Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Lufthansa

Powszechnie znany, niemiecki narodowy przewoźnik lotniczy z siedzibą w Kolonii i główną bazą w Frankfurcie nad Menem. Deutsche Lufthansa pełni funkcję lidera międzynarodowego porozumienia linii lotniczych Star Alliance. Kierunki lotów Lufthansy obejmują Afrykę, Amerykę Północną, Amerykę Południową, Azję i Europę.

Zdarzają się sytuacje, w których podróż samolotem Deutsche Lufthansa zostaje odwołana albo opóźniona. Co zrobić w takiej sytuacji? Kiedy pasażerom należy się rekompensata i zwrot kosztów? Poznaj najważniejsze zapisy Rozporządzenia (WE) 261.2004.

Kiedy mogę złożyć wniosek o odszkodowanie za odwołanie lotu Deutsche Lufthansa?

Tak naprawdę prawo do odszkodowania przysługuje pasażerom w wielu sytuacjach. Jednak wszystko zależy od przyczyn zakłócenia podróży. Gdy powodem odwołania lotu były okoliczności nadzwyczajne, czyli znajdujące się poza kontrolą linii lotniczej Deutsche Lufthansa, przewoźnik jest zwolniony z obowiązku wypłaty odszkodowania. Będą to np.:

  • Niekorzystne warunki atmosferyczne
  • Zderzenie z ptakiem
  • Zamknięcie pasa startowego
  • Niestabilna sytuacja polityczna
  • Klęski żywiołowe
  • Zagrożenie bezpieczeństwa
  • Ukryte wady produkcyjne samolotu
  • Strajki personelu lotniska

Są oczywiście i takie przyczyny odwołania lotu, które przewoźnik może kontrolować. Mowa o tych sytuacjach, w których wystąpiły:

  • Choroby wśród załogi
  • Niestawienie się członka załogi
  • Strajki pracowników załogi
  • Usterka samolotu
  • Overbooking (nadmierna sprzedaż biletów)
  • System rotacji
  • Przekroczenie czasu pracy załogi

Wtedy pasażerom przysługuje rekompensata. Oprócz tego linia Deutsche Lufthansa musi zaoferować pasażerom dwie opcje do wyboru:

  1. Całkowity zwrot kosztów
  2. Alternatywny lot do miejsca docelowego

Jeśli lot został anulowany na mniej niż 14 dni przed zaplanowaną podróżą, pasażerowie mogą wnioskować o odszkodowanie w wysokości nieprzekraczającej 600 euro na osobę.

Podsumowując, rekompensata nie przysługuje wtedy, gdy:

  • Linia poinformowała o anulowaniu lotu minimum 14 dni przed wylotem;
  • Przyczyną odwołania były okoliczności nadzwyczajne;
  • Linia lotnicza zaproponowała alternatywne połączenie, które pozwoliłoby pasażerom dotrzeć do miejsca docelowego w czasie zbliżonym do planowanego.

Kiedy mogę ubiegać się o rekompensatę za opóźnienie lotu Deutsche Lufthansa?

Twój lot Deutsche Lufthansa został opóźniony? Koniecznie zwróć uwagę na czas opóźnienia – a dokładniej na czas dotarcia do portu lotniczego liczony od momentu otwarcia drzwi samolotu. Przy sprawach o odszkodowanie bierze się pod uwagę nie miejsce, do którego lecimy, a czas lądowania. Dlatego jeśli dotrzesz do celu w czasie powyżej 3 godzin, masz prawo do odszkodowania. Oczywiście ponownie znaczenie mają przyczyny opóźnienia (nie mogą być to okoliczności nadzwyczajne).

Rekompensata za opóźniony lot może wynieść:

  • 250 euro – przy dystansie lotu do 1500 km
  • 400 euro – przy dystansie lotu od 1501 do 3500 km (w obrębie UE i poza UE)
  • 600 euro – przy dystansie lotu powyżej 3500 km

Po wylądowaniu w miejscu docelowym warto poprosić obsługę lotniska o pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia.

Kwestia overbookingu. Co, kiedy linia Deutsche Lufthansa odmawia wejścia na pokład?

W przypadku każdej linii lotniczej, w tym przewoźnika Deutsche Lufthansa, może dojść do odmowy przyjęcia na pokład. Pasażerowie mają prawo do odszkodowania tylko wtedy, gdy odmowa nie była racjonalnie uzasadniona, czyli np. doszło do overbookingu. Wówczas odpowiedzialność za brak miejsc w samolocie leży w całości po stronie przewoźnika i ma on obowiązek wypłaty odszkodowania (na takich samych warunkach, jak w przypadku opóźnienia).

Będzie zwolniony z tego obowiązku w sytuacjach, w których odmowa była spowodowana racjonalnymi powodami, tj. przyczynami zdrowotnymi, kwestiami związanymi z bezpieczeństwem, czy brakiem odpowiednich dokumentów podróżnych.

O tym powinieneś pamiętać. Prawa pasażerów i warunki uzyskania odszkodowania

Znaczenie ma również to, że w razie znacznego opóźnienia lub całkowitej anulacji lotu, linia lotnicza Deutsche Lufthansa musi zapewnić pasażerom dostęp do posiłków i napojów, noclegu w hotelu (gdy oczekiwanie trwa 1 lub więcej nocy), transportu do hotelu, a także możliwości wykonania dwóch połączeń telefonicznych i wysłania dwóch maili.

Jeżeli zaniedba te obowiązki, pasażer może wnioskować o zwrot poniesionych kosztów dodatkowych. Dlatego zdecydowanie warto zbierać wszystkie paragony i faktury, aby później dołączyć je do wniosku o rekompensatę.

W celu złożenia reklamacji za odwołany, opóźniony lot lub odmowę przyjęcia na pokład samolotu, muszą zostać spełnione 3 warunki:

  1. Zakłócenie lotu nie było wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, np. niekorzystnych warunków atmosferycznych.
  2. Wylot miał miejsce z lotniska w UE lub lądowanie odbywało się na lotnisku w UE z zarejestrowanym w UE przewoźnikiem lotniczym.
  3. Nie przekroczono czasu przewidzianego na złożenie reklamacji – w Polsce czas na złożenie wniosku wynosi 1 rok od zdarzenia, choć w większości krajów pasażerowie mają na to 3 lata.

Skorzystaj ze wsparcia SkySupport: darmowa ocena sprawy, prowizja po wygranej

Co powinieneś zrobić, gdy Twój lot był opóźniony lub odwołany? Po pierwsze zapytaj o powód zakłócenia podróży i (w miarę możliwości) uzyskaj pisemne potwierdzenie od obsługi klienta linii lotniczej Deutsche Lufthansa. Po drugie sprawdź jak duży był czas opóźnienia, czyli o jakiej godzinie drzwi samolotu zostały otwarte, aby pasażerowie mogli opuścić pokład. Po trzecie zachowaj wszelkie dokumenty podróży (kartę pokładową, pokwitowania itd.).

Po czwarte: zgłoś się do nas. SkySupport szybko i efektywnie uzyska należne ci odszkodowanie oraz zwrot kosztów dodatkowych. Wystarczy, że odezwiesz się do nas za pośrednictwem formularza na stronie. Do niczego cię to nie zobowiązuje, a pozwoli w kilka chwil sprawdzić, czy masz prawo do rekompensaty.

Powierzając nam swoją sprawę, nic nie płacisz. Prowizję pobieramy dopiero po wygranej.

Oceń ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *