Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Wizz Air

Wizz Air to popularna, węgierska linia lotnicza istniejąca od 2004 roku. Aktualnie obsługuje ponad 600 tras z 25 baz operacyjnych. Celem Wizz Air jest zapewnienie najtańszych usług w Europie Środkowej i Wschodniej. Oprócz tego organizuje loty na terytorium Europy Zachodniej, Azji, Gruzji i Izraela. Pierwszy samolot tej firmy wystartował z lotniska w Katowicach.

Co zrobić, gdy lot linią Wizz Air został odwołany, opóźniony lub pasażerom odmówiono wstępu na pokład samolotu? Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz w naszym przewodniku:

Kiedy mogę otrzymać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot Wizz Air?

Masz taką możliwość w wielu sytuacjach. To, czy kwalifikujesz się do odszkodowania, zostało szczegółowo opisane w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Według tej regulacji, pasażer ma prawo do odszkodowania pod warunkiem, że przyczyny odwołania lub opóźnienia nie były podyktowane siłą wyższą, czyli przewoźnik mógł je w jakiś sposób kontrolować. Okolicznościami zależnymi od przewoźnika, które zobowiązują go do wypłaty rekompensaty, będą więc:

  • Choroby wśród załogi
  • Nadmierna sprzedaż biletów
  • Strajki pracowników załogi
  • Problemy techniczne
  • System rotacji
  • Przekroczenie czasu pracy załogi
  • Niestawienie się członka załogi

Za to za okoliczności nadzwyczajne (czyli niezależne od Wizz Air), które pozbawiają pasażerów możliwości ubiegania się o odszkodowanie, uznaje się:

  • Złe warunki atmosferyczne
  • Niespodziewane wady produkcyjne samolotu
  • Sytuację polityczną
  • Klęski żywiołowe
  • Zagrożenie bezpieczeństwa
  • Strajki personelu lotniska
  • Zderzenie z ptakiem
  • Zamknięcie pasa startowego

Jakie są obowiązki linii Wizz Air wobec pasażerów?

Warto mieć świadomość, że jeżeli opóźnienie jest znaczne lub doszło do całkowitego odwołania lotu, Wizz Air musi objąć pasażerów opieką, czyli:

  • Zapewnić im wyżywienie (posiłki i napoje)
  • Umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, wysłanie 2 maili itd.

Dodatkowo w sytuacji, w której pasażerowie są zmuszeni oczekiwać na kolejny lot przez jedną lub więcej nocy:

  • Zapewnić zakwaterowanie w hotelu
  • Zapewnić transport z lotniska do hotelu

Jeśli Wizz Air nie spełni tych obowiązków, warto zachować wszelkie paragony i faktury za poniesione koszty dodatkowe. Można dołączyć je do wniosku o odszkodowanie i uzyskać zwrot pieniędzy.

Mój lot Wizz Air został odwołany

Jedną z poważniejszych sytuacji, z którymi spotykają się pasażerowie Wizz Air, jest odwołanie lotu. Wówczas linia lotnicza oferuje pasażerom całkowity zwrot kosztów biletu lub alternatywny lot do miejsca docelowego.

Jeśli alternatywny lot pozwoli pasażerom dotrzeć do miejsca docelowego w czasie podobnym do planowanego, Wizz Air nie musi wypłacać odszkodowania. Tak samo jest wtedy, gdy zakłócenie lotu będzie wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, np. złej pogody.

Gdy jednak tak się nie stanie, a lot został anulowany na mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą (z lotniska na terytorium UE), pasażerowie mogą złożyć wniosek o odszkodowanie. Wysokość rekompensaty określa się na podstawie dystansu lotu:

  • 250 euro – gdy dystans lotu wynosi do 1500 km
  • 400 euro – gdy dystans lotu wynosi od 1501 km do 3500 km (w obrębie terytorium UE i poza terytorium UE)
  • 600 euro – gdy dystans lotu wynosi powyżej 3500 km

Mój lot Wizz Air jest opóźniony

Znacznie częściej niż odwołanie, zdarza się opóźnienie lotu Wizz Air. W tym przypadku przyczynami mogą być m.in. niespodziewane zdarzenia na trasie lub niesprzyjające warunki atmosferyczne.

Linia lotnicza Wizz Air jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania wtedy, gdy opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny, a jego przyczyną były czynniki zależne od przewoźnika, np. usterka samolotu. Tak samo, jak przy odwołaniu, tak i tutaj wysokość rekompensaty określa się na podstawie dystansu lotu (250, 400 lub 600 euro).

Jak liczyć czas opóźnienia?

Kiedy dotrzesz na miejsce docelowe, poproś obsługę lotniska o pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia. Pamiętaj przy tym, że czas opóźnienia jest liczony według czasu przylotu do miejsca docelowego (precyzyjniej: momentu otwarcia drzwi samolotu). W związku z tym, gdy wylądujesz w porcie docelowym z opóźnieniem przekraczającym 3 godziny, masz prawo do odszkodowania.

Odmówiono mi wstępu na pokład Wizz Air

Innym, choć nieco rzadziej zgłaszanym problemem, jest odmowa wstępu na pokład Wizz Air. Przyczyną może być nadmierna sprzedaż biletów, czyli tzw. overbooking. Taka sytuacja wynika z błędnych działań samego przewoźnika. Dlatego w przypadku overbookingu linia lotnicza musi wypłacić odszkodowania pasażerom.

Kiedy uzyskanie rekompensaty nie będzie możliwe? Wtedy, gdy do odmowy wstępu na pokład doszło z racjonalnie uzasadnionych powodów. Może być to np. nieposiadanie dokumentów podróży przez pasażera albo kwestie bezpieczeństwa. Wówczas firma obsługująca lot nie musi wypłacać odszkodowania.

Wnioski: kiedy mogę starać się o rekompensatę od Wizz Air?

Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot Wizz Air przysługuje pasażerom, jeżeli:

  • Trasa podróży obejmowała lotnisko startu lub lądowania na terytorium UE, ponieważ linia Wizz Air jest zarejestrowana w UE (jeśli linia lotnicza nie jest zarejestrowana w UE odszkodowanie przysługuje tylko wtedy, gdy lotnisko startu znajduje się na terenie UE).
  • Pasażerowie nie przekroczyli czasu na złożenie reklamacji, który różni się w zależności od państwa. W Polsce czas na złożenie wniosku o odszkodowanie wynosi 1 rok.
  • Okoliczności zakłócenia lotu nie były nadzwyczajne, tylko zależne od linii lotniczej Wizz Air.

Twój lot Wizz Air był zakłócony? Skorzystaj ze SkySupport

Opóźniony lub odwołany lot Wizz Air? Overbooking? Na naszej stronie bezpłatnie sprawdzisz, czy należy ci się rekompensata! Do tej porty zaufało nam tysiące pasażerów, którzy dzięki SkySupport uzyskali należne odszkodowanie. Wszystko to z zachowaniem minimum formalności i profesjonalnym wsparciem zespołu doświadczonych prawników.

Nasze usługi są bezpłatne, a prowizję pobieramy dopiero po wygranej – nie ponosisz więc żadnych dodatkowych kosztów. Sprawdź swoje szanse na odszkodowanie i powierz swoją sprawę w ręce zaufanych ekspertów.

5/5 - (1 vote)
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *