Opóźniony lot do Turcji

Chociaż Turcja nie jest członkiem Unii Europejskiej, to jej nieodległe położenie, piękna pogoda i przystępne ceny sprawiają, że jest często i chętnie wybieranym kierunkiem podróży Polaków. Warto zatem wiedzieć, jakie przysługują nam prawa w sytuacji, gdy na lotnisku okaże się, że nasz lot (w tym także czarterowy) został opóźniony przez przewoźnika. Zachęcamy do lektury.

Jakie przepisy znajdą zastosowanie?

Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem 261/2004 ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, pasażerom lotów wewnątrzunijnych w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, a także w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, przysługuje szereg uprawnień. Wśród nich wskazać należy przede wszystkim prawo do pomocy oraz prawo do uzyskania odszkodowania. Dla pasażerów będących w drodze na wakacje w Turcji, największe znaczenie mieć będzie zatem brzmienie art. 3 ww. Rozporządzenia, który stanowi, wobec jakich lotów owe przepisy znajdą zastosowanie. Turcja – chociaż utrzymuje bliskie kontakty z Unią Europejską – nie jest jednak jej krajem członkowskim.

Przywołany powyżej artykuł stanowi, że wśród lotów objętych zakresem zastosowania Rozporządzenia znajdą się rejsy:

  • startujące i lądujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz

  • startujące lub lądujące w jednym z państw członkowskich, o ile przewoźnik realizujący lot ma zarejestrowaną siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Podsumowując powyższe rozważania, jeśli podróżujemy na wakacje do Turcji (lub z wakacji wracamy) za pośrednictwem europejskiego przewoźnika m.in. LOTu, Ryanair, czy WizzAir (w tym także lotem realizowanym jako lot czarterowy, w ramach wykupionej z biura podróży wycieczki turystycznej), przysługuje nam szereg uprawnień wynikających z Rozporządzenia 261/2004.

Co jednak w sytuacji, gdy nasz przewoźnik to np. Turkish Airlines, narodowy turecki przewoźnik z siedzibą zarejestrowaną w Stambule? Wówczas zastosowanie znajdą już nie przepisy unijne, a międzynarodowe, a konkretnie przepisy Konwencji Montrealskiej. Turcja jest bowiem stroną Konwencji, do której przystąpiła w 2009 roku.

Prawa pasażera na gruncie Rozporządzenia 261/2004

Loty do Turcji trwają zwykle od 3 do 3,5 godziny, a samolot pokonuje w tym czasie dystans od 1500 km do 3000 km. Oznacza to, że aby zaktualizowały się przepisy Rozporządzenia 261/2004, nasz lot do Turcji powinien być opóźniony o minimum 3 godziny, zgodnie z brzmieniem art. 6 ww. Rozporządzenia.

Wówczas, na gruncie powyższego przepisu, przewoźnik ma obowiązek zrealizować wobec pasażerów opóźnionego lotu prawo do pomocy. Polega ono na zapewnieniu oczekującym podróżnym wsparcia w postaci dostarczenia jedzenia i napoi na czas oczekiwania. Ponadto, jeśli w związku z opóźnieniem konieczne okaże się przenocowanie w miejscu oczekiwania, linie lotnicze zapewniają pasażerom transport do hotelu, nocleg, a następnie powrotny transport na lotnisko. Obowiązkiem przewoźnika jest również bieżące informowanie pasażerów o statusie lotu, przysługujących im uprawnieniach oraz dalszych krokach w związku z zaistniałą sytuacją. Jeśli pasażerowie ponoszą jakiekolwiek dodatkowe koszty (np. przepadł im transport, musieli wziąć taksówkę) powinni zebrać potwierdzające to dokumenty, a linie lotnicze na tej podstawie zwrócą im poniesione wydatki.

W przypadku, gdy opóźnienie lotu wzrośnie powyżej 5 godzin, pasażerowie nabywają uprawnień polegających na możliwości dokonania zwrotu biletów i uzyskania pełnej rekompensaty lub domagania się, aby przewoźnik zorganizował lot alternatywny, w nieodległym terminie. Wybór rozwiązania należy wówczas do pasażera.

Najważniejszym jednak uprawnieniem z perspektywy podróżnych jest prawo dochodzenia zryczałtowanego odszkodowania. Chociaż nie wynika ono wprost z przepisów, Trybunał Sprawiedliwości w ugruntowanym orzecznictwie uznał, że skoro odszkodowanie należy się pasażerom lotów odwołanych, to zasada równości każe przydać tego uprawnienia także pasażerom lotów opóźnionych. Dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km, Rozporządzenie 261/2004 przewiduje tymczasem kwotę odszkodowania w wysokości 400 euro na pasażera. Jest to kwota przysługująca niezależnie od skorzystania z prawa do pomocy, czy zwrotu biletów.

Jeśli podróżujesz z biurem podróży i przytrafi ci się opóźnienie lotu pamiętaj, że roszczenie o odszkodowanie należy skierować wobec przewoźnika. Reklamację wobec biura podróży możesz złożyć niezależnie, powołując się jednak na przepisy Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, podnosząc takie argumenty jak niezgodność warunków wycieczki z umową, czy zmarnowany urlop.

Prawa pasażera na gruncie Konwencji Montrealskiej

Konwencja Montrealska znajduje zastosowanie wobec wszystkich lotów międzynarodowych,
w tym także lotów do i z Turcji. To, co różni jednak założenia Konwencji od założeń Rozporządzenia 261/2004 to fakt, że Konwencja przyznaje prawo do odszkodowania za opóźniony lot tylko wówczas, gdy w związku z opóźnieniem pasażer poniesie szkodę. Tymczasem, jak zostało wskazane powyżej, w przypadku Rozporządzenia 261/2004 pasażer ma prawo do zryczałtowanego odszkodowania w kwocie 400 euro bez względu na to, czy owo opóźnienie pogorszyło jakkolwiek jego sytuację.

W przypadku, gdy opóźnienie lotu do Turcji (lub z Turcji) spowodowało stratę po stronie pasażera (np. nie mógł skorzystać z wykupionego pobytu w hotelu lub zamówionego transportu) Konwencja stanowi, ze przysługuje mu odszkodowanie w wysokości do 4 694 SDR (Specjalnych Praw Ciągnienia), co daje w przeliczeniu niespełna 6000 euro. Jest to jednak maksymalna granica odpowiedzialności przewoźnika, co w odróżnieniu od Rozporządzenia 261/2004, daje przewoźnikowi swobodę w kształtowaniu ostatecznej kwoty wypłaty. Ponadto, aby linie lotnicze uznały roszczenie, pasażer powinien przedłożyć dokumenty, rachunki i faktury potwierdzające poniesioną przez niego stratę.

Jak dochodzić odszkodowania?

Proces dochodzenia odszkodowania należy rozpocząć od złożenia reklamacji (można skorzystać z formularzy dostępnych na oficjalnych stronach) i załączenia dokumentacji potwierdzającej zaistnienie opóźnienia. W odpowiedzi, przewoźnik uwzględnia reklamację i wypłaca kwotę odszkodowania, lub odmawia wypłaty (może powołać się na nadzwyczajne okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności). W ostatecznym rozrachunku, jeśli linia nie uwzględni odwołania, pasażer może skierować sprawę na drogę postępowania sądowego.

Jeśli nie wiesz w jaki sposób zabrać się za złożenie reklamacji, obawiasz się negocjacji z dużą korporacją, albo zwyczajnie brakuje ci chęci i czasu – oddaj swoją sprawę w ręce profesjonalistów, takich jak eksperci SkySuport. Ich pomoc pozwoli nie tylko zapewnić, że reklamacja zostanie przygotowana kompleksowo i w krótkim czasie, ale także zwiększy szanse na uzyskanie pozytywnego rozstrzygnięcia, bez konieczności angażowania wymiaru sprawiedliwości.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.