5 min. | 23 marca 2023
Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Qatar Airways
Qatar Airways, czyli katarskie narodowe linie lotnicze, rozpoczęły swoją działalność w 1994 roku. Należą do sojuszu Oneworld, a ich głównym węzłem lotniczym jest międzynarodowy port lotniczy Hamad. Firma obsługuje połączenia na wszystkie kontynenty poza Antarktydą.
Mimo świetnych opinii o Qatar Airways, zdarza się, że lot zostaje odwołany lub opóźniony. Zależnie od przyczyny zakłócenia podróży, pasażerowie mogą złożyć wniosek o odszkodowanie. Kiedy jest to możliwe? Po jakim czasie można złożyć reklamację? Oto najważniejsze wskazówki dla pasażerów Qatar Airways:
Wysokość odszkodowania: od czego zależy?
W przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia lotu Qatar Airways pasażerowie mają pewne prawa, których musi przestrzegać linia lotnicza. Po pierwsze, jeżeli opóźnienie było znaczne lub podróż została całkowicie odwołana, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia pasażerom:
- Posiłków i napojów
- Dostępu do telefonu/Internetu (wykonania 2 połączeń, wysłania 2 maili itd.)
- Zakwaterowania i transportu do hotelu (jeżeli oczekiwanie wynosi 1 lub więcej nocy)
Gdy tak się nie stanie, pasażerowie mogą wnosić o zwrot kosztów dodatkowych od przewoźnika, które ponieśli np. na zakup jedzenia czy zakwaterowanie w hotelu. W tym celu należy dołączyć do wniosku faktury i paragony poświadczające poniesione koszty.
Okoliczności zakłócenia lotu i długość dystansu lotu
Po drugie, gdy zakłócenie podróży było spowodowane okolicznościami, które są zależne od linii lotniczej, np. strajkiem załogi, przekroczeniem czasu pracy załogi, czy usterką techniczną samolotu, pasażerowie mogą uzyskać odszkodowanie od Qatar Airways.
Wiele zależy jednak od trasy podróży. W przypadku firm zarejestrowanych w UE, pasażerowie mają prawo do rekompensaty pod warunkiem, że lotnisko startu lub lądowania jest zlokalizowane w UE. Gdy lot obsługuje firma spoza UE, wypłata odszkodowania przysługuje tylko wtedy, gdy samolot startował z lotniska w UE.
Wysokość rekompensaty za odwołany lub opóźniony lot zależy od długości trasy podróży:
- Jeśli podróż odbywała się na trasie do 1500 km, odszkodowanie wyniesie 250 euro
- Jeśli podróż odbywała się na trasie od 1501 do 3500 km w obrębie UE i poza UE, odszkodowanie wyniesie 400 euro
- Jeśli podróż odbywała się na trasie liczącej ponad 3500 km poza terytorium UE, odszkodowanie wyniesie 600 euro
Odwołany lot Qatar Airways
Bez wątpienia najbardziej problematyczną sytuacją jest zupełne odwołanie lotu Qatar Airways. Co zrobić w takiej sytuacji?
Przede wszystkim pamiętać, że linia lotnicza powinna zaoferować ci dwa rozwiązania:
- Alternatywny lot do portu docelowego
- Pełny zwrot pieniędzy za bilet
Oczywiście jedna opcja wyklucza drugą. Niezależnie co wybierzesz, jeśli lot został anulowany na mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą, możesz dodatkowo uzyskać odszkodowanie od Qatar Airways.
Nie będzie to możliwe tylko wtedy, gdy przewoźnik zaproponuje lot alternatywny, który pozwoli ci dotrzeć do portu docelowego w podobnym czasie do planowanego. Drugą sytuacją wykluczającą otrzymanie rekompensaty będzie odwołanie lotu ze względu na tzw. okoliczności nadzwyczajne. Mowa o powodach będących poza kontrolą linii lotniczej, takich jak:
- Zderzenie z ptakiem
- Niestabilna sytuacja polityczna
- Brak dostępu do pasa startowego
- Niesprzyjające warunki meteorologiczne
Jeśli więc przyczyny anulacji nie były zależne od Qatar Airways, nie przysługuje ci odszkodowanie.
Opóźniony lot Qatar Airways
Co zrobić, gdy lot Qatar Airways jest opóźniony? Zwróć uwagę na czas opóźnienia, ponieważ do odszkodowania kwalifikują się wyłącznie opóźnienia przekraczające 3 godziny. Czas ten liczymy od chwili dotarcia do portu docelowego, czyli otwarcia drzwi samolotu. Nie bierze się pod uwagę godziny wylotu, co jest szczególnie ważne w przypadku lotów podzielonych na kilka odcinków.
Jeżeli więc twoje opóźnienie wyniosło więcej niż 3 godziny, po wylądowaniu zwróć się do obsługi lotniska po pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia. Ułatwi to ubieganie się o odszkodowanie w wysokości 250, 400 lub 600 euro w zależności od długości trasy, na jakiej odbywała się podróż.
Niewpuszczenie na pokład Qatar Airways
Obsługa Qatar Airways odmówiła ci wstępu na pokład samolotu? Istnieje szansa, że również przysługuje ci rekompensata. Jednak tylko w sytuacji, w której przyczyna niewpuszczenia na pokład nie była racjonalnie uzasadniona.
Przewoźnik musi wypłacić odszkodowanie wtedy, gdy doszło do nadmiernej sprzedaży biletów, tzw. overbookingu i z tego względu załoga musiała odmówić pasażerom wstępu na pokład.
Kiedy nie przysługuje rekompensata? Gdy odmowa wejścia do samolotu była podyktowana racjonalnie uzasadnionymi przyczynami, np.:
- Pasażer spóźnił się na odprawę
- Pasażer nie posiadał niezbędnych dokumentów podróży
- Wynikało to z kwestii zdrowotnych lub związanych z bezpieczeństwem.
Wskazówki dla pasażerów zakłóconego lotu
Pamiętaj, że jeżeli twój lot Qatar Airways został odwołany lub opóźniony, powinieneś:
- zachować wszelkie dokumenty podróży (kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny, zawiadomienie o opóźnieniu), paragony za wydatki dodatkowe, np. taksówkę, jedzenie, nocleg,
- zapisać dane lotu (numer lotu, harmonogram, długość opóźnienia),
- spróbować ustalić przyczynę problemu (np. zapytać o to personel Qatar Airways),
- a następnie złożyć wniosek o odszkodowanie w ciągu 1 roku od zdarzenia.
Czas na uzyskanie odszkodowania różni się w zależności od kraju – w Polsce pasażerowie mają 1 rok na złożenie reklamacji i ewentualne wstąpienie na drogę postępowania sądowego, podczas gdy w innych państwach są to najczęściej 3 lata.
Uzyskaj rekompensatę za opóźniony lot ze wsparciem SkySupport
Prawa pasażerów linii lotniczych do odszkodowania reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 lotu. W sprawach związanych z ubieganiem się o należne odszkodowanie oraz zwrot kosztów dodatkowych, warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych prawników.
SkySupport zajmie się twoją sprawą bezpłatnie. Prowizję pobierzemy dopiero po wygraniu sprawy. Wystarczy, że skontaktujesz się z nami za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie, a my poinformujemy cię, czy twoja sytuacja kwalifikuje się do odszkodowania.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.
Dodaj komentarz