Odszkodowanie za opóźniony lot z TUI

Koncern TUI, niemiecki usługodawca turystyczny, jest jednym z największych dostawców tego typu usług na świecie i największym biurem podróży działającym w Polsce. Oferuje wycieczki nie tylko do państw europejskich, ale także w odległe destynacje takie jak: Kenia, Sri Lanka czy Zjednoczone Emiraty Arabskie, w ramach których świadczy także transport lotniczy. Czy jednak w przypadku opóźnionego lotu, TUI będzie odpowiadało za wypłatę odszkodowania pasażerom? Sprawdźmy.

Przepisy dotyczące wypłaty odszkodowania za opóźniony lot

Loty organizowane w ramach państw Unii Europejskich, a także loty które zaczynają się lub kończą w jednym z państw członkowskich – a przewoźnik jest przewoźnikiem zarejestrowanym w Unii – podlegają przepisom Rozporządzenia 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Zgodnie z brzmieniem ww. Rozporządzenia, w przypadku lotów opóźnionych o minimum dwie godziny (dla lotów krótkodystansowych do 1500 km w ramach Unii), o trzy godziny (dla pozostałych lotów wewnątrzwspólnotowych oraz innych, na dystansie od 1500 do 3500 km), oraz o cztery godziny (dla lotów powyżej 3500 km), przewoźnik ma obowiązek udzielić pasażerom pomocy w postaci:

  • napojów oraz przekąsek na czas oczekiwania;

  • noclegu oraz transportu, jeśli wymaga tego sytuacja;

  • informacji na temat przyczyn opóźnienia lotu, czasu trwania opóźnienia i ewentualnych dalszych kroków.

Jeśli opóźnienie przekroczy 3 godziny – zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości – pasażerom opóźnionego lotu przysługuje także prawo do odszkodowania. Jego zryczałtowana kwota uzależniona jest od długości lotu i wynosi 250 euro dla lotów najkrótszych, 400 euro dla lotów średniodystansowych oraz 600 euro na pasażera dla lotów długodystansowych.

Wobec pozostałych lotów międzynarodowych zastosowanie znajdzie Konwencja Montrealska, międzynarodowa umowa, na podstawie której pasażerowie opóźnionych lotów mogą domagać się odszkodowania, jeśli opóźnienie wywołało stratę finansową po ich stronie (np. nie mogli skorzystać z opłaconego noclegu w hotelu). Odszkodowanie to nie jest jednak zryczałtowane – Konwencja określa tylko maksymalny zakres odpowiedzialności przewoźnika. Oznacza to, że kwota, która ostatecznie zostanie przyznana, będzie różniła się w zależności od konkretnej sprawy.

Kto ponosi odpowiedzialność za opóźnienie: przewoźnik czy biuro podróży?

Wielu podróżujących organizując swoje wakacje korzysta ze wsparcia biur podróży, takich jak TUI. Takie rozwiązanie – chociaż zwykle droższe, aniżeli planowanie wyjazdu na własną rękę – ma wiele zalet, między innymi komfort i brak konieczności zamartwiania się o każdy pojedynczy aspekty podróży. W ramach umowy na organizację wycieczki, klient biura podróży nabywa pobyt w hotelu, dostęp do związanych z tym udogodnień, a także transport lotniczy do miejsca docelowego. Często jednak biura podróży nie świadczą usług samodzielnie jako przewoźnik, a korzystają z tzw. lotów czarterowych, organizowanych dla danego biura przez zewnętrznych usługodawców. To może powodować konsternację wśród pasażerów dotkniętych problemem opóźnionego lotu: do kogo kierować swoje roszczenie związane z wypłatą odszkodowania?

Zgodnie z przepisami Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, biuro podróży odpowiada za wszelkie aspekty związane z organizacją danej usługo turystycznej, nawet jeśli nie świadczy jej w sposób bezpośredni. Zapis ten może stanowić jednak tylko podstawę do wystąpienia z reklamacją o niezgodność świadczonej usługi z postanowieniami umowy i roszczeniem o zmarnowany urlop. Kwota odszkodowania może być w takim przypadku oszacowana w oparciu o Tabelę Frankfurcką. Jest to wyrok niemieckiego sądu, stosowany jednak powszechnie przez kraje członkowskie. Określa ona procentowo, o ile może zostać obniżona cena wycieczki, jeśli podczas urlopu wystąpią różnego rodzaju nieprawidłowości, w tym z zakresu transportu. Reklamację złożyć można za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej TUI.

Tymczasem o odszkodowanie, o którym mowa w Rozporządzeniu 261/2004 oraz Konwencji Montrealskiej, należy wnioskować do przewoźnika. Oznacza to, że powinniśmy posiąść informację o tym, jaka linia lotnicza odpowiedzialna była za zorganizowanie rejsu. Informację tę znajdziemy zarówno w umowie jak i na bilecie czy karcie pokładowej.

TUI jako przewoźnik

Sytuacja koncernu TUI jest jednak dość wyjątkowa na tle pozostałych biur podróżny. Podczas, gdy inni tour operatorzy czarterują loty od przewoźników takich jak EnterAir czy Ryanair, TUI posiada aż 6 własnych linii lotniczych. Są to:

  • TUIfly – niemiecki przewoźnik, głównie czarterowy;

  • TUI Airways – brytyjski przewoźnik czarterowy;

  • TUI fly Nordic – szwedzka czarterowa linia lotnicza;

  • TUI fly Belgium – belgijski przewoźnik dla lotów czarterowych;

  • TUI Airlines Nederland – holenderska linia lotnicza, dla lotów czarterowych;

a także francuski Corsair International. Może się więc okazać, że faktycznie lot będący elementem wykupionej wycieczki także był realizowany przez TUI. Należy jednak bardzo uważnie sprawdzić podmiot, z którym zawieraliśmy umowę oraz nazwę podmiotu świadczącego usługi przewozu lotniczego. Jeśli zawieramy umowę z TUI w Polsce, stroną umowy będzie TUI Poland Sp. z o.o. Natomiast lot realizowany może być przez którąś z powyższych linii lotniczych, a więc odrębną prawnie jednostkę.

Każdorazowo należy jednak sprawdzić przewoźnika. TUI w dalszym ciągu korzysta także z podmiotów zewnętrznych takich jak: wskazane powyżej oraz Corendon, Smartwing czy KLM.

Jeśli chcesz mieć pewność, że składasz wniosek o odszkodowanie do właściwego podmiotu – zapytaj o wsparcie ekspertów ze SkySupport. Doskonale rozumiemy, że postępowanie reklamacyjne potrafi być skomplikowane i czasochłonne dla niejednego pasażera. Dzięki naszemu wsparciu zagwarantujesz sobie komfort psychiczny i zwiększysz szanse na pozyskanie rekompensaty.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.