Zrozumienie lotów z kodem współdzielonym. Co warto wiedzieć przed podróżą?

Instytucja code-share , po polsku tłumaczona jako kod współdzielony, to metoda współpracy linii lotniczych. W jej ramach przewoźnicy uzgadniają między sobą, zasady sprzedaży biletów na loty organizowane przez jedną z linii przez inną linię lotniczą. W praktyce wygląda to następująco: pasażer rezerwuje podróż za pośrednictwem jednej linii lotniczej, która wystawia u bilet opatrzony numerem lotu tej samej linii. W rzeczywistości jednak, pewien odcinek trasy może być realizowany przez zupełnie innego przewoźnika.

Niektóre linie lotnicze współpracują nie tylko ze sobą – obecnie wielu przewoźników rozwinęło współpracę także z firmami świadczącymi połączenia kolejowe. Takie rozwiązanie proponuje m.in. linia Emirates. Polska linia lotnicza LOT, w ramach kodów współdzielonych, współpracuje obecnie z takimi przewoźnikami jak: Lufthansa, Swiss, Turkish Airlines, czy Air Baltic.

W jakim celu linie lotnicze stosują kody współdzielone?

Czemu służy takie rozwiązanie? Przede wszystkim zaoferowaniu klientom mnogości połączeń oraz wygody podróżowania. Nie wszystkie linie lotnicze porywają bowiem zapotrzebowanie na wszystkich trasach. Współdzielenie kodu sprawia, że pasażer może za pośrednictwem dowolnego przewoźnika zorganizować całość swojej podróży, bez konieczności rozbijania jej na etapy.

Kod współdzielony pozwala także – co do zasady – na jednorazową odprawę bagażu, który zostaje nadany bezpośrednio do miejsca docelowego podróży. Ponadto, w przypadku opóźnienia jednego z lotów (bez zawinienia pasażera) zyskuje on możliwość przebukowania biletu na kolejny, możliwy lot w danym kierunku.

Na co należy zwrócić uwagę dokonując rezerwacji?

Na etapie rezerwowania biletu, Twój przewoźnik poinformuje Cię, że lot, który ci zaproponował będzie odbywał się na kodzie współdzielonym. Powinieneś otrzymać informację jaka linia jest linią operacyjną (a więc realizującą lot) a która tylko sprzedającą. Ułatwi to znacznie odnalezienie się na lotnisku i przystąpienie do odprawy. Takiej informacji należy szukać w szczegółach lotu. W kolumnie lub wierszu oznaczonym jako Przewoźnik/Numer rejsu, powinna pojawić się informacja o numerze lotu i przewoźniku, który go realizuje. Ponadto, informacja ta powinna widnieć na bilecie lub karcie pokładowej.

Po drugie, warto potwierdzić sobie jaki bagaż możemy zabrać, biorąc pod uwagę limity linii realizującej lot. Limity te mogą się nieco różnić w zależności od przewoźnika. Pozwoli to uniknąć ewentualnych niespodzianek i konieczności uiszczenia dodatkowych opłat za nadprogramowy bagaż.

Ostatnią rzeczą, na którą z pewnością warto zwrócić uwagę jest kwestia możliwości anulowania rezerwacji, lub zmiany lotu. Co do zasady, będzie się to odbywać na gruncie zasad obowiązujących u linii, która sprzedała Ci bilet.

Który przewoźnik ma obowiązki w stosunku do pasażerów?

Podróżni mogą zastanawiać się, który przewoźnik – w razie opóźnienia lub odwołania lotu – ma obowiązek uczynić zadość roszczeniom pasażerów, na gruncie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie należy spojrzeć na definicję „przewoźnika obsługującego” zawartą w art. 2 Rozporządzenia. Stanowi ona, że przewoźnikiem obsługującym jest przewoźnik lotniczy wykonujący lub zamierzający wykonać lot zgodnie z umową zawartą z pasażerem lub działającego w imieniu innej osoby, prawnej lub fizycznej, mającej umowę w tym pasażerem. Dalej, musimy przeskoczyć do przepisu z art. 3 ust. 1 Rozporządzenia. Zgodnie z jego brzmieniem, przepisy rozporządzenia będą stosowane wobec lotów odbywających się w ramach Unii (z lotniska w państwie członkowskim na lotnisko w innym państwie członkowskim), wobec lotów rozpoczynających się na lotnisku w państwie unijnym, lub kończącym się na lotnisku w państwie unijnym, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym. Zasadniczo zatem w przypadku lotów organizowanych w ramach Unii (przez przewoźników wspólnotowych na terenie Unii), przewoźnikiem zobligowanym do uiszczenia odszkodowania jest zawsze obsługujący przewoźnik, to znaczy ten który faktycznie wykonywał połączenie.

A co w przypadku lotów, które kończą się lub zaczynają poza Unią? Trybunał sprawiedliwości, w sprawie C-502/18 w dniu 11 lipca 2019 roku (sprawa CS i inni przeciwko České aerolinie a.s.) dokonał interpretacji powyższych przepisów, zgodnie z którą uznał, że lot obejmujący kilka etapów realizowanych przez różnych przewoźników, ale będących przedmiotem jednej rezerwacji, stanowi w świetle przepisów Rozporządzenia jedną całość. To oznacza, że możliwość stosowania Rozporządzenia jest oceniana przez pryzmat zarówno pierwszego miejsca odlotu i miejsca docelowego dla tego lotu. Co to oznacza w praktyce? Lot łączony, w ramach którego jeden z lotów jest wykonywany przez przewoźnika wspólnotowego, należy uznać za lot wykonywany przez obsługującego wspólnotowego przewoźnika, niezależnie od tego czy lot łączony został w części wykonany również przez przewoźnika niebędącego przewoźnikiem wspólnotowym.

Czy kody współdzielone mają wady?

Zasadniczo wydawać by się mogło, że omawiane w niniejszym tekście rozwiązanie z punktu widzenia pasażera niesie ze sobą same korzyści. Warto jednak zwrócić uwagę na dwie dość istotne wady. Po pierwsze, przewoźnik operacyjny może reprezentować niższe standardy obsługi aniżeli przewoźnik sprzedający. Musimy wówczas uzbroić się w wyrozumiałość. Po drugie, zawsze należy brać pod uwagę ewentualne problemy komunikacyjne między dwoma liniami zaangażowanymi w świadczenia lotów podczas podróży. W takim przypadku mogą pojawić się problemy z rezerwacją, zwiększone prawdopodobieństwo zaginięcia bagażu, czy trudności w uzyskaniu informacji na temat lotów.

Podsumowanie

Należy mieć na uwadze, że opisane powyżej informacje dotyczą tylko lotów łączonych tzn. zakupionych w ramach jednej rezerwacji, przez jednego przewoźnika. Jeżeli pasażer samodzielnie realizuje poszczególne rezerwacje, zasady związane z kodami współdzielonymi nie będą go obowiązywać.

Masz pytania związane z lotami łączonymi? Nie wiesz do jakiego przewoźnika złożyć reklamację? Zwróć się do nas i daj sobie pomóc – nasi eksperci doskonale wiedzą, co zrobić w takiej sytuacji.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.