Odszkodowanie za opóźniony lot Smartwings

Smartwings to przewoźnik lotniczy, którego główna siedziba znajduje się w Pradze. Polski oddział linii obsługuje głównie loty czarterowe dla dużych biur podróży, do egzotycznych destynacji, takich jak Turcja, Tunezja czy Egipt. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku przestrzegania przepisów prawa, w tym Rozporządzenia 261/2004, które gwarantuje pasażerom prawo do odszkodowania w przypadku zakłóceń lotów. Jak dochodzić rekompensaty za opóźniony lot od Smartwings? Przeczytaj koniecznie!

Kiedy Smartwings ma obowiązek wypłacić odszkodowanie?

Każdy przewoźnik lotniczy, bez względu na to czy realizuje loty komercyjne czy czarterowe, zobowiązany jest do honorowania praw pasażera. W szczególności, uwagę należy poświęcić uprawnieniom pasażerów wynikającym z unijnego Rozporządzenia 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Rozporządzenie to wyróżnia trzy okoliczności, których wystąpienie może spowodować zakłócenie lotu i aktualizujące obowiązki przewoźnika wobec pasażerów. Są to: opóźnienie lotu, odwołanie lotu i odmowa wpuszczenia na pokład, spowodowana overbookingiem.

Najczęściej występującym zakłóceniem lotu, z którym muszą zmagać się pasażerowie, jest niewątpliwie opóźnienie lotów. W związku ze zwiększonym ruchem lotniczym w ostatnich latach, zwłaszcza w sezonie urlopowym, przewoźnicy zmuszeni są zmieniać godziny wylotów, aby dostosować je do możliwości lotnisk i okien pogodowych. Nie zmienia to jednak faktu, że poszkodowanymi w takiej sytuacji są pasażerowie, którzy zmuszeni są wiele godzin spędzać w lotniskowych terminalach, w oczekiwaniu na swoje loty. Wówczas, powinni pamiętać, że Smartwings, oraz każdy inny przewoźnik z którego usług korzystają, powinien udzielić im pomocy. Pod tym pojęciem rozumieć należy dostarczenie pasażerom posiłków i napoi oraz umożliwienie im skontaktowania się z bliskimi. Dodatkowo, jeśli opóźnienie generuje konieczność spędzenia nocy w miejscu oczekiwania, Smartwing ma obowiązek zapewnić pasażerom nocleg, a także transport do hotelu i z hotelu na lotnisko. Pasażerowie powinni być także w sposób ciągły informowani o wszystkich szczegółach opóźnionego lotu. Informacje te mogą im być przekazywane bezpośrednio przez załogę, ale także za pośrednictwem maila czy aplikacji przewoźnika.

Niewątpliwie najważniejszym uprawnieniem, które interesuje największą grupę pasażerów, jest prawo do odszkodowania. Uprawnienie to aktualizuje się wówczas, gdy opóźnienie wynosi minimum 3 godziny. Warto pamiętać, że jeśli samolot wystartuje o czasie, ale opóźnienie powstanie już w powietrzu (np. w wyniku braku możliwości wylądowania o czasie na docelowym lotnisku), czas ten liczony jest jako zwłoka w stosunku do czasu, w którym samolot powinien planowo wylądować. A zatem tacy pasażerowie także będą mogli dochodzić odszkodowania.

To, co jednak istotne w kontekście dochodzenia odszkodowania, to fakt, że jeśli owo opóźnienie nie jest w żaden sposób zawinione przez Smartwings – a wynika np. z trudnych warunków pogodowych czy konieczności zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa – przewoźnik może uwolnić się od odpowiedzialności. Z Rozporządzenia wynika bowiem, że jeśli opóźnienie powstaje w wyniku nadzwyczajnych okoliczności, przewoźnik nie będzie miał obowiązku wypłacenia odszkodowania.

W jakiej wysokości rekompensaty mogę dochodzić?

Rozporządzenie 261/2004 stanowi, że odszkodowanie przysługuje pasażerom w zryczałtowanej formie – oznacza to, że przepisy wprost stanowią jaką kwotę otrzyma pasażer. Wysokość odszkodowania, o którym mowa w Rozporządzeniu, nie jest zależna od długości trwania opóźnienia, ale od długości opóźnionego rejsu. Oznacza to, że:

– loty krótkie, do 1500 km długości generują prawo do odszkodowania w wysokości 250 euro za pasażera;

– loty średniodystansowe, od 1500 do 3500 km, generują prawo do odszkodowania w wysokości 400 euro za pasażera;

– loty dalekodystansowe, powyżej 3500 km, generują prawo do odszkodowania w wysokości 600 euro za pasażera.

Odszkodowanie to przysługuje pasażerowi, który podróżuje danym lotem, nawet jeśli kto inny uiścił cenę za jego bilet. Dodatkowo, jeżeli opóźnionym rejsem podróżuje rodzina z dziećmi, opiekunowie mają prawo dochodzić odszkodowania w imieniu swoich podopiecznych.

W jaki sposób złożyć wniosek o odszkodowanie?

Najprostszym sposobem na złożenie wniosku o wypłatę odszkodowania, o którym mowa powyżej, jest skorzystanie ze strony internetowej Smartwings. W tym celu Smartwings udostępnia specjalny interaktywny formularz, który krok po kroku umożliwia pasażerowi przedstawienie swojego stanowiska oraz załączenie wymaganych dokumentów. Wnioskujący zobowiązany jest do podania swoich danych kontaktowych, szczegółów dotyczących samego lotu, a także okoliczności dotyczących opóźnienia.

Obowiązkowym elementem wniosku powinny być załączniki – dowody, które wykażą, że dany pasażer faktycznie podróżował lotem, który został zakłócony. O jakie dokumenty chodzi? Przede wszystkim o bilet oraz kartę pokładową. Do tego warto załączyć ewentualną korespondencję i komunikaty otrzymywane od linii w toku trwania opóźnienia. Dodatkowo, jeśli w związku z oczekiwaniem na lot, pasażer poniósł dodatkowe koszty (np. na taksówkę) może załączyć paragony potwierdzające te należności. Przewoźnik wraz z wypłatą odszkodowania powinien zwrócić pasażerowi poniesione koszty.

Smartwings ma do co zasady 30 dni na udzielenie odpowiedzi. Jeżeli będzie ona negatywna – pasażer może odwołać się od uzyskanej decyzji. Gdy przewoźnik w dalszym ciągu odmawia wypłaty odszkodowania, wnioskujący może dochodzić swoich uprawnień na drodze sądowej.

Co w przypadku, gdy Smartwings nie uzna moich roszczeń?

Odmowa wypłaty odszkodowania w postępowaniu reklamacyjnym, nie zamyka pasażerowi drogi do dochodzenia odszkodowania w ramach postępowania sądowego. Wielu podróżnych obawia się jednak kosztownego i długotrwałego postępowania prowadzonego przeciwko dużej korporacji lotniczej. Z tego powodu, warto w procesie dochodzenia odszkodowania, korzystać ze wsparcia ekspertów ze SkySupport. Są to profesjonaliści doświadczeni w uzyskiwaniu rekompensat od większości przewoźników obecnych na rynku. Ich eksperckie podejście umożliwiło i usprawniło setki postępowań reklamacyjnych. Dzięki nim, wielu pasażerów uniknęło konieczności składania pozwu do sądu cywilnego. Jeżeli zatem i Ty zastanawiasz się, czy warto powierzyć im swoją sprawę – skontaktuj się i dowiedz, jak mogą pomóc Tobie.

Pytania i odpowiedzi

Wniosek o odszkodowanie można złożyć za pośrednictwem formularza na stronie internetowej Smartwings.

Do otrzymania odszkodowania uprawnia opóźnienie obejmujące minimum 3 godziny.

Aby udokumentować opóźnienie lotu warto zachować wszystkie informacje związane z lotem: bilety, karty pokładowe oraz komunikaty otrzymane od przewoźnika.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.