7 min. | 10 kwietnia 2025
Odmowa wypłaty odszkodowania
Widmo procesu z liniami lotniczymi – wielkimi, międzynarodowymi korporacjami – często budzi w przeciętym podróżnym tyle obaw i lęków, że dobrowolnie rezygnuje z walki o odszkodowanie, które należy mu się na mocy przepisów prawa. Często zapominają, że kluczowym aspektem w takich okolicznościach, jest uzyskanie wsparcia ze strony rzetelnych i doświadczonych ekspertów – takich, jak prawnicy SkySupport.
Możliwe przyczyny odmowy odszkodowania
Odszkodowanie za opóźniony lot to uprawnienie przysługujące pasażerom:
- lotów wewnątrzwspólnotowych, lotów zaczynających się w państwie członkowskim lub lotów kończących się w państwie członkowskim, jeśli przewoźnik jest firmą zarejestrowaną na terytorium UE – na mocy Rozporządzenia nr 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów,
- innych lotów międzynarodowych na mocy Konwencji Montrealskiej.
Lot, który kwalifikuje się do wypłaty odszkodowania na gruncie Rozporządzenia 261/2004, to rejs, którego opóźnienie wynosi co najmniej 3 godziny. Jest to rekompensata o charakterze zryczałtowanym, co oznacza, że jest ona należna pasażerowi zawsze wówczas, gdy ziszczą się przesłanki wynikające z Rozporządzenia, w określonej Rozporządzeniem kwocie, pod warunkiem, że nie zaktualizują się okoliczności wyłączające odpowiedzialność przewoźnika. Jakie to okoliczności?
Najczęściej pojawiającą się “wymówką” przewoźników jest wystąpienie tzw. siły wyższej. Pod tym pojęciem rozumieć należy wszystkie zdarzenia, których linia lotnicza nie mogła przewidzieć ani im zapobiec (m.in. zjawiska pogodowe, katastrofy naturalne, zdarzenia o charakterze polityczno – społecznym, epidemie). Ponadto, przewoźnicy często podnoszą także takie argumenty jak brak kwalifikacji lotu (gdy zdaniem przewoźnika opóźnienie rejsu było krótsze niż wymagane), niewłaściwe zgłoszenie roszczenia przez pasażera, czy upływ terminu przedawnienia.
Możliwość uchylenia się od wypłaty odszkodowania skutkuje tym, że linie lotnicze nagminnie szukają pretekstu do wydania odmowy odszkodowania za opóźniony lot. Pasażer, którego reklamacja zostanie odrzucona, może odwołać się od takiej decyzji. Kiedy jednak przewoźnik podtrzymuje swoje stanowisko, pojawia się pytanie o to, co dalej? Czy warto wkraczać na drogę sądową z korporacją zatrudniającą setki wykwalifikowanych prawników?
Co po odwołaniu?
Odmowa odszkodowania za opóźniony lot otwiera drogę do dochodzenia uzyskania zaspokojenia na drodze sądowej. Jest to proces bardziej sformalizowany i wymagający bardziej pogłębionej wiedzy aniżeli postępowanie reklamacyjne. Z tego też powodu, kluczowe jest znalezienie dla siebie wsparcia, któremu możemy zawierzyć, z którym możemy się porozumieć i które będzie do naszej pełnej dyspozycji przez cały czas trwania postępowania. Tacy właśnie są specjaliści ze SkySupport: praktycy – a nie teoretycy – prawa, doświadczeni eksperci, charakteryzujący się znajomością materii oraz zindywidualizowanym podejściem do każdej sprawy. Nie bez znaczenia jest także fakt, że SkySupport to krajowa firma, z polskim kapitałem, obsługująca krajowe sprawy i doskonale znająca realia polskiego sądownictwa. Współpraca z nami to także:
- Znajomość prawa krajowego i unijnego- jako prawnicy działający w kraju członkowskim Unii, doskonale orientujemy się w przepisach wspólnotowych i krajowych;
- Bliskość, a przez to łatwy i bieżący kontakt oraz zasady współpracy – jesteśmy do twojej dyspozycji, ustalamy pewne i jasne zasady naszego wsparcia;
- Doświadczenie w negocjacjach, w tym także w skomplikowanych przypadkach – braliśmy udział w dziesiątkach postępowań, znamy metody i modus operandi większości europejskich przewoźników;
- Dopasowanie do specyfiki krajowego rynku i prawodawstwa – doskonale znamy wymogi formalne związane z prowadzeniem postępowań sądowych;
- Legalność i transparentność działań – jesteśmy dla ciebie, na każdym etapie postępowania możesz dopytywać, upewniać się i otrzymywać komplet informacji o stanie sprawy.
Jeśli zatem twoje odwołanie nie spotkało się z przychylnością przewoźnika – skieruj swoje kroki do nas. Wspólnie zadbamy, aby zwiększyć Twoje szanse na pozytywne rozstrzygnięcie przed sądem i możliwie skrócić czas postępowania.
Jak wygląda postępowanie przed sądem?
Postępowanie przed sądem w sprawie odmowy odszkodowania za opóźniony lot zaczyna się już na etapie dobrego przygotowania pozwu. I znowu, nieodzowne jest tutaj wsparcie fachowców, którzy wiedzą jak ubrać nasze roszczenia w słowa i jakimi dowodami je podeprzeć. Przygotuj zatem wszystkie dokumenty związane z opóźnionym lotem, takie jak bilety, karty pokładowe, informacje otrzymane w związku z opóźnieniem oraz korespondencję wymienioną z przewoźnikiem w toku postępowania reklamacyjnego. Jeśli przewoźnik powołuje się na wystąpienie siły wyższej, zastanów się wspólnie ze swoim prawnikiem, w jaki sposób obalić to twierdzenie. Pomocne mogą okazać się zapisy prognozy pogody czy komunikaty meteorologiczne.
Druga kwestia to właściwy miejscowo i rzeczowo sąd. Pozew składamy do sądu rejonowego, wydziału cywilnego, którego właściwość miejscową możemy ustalić na trzy sposoby:
- skierować pozew do sądu właściwego przez wzgląd na siedzibę przewoźnika;
- skierować pozew do sądu właściwego przez wzgląd na miejsce przylotu;
- skierować pozew do sądu właściwego przez wzgląd na miejsce wylotu opóźnionego rejsu.
Wielokrotnie linie lotnicze podejmowały próby ograniczenia takiej dowolności poprzez wprowadzania do swoich regulaminów nieuczciwych klauzul, nakazujących pasażerom składanie pozwu tylko do sądu właściwego miejscowo w stosunku do siedziby linii. TSUE stanowczo uznał jednak takie praktyki za nieuczciwe praktyki konsumenckie.
Kolejną ważną kwestią jest uiszczenie opłaty sądowej. Biorąc pod uwagę, że wartość przedmiotu sporu w takich sprawach waha się od 250 euro do nawet 600 euro, koszty sądowe oscylują w granicach od 100 do kilkuset złotych. Należy także pamiętać o kosztach zastępstwa procesowego, które zwykle zobligowana jest zwrócić strona przegrywająca proces. To kolejny argument za tym, aby od samego początku powierzyć naszą sprawę w ręce profesjonalistów – w przypadku, gdy w natłoku formalności, czy w wyniku braku doświadczenia, przegramy proces – będziemy zmuszeni ponieść dodatkowe koszty związane z udziałem przewoźnika w postępowaniu.
Dlaczego nie warto zwlekać?
Polacy zwykli mówić, że czas to pieniądz – i w tym konkretnym przypadku to powiedzenie faktycznie się sprawdza. Należy bowiem pamiętać, że roszczenie o wypłatę odszkodowania przedawnia się niezwykle szybko – z upływem roku od dnia gdy opóźniony lot miał miejsce. Chcąc zatem zwiększyć swoje szanse na wygraną, nie zwlekaj z udaniem się do specjalistów. Linie lotnicze z rozmysłem przeciągają bowiem postępowania reklamacyjne, aby jak największa część okresu przedawnienia zdążyła już upłynąć.
Ponadto, należy mieć na uwadze, że uzyskanie orzeczenia sądowego to tylko połowa sukcesu. Może się zdarzyć, że niezbędne będzie prowadzenie dalszego procesu windykacyjnego, aby realnie uzyskać środki. Jeśli zdecydujesz się powierzyć swoją sprawę zaprawionym w boju prawnikom, to oni zajmą się tym w twoim imieniu.
Podsumowanie
Chcesz mieć pewność, że twoja sprawa o odszkodowanie za opóźniony lot zostanie otoczona rzetelną, profesjonalną i troskliwą opieką? Skorzystaj z usług fachowców zatrudniających polski zespół prawników, nastawiony na obsługę polskiego rynku – tak właśnie działamy w SkySupport. Odmowa odszkodowania za opóźniony lot to nie koniec świata – napisz do nas i daj sobie pomóc.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

