5 min. | 13 grudnia 2024
Zwroty za bilety bezzwrotne: Czy to kiedykolwiek możliwe?
Kuszeni okazyjnymi cenami, podróżni często decydują się na zakup biletów bezzwrotnych. Ich promocyjna cena determinuje jednak niemożliwość wycofania się z zakupu. Ponadto, popularnym prezentem stają się vouchery, także na bilety lotnicze. Ich zwrot lub wymiana na gotówkę jest co do zasady niemożliwa. Czy taki stan rzeczy obowiązuje w każdych okolicznościach? Zachęcamy do lektury.
Co należy wiedzieć o ofertach bezzwrotnych?
Jak zostało wskazane na wstępie, oferty bezzwrotne charakteryzują się wyjątkowo pociągającą ceną, ale także niemożliwością dokonania zwrotu. Informacja o tym, że przyjęcie oferty skutkuje brakiem możliwości rezygnacji, każdorazowo powinna być zawarta w opisie usługi lub regulaminie obowiązującym na stronie rezerwacyjnej. Warto zatem każdorazowo zapoznawać się z tymi dokumentami przed dokonaniem zamówienia. Jeśli nie mamy informacji na ten temat, dobrym pomysłem jest zasięgnięcie informacji u przewoźnika lub organizatora, zanim podejmiemy decyzję o zakupie.
W przypadku voucherów sytuacja wygląda nieco inaczej. Jest to opłacony z góry dokument, upoważniający posiadacza do skorzystania z danej usługi, zwykle przez określony okres czasu np. rok. Może przybrać dwie różne formy tj. vouchera kwotowego (wówczas za określoną sumę można nabyć np. bilety lotnicze), lub vouchera na określoną usługę (np. wykupiony przelot). Niezrealizowanie usługi objętej voucherem, lub niezrealizowanie vouchera w terminie, powoduje zwykle, że atrakcja „przepada”. Co jednak począć w sytuacji, gdy dzieje się to bez naszej winy?
Nadzwyczajne okoliczności
Jeżeli niemożliwość realizacji oferty bezzwrotnej wynikła z sytuacji przez nas zawinionej (np. zbyt późno udaliśmy się na lotnisko i nie zdążyliśmy na samolot) przewoźnik z całą pewnością nie uwzględni naszego roszczenia o zwrot kosztów. Z łatwością możemy wyobrazić sobie jednak sytuacje, w których niemożliwość udziału w wycieczce powstała bez winy pasażera, w wyniku szeroko pojętych nadzwyczajnych okoliczności.
Wśród nadzwyczajnych okoliczności na pierwszym miejscu na uwagę zasługują zdarzenia zwane siłą wyższą. Są to wszystkie przypadki, na które nie mamy wpływu: katastrofy naturalne, pandemie czy zła pogoda. Jeśli z uwagi na takie zdarzenia, przewoźnik odwoła lot, przysługuje nam zwrot za bilety, bez względu na to, czy oferta była bezzwrotna, czy nie. Warto także pamiętać, iż w sytuacji, gdy przewoźnik zmieni harmonogram lotów tak, że odbycie podróży staje się dla niego niemożliwe, podróżny może liczyć na rekompensatę od linii lotniczej. Zwykle w takich sytuacjach przewoźnicy sami oferują podróżnym zwrot poniesionych kosztów lub alternatywne loty. Ponadto, należy pamiętać, że w przypadku, gdy przewoźnik odwoła lot na mniej niż 14 dni przed wylotem – bez względu na to jakie bilety posiadasz – przysługuje ci prawo do odszkodowania.
Drugą kategorią nadzwyczajnych okolicznością są wyjątkowe okoliczności osobiste. W tym przypadku to, czy przewoźnik uzna nasze roszczenie zależy od jego obiektywnej oceny. W okolicznościach nagłej choroby lub wypadku, w wyniku którego pasażer przedłoży zwolnienie lekarskie lub wypis ze szpitala, linie lotnicze z całą pewnością rozważą zasadność roszczenia o zwrot. Możemy także z łatwością wyobrazić sobie sytuację, w której wyjazd staje się niemożliwy z uwagi na śmierć członka rodziny. Niektórzy przewoźnicy mogą rozważyć zwrot kosztów w przypadku przedłożenia im wraz z reklamacją aktu zgonu. Warto jednak pamiętać, że wybór oferty bezzwrotnej jest zawsze obarczony ryzykiem, że nie będziemy mogli wziąć udziału w wyjeździe. Wybierając tę opcję akceptujemy, że z uwagi na okoliczności losu, lot może nam przepaść, a przewoźnik nie zwróci uiszczonej ceny. To, czy przewoźnik uzna naszą reklamację, będzie więc zależne od bardzo wielu czynników i nie zawsze musi zakończyć się sukcesem. O czym należy jednak pamiętać, aby zwiększyć swoje szanse?
Co można zrobić w przypadku niezrealizowania oferty bezzwrotnej?
Przede wszystkim – nie warto się poddawać. Odzyskanie środków będzie z pewnością trudniejsze, niż w przypadku standardowej oferty, ale nie niemożliwe. Najważniejsze jest zgromadzenie dowodów na okoliczności, które doprowadziły do tego, że nie jesteśmy w stanie wykorzystać biletów. Dobrze skonstruowane i poparte argumentami uzasadnienie, z całą pewnością podziała na korzyść wnioskującego. Z tego powodu właśnie, kluczowe jest powierzenie swojej sprawy specjalistom od dochodzenia roszczeń podróżnych. Eksperci w SkySupport doskonale znają realia rynku oraz podejście przewoźników. Ich merytoryczne wsparcie będzie nieocenioną pomocą i gwarantem, że Twoja reklamacja zostanie przygotowana w najlepszy z możliwych sposobów.
Warto także pamiętać, że przed niemożliwością zwrotu biletów, można ustrzec się wykupując ubezpieczenie podróżne. Niektóre warianty polis ubezpieczeniowych oferują podróżnym pokrycie kosztów anulowanego przelotu w sytuacji, gdy spotka ich choroba, kataklizm, czy nawet niemożliwość opuszczenia stanowiska pracy. Jeżeli zatem obawiasz się, czy będziesz mógł skorzystać z wyjazdu – warto rozważyć także tę opcję.
Czy istnieje możliwość zmiany terminu wylotu?
Podróżni często zastanawiają się, czy w przypadku niemożliwości uczestniczenia w danym locie, będą mogli zmienić jego datę lub bezkosztowo „przenieść go” na inną osobę, na przykład członka rodziny. Niestety, w przypadku ofert bezzwrotnych, przewoźnicy zwykle nie zgadzają się na takie transakcje, lub pobierają opłaty od zmiany danych na wystawionych biletach. W tanich liniach, takich jak Ryanair lub Wizzair zmiana danych, terminu lub destynacji kosztuje od kilkudziesięciu do nawet kilkuset euro. W takich przypadkach zwykle bardziej opłacalny jest zakup nowego biletu.
Podsumowanie
Bilety bezzwrotne – jak sama ich nazwa wskazuje – z natury rzeczy nie będą podlegały zwrotowi. Nie znaczy to jednak, że nie warto próbować, zwłaszcza gdy dobrze udokumentowaliśmy okoliczności, z uwagi na które nie mogliśmy zrealizować biletu. Jeśli do tego zdecydujemy się powierzyć sprawę profesjonalistom doświadczonym w odzyskiwaniu należności od linii lotniczych, szanse na sukces zdecydowanie wzrastają. Nie czekaj, jeśli opisane w powyższym artykule okoliczności spotkały także Ciebie. Skontaktuj się ze SkySupport i dowiedz się co możemy zrobić w Twojej sprawie.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.