Opóźnienie bagażu – kiedy przysługuje odszkodowanie i jak je uzyskać?

Wyobraź sobie sytuację: docierasz do swojego wymarzonego miejsca, lot przebiegł prawidłowo. Na miejscu okazuje się jednak, że Twoje bagaże nie dotarły wraz z Tobą. Czy taka sytuacja może popsuć podróż? Jak najbardziej! Dlatego właśnie wyjaśniamy, kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie bagażu i w jaki sposób się o nie starać.

Kiedy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za Twój bagaż?

Podróżując liniami lotniczymi mamy do wyboru kilka rodzajów bagaży. W opcji najbardziej budżetowej możemy zdecydować się na przelot tylko z bagażem podręcznym. Jest to pojedyncza, zwykle niewielkich rozmiarów torba lub plecak, którą możemy zabrać ze sobą na pokład bezpłatnie. U większości przewoźników możemy także dokupić specjalną opcję rozszerzonego bagażu podręcznego. To w dalszym ciągu bagaż, który mamy przy sobie, w samolocie, ale umożliwia zabranie dwóch sztuk bagażu lub jednej większej torby, w zależności od regulaminu danej linii lotniczej. Należy pamiętać, że za taki bagaż – który mamy cały czas przy sobie – jesteśmy odpowiedzialny we własnym zakresie. Jeżeli go gdzieś zostawimy, zagubimy lub zniszczymy, linia lotnicza nie będzie wobec nas odpowiedzialna za ewentualne straty.

Jeżeli jednak podróżny zdecyduje się na zabranie ze sobą tzw. bagażu rejestrowanego, sytuacja ulega zmianie. Bagaż rejestrowany jest to bowiem walizką lub torbą (zwykle o dużych rozmiarach, przekraczających wymiary dozwolone dla bagażu podręcznego), którą powierza się przewoźnikowi do umieszczenia w luku bagażowym. Podczas odprawy bagażowo – celnej walizka oznaczana jest etykietą, która umożliwia identyfikację oraz śledzenie bagażu w systemach lotniskowych. Po oddaniu go pracownikom lotniska pasażer nie ma do niej swobodnego dostępu aż do momentu dotarcia do miejsca docelowego. W tym okresie tj. od oddania bagażu do jego wydania na lotnisku przylotu, odpowiedzialność za utratę, zagubienie, zniszczenie, a także ewentualne opóźnienie bagażu ponosi przewoźnik.

Kiedy będzie należało Ci się odszkodowanie za opóźniony bagaż?

Chociaż przewoźnicy dokładają starań, aby wszystkie bagaże umieścić w odpowiednim samolocie przed jego wystartowaniem, zdarzają się przypadki, gdy bagaż rejestrowany nie dociera do miejsca docelowego symultanicznie z pasażerem. Mówimy wówczas o opóźnieniu bagażu. Może ono trwać zarówno kilka godzin jak i kilka dni. Pozostawieni bez swoich rzeczy pasażerowie są tymczasem często sfrustrowani i zagubieni, nie wiedzący co począć i gdzie udać się po pomoc.

Przepisy Konwencji Montrealskiej tj. Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, normują odpowiedzialność przewoźników w powyższej sytuacji. Artykuł 19 Konwencji stanowi bowiem, że przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną opóźnieniem w przewozie pasażerów, bagażu lub towarów. Warto jednak zwrócić także uwagę na drugie zdanie tego artykułu: Jednakże przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę spowodowaną opóźnieniem, jeżeli udowodnił, że on sam i osoby za niego działające podjęli wszelkie środki, jakich można było oczekiwać, w celu uniknięcia szkody, albo że podjęcie takich środków było dla nich niemożliwe.

Należy jednak pamiętać, że Konwencja uzależnia przyznanie prawa do odszkodowania za opóźniony bagaż od wystąpienia realnej straty. Oznacza to, że odszkodowanie będzie należne pasażerowi jeśli udowodni, że poniósł szkodę np. z uwagi na konieczność zakupu nowej odzieży czy kosmetyków. Taką szkodę należy udokumentować załączając paragony lub faktury za poczynione zakupy. Pamiętaj! Jeśli w bagażu rejestrowanym przewozisz przedmioty, które nie powinny się tam znajdować zgodnie z regulaminem przewoźnika (np. drogi sprzęt elektroniczny, który co do zasady powinien być przewożony w bagażu podręcznym) nie możesz powoływać się na taką szkodę, jako podstawę do wypłaty odszkodowania.

