie okoliczności nadzwyczajne, pasażerowie mają prawo ubiegać się o odszkodowanie od LOT-u.

Czy pasażerowie LOT-u mają prawo do rekompensaty za opóźniony lot?

Tutaj również znaczenie mają okoliczności opóźnienia. Kiedy linia ma nad nimi kontrolę, odszkodowanie należy się pasażerom. Jeśli nie (np. opóźnienie wynika z niekorzystnych warunków atmosferycznych) – rekompensata nie przysługuje.

Kwoty odszkodowania mogą wynieść (tak samo, jak w przypadku odwołania) od 250 euro do 600 euro, zależnie od dystansu lotu.

Dla wielu pasażerów problematyczną kwestią jest to, czy brać pod uwagę czas wylotu czy przylotu w miejsce docelowe. Otóż opóźnienie samolotu liczymy ze względu na czas przybycia do portu docelowego (a dokładniej moment otwarcia drzwi samolotu). Jeżeli opóźnienie wynosi więcej niż 3 godziny, pasażerowie mają prawo do odszkodowania.

Tuż po wylądowaniu najlepiej zwrócić się do obsługi lotniska i poprosić o pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia. Będzie to bardzo przydatne w sprawie o odszkodowanie.

Odmówiono mi wstępu na pokład samolotu LOT. Co mogę zrobić?

Zdarza się również, że LOT odmówi pasażerowi wstępu na pokład samolotu. Dzieje się tak np. w przypadku overbookingu, czyli nadsprzedaży biletów. Wówczas LOT jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania na takich samych warunkach, jak w innych sytuacjach (opóźnienia i odwołania podróży). Dzieje się tak ze względu na to, że odpowiedzialność za overbooking leży całkowicie po stronie firmy obsługującej połączenie.

Kiedy pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie za odmowę wpuszczenia na pokład? Wtedy, gdy istnieje racjonalne uzasadnienie takiego postępowania, np. pasażer nie ma odpowiednich dokumentów potrzebnych do odbycia podróży, spóźnił się na odprawę, albo ma to związek z wymaganiami bezpieczeństwa.

Prawa pasażerów linii LOT. O tym musisz pamiętać

  • W razie znacznego opóźnienia lub zupełnego odwołania lotu, linia LOT musi zaoferować pasażerom dostęp do: posiłków, napojów, kontaktu mailowego lub telefonicznego, a także zakwaterowania w hotelu oraz transportu do miejsca noclegu. Ostatnie dwa wymogi pojawiają się wtedy, gdy oczekiwanie na kolejny lot obejmuje jedną lub więcej nocy.
  • Linia LOT nie zapewniła ci wyżywienia lub zakwaterowania? Masz prawo do zwrotu poniesionych kosztów dodatkowych. Zachowaj paragony i faktury – dołączysz je do wniosku o odszkodowanie.
  • Jeżeli chcesz ubiegać się o rekompensatę, zapisz dane lotu, ustal przyczynę odwołania lub opóźnienia i zachowaj wszystkie dokumenty podróży.

Ostatni punkt wymaga rozwinięcia:

Musisz wiedzieć, że to od okoliczności, trasy lotu oraz czasu złożenia wniosku zależy sukces twojej sprawy o odszkodowanie. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem, rekompensata należy się wtedy, gdy wylot miał miejsce z lotniska w UE, a także gdy lotnisko przylotu z zarejestrowanym w UE przewoźnikiem było zlokalizowane w UE.

Oprócz tego opóźnienie czy odwołanie nie może wynikać z nadzwyczajnych okoliczności, a więc wszelkich sytuacji będących poza kontrolą LOT-u. O odszkodowanie można więc ubiegać się wtedy, gdy są to okoliczności zależne od przewoźnika, np. doszło do strajku pracowników linii lotniczej lub wystąpiła usterka samolotu.

Ważne jest również to, aby złożyć wniosek jak najszybciej, ponieważ czas złożenia reklamacji jest ograniczony. W większości europejskich państw pasażerowie mają na to 3 lata, w Wielkiej Brytanii nawet 6 lat. Niestety w Polsce okres ten wynosi tylko 1 rok, dlatego nie warto zwlekać ze złożeniem wniosku.

Nie czekaj, aż roszczenie do LOT się przedawni. Skorzystaj ze SkySupport

Pamiętaj, że nie musisz walczyć sam o należne ci odszkodowanie. Jeśli twój lot został opóźniony o więcej niż 3 godziny, odwołany z przyczyn zależnych od przewoźnika, albo doszło do overbookingu – zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Bezpłatnie przeanalizujemy i poprowadzimy twoją sprawę. Należną prowizję pobierzemy tylko w przypadku wygranej.

Wszystko to z minimum formalności i pewnością, że oddajesz swoją sprawę w dobre ręce. Wypełnij formularz i sprawdź, bez żadnych zobowiązań, czy przysługuje ci odszkodowanie od LOT-u.

Oceń ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *