6 min. | 7 stycznia 2025
Podróżowanie z niemowlętami i dziećmi: Porady i przewodnik po Twoich prawach
Podróże w towarzystwie dzieci – zwłaszcza te odbywane za pośrednictwem linii lotniczych – mogą wydawać się nie lada wyzwaniem organizacyjnym. Warto jednak pamiętać, ze przewoźnicy mają obowiązek wspomóc podróżowanie swoich najmniejszych pasażerów i ich opiekunów. Rodzicu, nim wsiądziesz na pokład, zapoznaj się ze swoimi uprawnieniami podczas lotu.
Przygotowywanie rezerwacji
Od razu na początku należy wspomnieć, że w zależności od przewoźnika lotniczego, z którego usług korzystasz, zasady podróżowania najmniejszych pasażerów, mogą się nieco różnić. Ryanair nie przyjmuje na swój pokład maluchów mniejszych niż siedmiodniowe, Wizzair dopuszcza przewóz noworodków po ukończeniu przez nie czternastej doby życia. Z kolei nasza rodzima linia LOT, dla przyjęcia na pokład niemowlęcia mniejszego niż siedmiodniowe, wymaga przedstawienia specjalnego zaświadczenia MEDIF (dla pacjentów wymagających szczególnej opieki). Rodzice powinni także pamiętać o tym, że każde dziecko dla podróżowania potrzebuje odpowiednich dokumentów – paszportu lub tymczasowego dowodu osobistego, a także wizy w krajach, gdzie jest taki wymóg.
Dzieci muszą być objęte tą samą rezerwacją, co towarzyszący im opiekun. Podczas przygotowywania rezerwacji, dziecko automatycznie zostanie „dodane” do swojego opiekuna i po wskazaniu daty urodzenia zniżka naliczy się od razu. Dla dzieci do lat dwóch linie lotnicze stosują bowiem specjalne, obniżone taryfy. Jeżeli jednak maluch obchodzi drugie urodziny przed powrotem, za lot do domu będzie należało uiścić cenę w jej pełnej wysokości.
Warto także pamiętać, że każde niemowlę powinno podróżować z osobą dorosłą. Z kolei dzieciom (dla przykładu – poniżej 14 roku życia w Wizzair i poniżej 12 roku życia w LOT) musi towarzyszyć osoba, która ukończyła 16 lat.
Miejsca w samolocie
W zależności od zasad obowiązujących u danego przewoźnika, zasady związane z zajmowaniem miejsc przez dzieci mogą się nieco różnić.
W Ryanair niemowlęta (do ukończenia 23 miesięcy życia) siedzą na kolanach opiekuna. Oznacza to, ze gdy chcemy podróżować z dwójką niemowląt, obowiązkowo musimy odbyć podroż w duecie dwóch osób dorosłych. Dla takich pasażerów przewidziane są też specjalne miejsca pod oknem, gdzie Ryanair montuje podwójne maski tlenowe, przygotowane dla rodzin z dziećmi. W innych liniach lotniczych np. w Wizzair, istnieje możliwość przewozu niemowląt na osobnym siedzeniu, w foteliku samochodowym. W każdym samolocie powinny być także miejsca, pozwalające na przewinięcie dziecka.
Co zrobić z wózkiem? Czy muszę za niego dopłacić?
Wózek dziecięcy jest zwykle akcesorium, z którego rodzice korzystają także na lotnisku, do ostatniej chwili przed zajęciem miejsc w samolocie. W jaki sposób jest zatem traktowany? Jako osobny bagaż?
Wózek dziecięcy traktowany jest jako ładunek o nietypowych wymiarach i w związku z tym zabierany jest rodzicom przed wejściem do samolotu oraz oddawany zaraz po wylądowaniu – bez dodatkowych opłat. Umieszczany jest w luku bagażowym. Wózek można „oddać” obsłudze przy stanowisku odprawy. Zostanie on oznaczony specjalną naklejką, umożliwiającą jego przypisanie do lotu.
Specjalne zasady przewozu płynów
Pasażerowie podróżujący bez bagażu rejestrowanego, nie mogą przewozić większej ilości płynów niż 1 litr, rozmieszczony w naczyniach o maksymalnej pojemności 100 mililitrów każdy. Taki stan rzeczy jest ściśle monitorowany. Dlatego przed kontrolą bezpieczeństwa, podróżujący muszą pozbyć się całych zapasów wody pitnej oraz ewentualnych napoi przekraczających dozwoloną pojemność.
Rodzice powinni być jednak świadomi, że mogą zabrać na pokład samolotu napoje oraz pożywienie przeznaczone dla dzieci, bez względu na ich pojemność i formę. Może to być więc woda pitna, ale także mleko modyfikowane, musy, czy soki. Istnieje także możliwość, aby poprosić obsługę lotu o nieodpłatne podgrzanie pokarmu dla malucha podczas podróży.
A odszkodowanie za opóźnienie?
W przypadku opóźnienia lotu przekraczającego 3 godziny lub jego odwołania, na krócej niż 14 dni przed wylotem, pasażerom przysługuje szereg uprawnień, takich jak prawo do odszkodowania, do zwrotu poniesionych środków czy opieki. Często pasażerami takich lotów są również dzieci – czy i one objęte są uprawnieniami, o jakich mówi Rozporządzenie 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów?
Tak. Jeśli lot spełnia warunki, o jakich mowa w Rozporządzeniu 261/2004, rodzic może dochodzić odszkodowania w imieniu swoim, jak i dziecka, nawet jeżeli dziecko podróżowało na jego kolanach.
O tym, kiedy i w jakiej wysokości odszkodowanie można pozyskać od przewoźnika, mogą Państwo przeczytać w innych materiałach dostępnych na naszej stronie internetowej.
Czy dziecko może podróżować bez opiekuna?
W zależności od polityki linii lotniczej, osoba niepełnoletnia może podróżować samodzielnie, jeśli spełnia określone warunki.
Budżetowi przewoźnicy, tacy jak Ryanair czy Wizzair, dopuszczają aby z ich lotów korzystała młodzież, która ukończyła 16 lat. Przewoźnicy o renomowanej pozycji na rynku (Lufthansa, LOT czy KLM) mają specjalne oferty pozwalające na samotne podróżowanie dzieci powyżej 12 roku życia. Obsługa lotu, w ramach takiej usługi, obejmuje dzieci specjalnym nadzorem na czas podróży.
Prawa pasażerki w ciąży
Linie lotnicze starają się zapewniać komfortowe warunki i bezpieczeństwo pasażerkom, które w trakcie lotu są w ciąży. Przewoźnicy mają obowiązek niedyskryminowania pasażerów, a zatem nie mogą odmówić wstępu na pokład kobiecie w ciąży, jeśli jej dokumentacja medyczna nie wykazuje ryzyka. Zwykle jednak odradza się podróżowanie samolotem po 35. tygodniu ciąży.
Takiej pasażerce oferowana jest pomoc we wsiadaniu i wysiadaniu z samolotu oraz w przenoszeniu bagażu podręcznego. Jeżeli natomiast preferuje ona jakieś określone miejsce do siedzenia (np. blisko toalety) powinna zadbać o jego wykupienie we własnym zakresie.
Podsumowanie
Podróżowanie z dziećmi samo w sobie jest operacją wymagającą przygotowania. Warto zatem wcześniej zapoznać się z zasadami obowiązującymi u przewoźnika, z którego oferty planujemy skorzystać. Jeśli masz wątpliwości związane z przewozem dzieci lub czujesz, że linie lotnicze nie zapewniły ci przewidzianej przepisami opieki, zgłoś się do nas a zweryfikujemy Twoją sprawę i udzielimy Ci wsparcia.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.