Przepisy Konwencji stosuje się także wobec bagaży zabieranych ze sobą na loty w ramach Unii Europejskiej, na gruncie Rozporządzenia nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu przewozu pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną. Ubezpieczenie bagażu w przypadku uszkodzenia bagażu i zgłoszeniu opóźnienia bagażu by odmówić wypłaty odszkodowania gdzie linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za maksymalna wysokość odszkodowania za dostarczenia bagażu na identyfikator bagażu i sprzętu sportowego w ogólnych warunkach ubezpieczenia na złożenie reklamacji do komisji ochrony praw pasażerów to warto mieć ubezpieczenie bagażu i zgłoszenie szkody jako raport niezgodności bagażowej na ubezpieczenie turystyczne na odpowiedzialność linii lotniczych i zgubiony bagaż o wartości bagażu zgłosić szkodę związaną u powiatowego rzecznika konsumentów z regulaminem linii lotniczej rozporządzenia parlamentu europejskiego do portu docelowego i dokumentów podróży na dane rachunku bankowego na taśmie bagażowej i protokół reklamacyjny w punkcie odbioru property irregularity report.

O jakie odszkodowanie mogę się ubiegać?

Przepisy Konwencji Montrealskiej nie stanowią wprost o kwocie odszkodowania za opóźniony bagaż. Normują „widełki” w ramach których przewoźnik może ustalić wartość należnego odszkodowania. Odszkodowanie za opóźniony bagaż będzie więc wynosiło do 1 000 Specjalnych Praw Ciągnienia na każdego pasażera. To około 5 tysięcy złotych.

Wyjątkiem jest sytuacja, o której mowa w artykule 22 ust. 2 Konwencji. W przypadku gdy pasażer w czasie oddawania przewoźnikowi zarejestrowanego bagażu złożył specjalną deklarację interesu w dostawie, przewoźnik jest obowiązany zapłacić kwotę nie przewyższającą kwoty zadeklarowanej.

Jak zgłosić roszczenie o odszkodowanie za opóźniony bagaż?

Aby zgłosić skutecznie wniosek o odszkodowanie za opóźniony bagaż, musisz pamiętać o kilku podstawowych rzeczach:

  1. Od razu po zorientowaniu się, że Twój bagaż nie nadleciał na czas, zgłoś ten fakt na lotnisku. W ten sposób otrzymasz numer referencyjny zgłoszenia i będziesz mógł śledzić postępy w poszukiwaniach bagażu.

  2. Złóż wniosek o wypłatę odszkodowania na stanowisku obsługi przewoźnika lub online. Pamiętaj, że skuteczność wniosku zależy od dochowania wszelkich formalności oraz prawidłowym jego wypełnieniu. Dlatego dowiedz się, jak wspieramy klientów w zakresie dochodzenia odszkodowań lotniczych 👉 https://skysupport.pl/kontakt/

  3. Czekaj na kontakt od obsługi oraz informację o tym kiedy i gdzie możesz spodziewać się dostarczenia opóźnionego bagażu.

  4. Jeśli dostarczenie Twojego bagażu okazuje się niemożliwe, z uwagi na jego zaginięcie, sporządź protokół zawierający listę rzeczy znajdujących się w bagażu i wystąp o odszkodowanie za zagubiony bagaż. O tym jak to zrobić dowiesz się z artykułu: https://skysupport.pl/odszkodowanie-za-zgubiony-bagaz/

Podsumowanie

Opóźniony bagaż może zepsuć nam wypoczynek i dobry nastrój. Warto jednak pamiętać, że doświadczeni eksperci pomogą nam uzyskać z tego tytułu odszkodowanie. Masz pytania dotyczące Twojej sytuacji? Skontaktuj się z nami 👉www.skysupport.pl

Pytania i odpowiedzi

Tak, do 1000 Specjalnych Praw Ciągnienia.

Tak, stanowią o tym przepisy Konwencji Montrealskiej.

W przeliczeniu na polskie złote to około 5.000 zł.

Wszyscy przewoźnicy mają obowiązek wypłaty odszkodowania w przypadkach normowanych przepisami Konwencji Montrealskiej.

To zależy czy bagaż jest opóźniony, zagubiony czy zniszczony. W przypadku opóźnienia bagażu można otrzymać do 1000 SPC, tj. około 5.000 złotych.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.