Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Brussels Airlines

Brussels Airlines, czyli belgijskie linie lotnicze z siedzibą w Brukseli. W 2017 zostały przejęte przez Lufthansę. Przewoźnik należy do sojuszu Star Alliance, czyli największego sojuszu linii lotniczych na świecie. W Polsce oferuje połączenia z Wrocławia, Warszawy i Krakowa.

Opóźnienie samolotu? Anulowanie zaplanowanego lotu? A może odmowa wejścia na pokład? Jeśli spotkałeś się z tego typu problemami podczas podróży linią Brussels Airlines, powinieneś poznać swoje prawa.

Opóźnienie lotu Brussels Airlines

Sytuacja, gdy samolot ma opóźnienie, nie należy do rzadkości. Powody mogą być różne, np. źle rozpisany plan siatki połączeń, problemy techniczne, czy niesprzyjające warunki pogodowe. Decydując się na ofertę linii lotniczej Brussels Airlines, trzeba liczyć się z możliwym opóźnieniem. Warto wiedzieć również, że w takich przypadkach pasażer ma prawo dochodzić swoich praw.

Gdy podczas podróży linią Brussels Airlines pasażer napotka problem pod postacią opóźnionego lotu, może ubiegać się odszkodowanie. Oczywiście jest to obwarowane pewnymi warunkami, które zostały szczegółowo ujęte w Rozporządzeniu WE 261/2004:

  • Lot był opóźniony o minimum 3 godziny,
  • Przyczyną opóźnienia nie były okoliczności nadzwyczajne.

Czas opóźnienia jest liczony od chwili dotarcia do miejsca docelowego, czyli otwarcia drzwi samolotu. Dlatego po przybyciu najlepiej poprosić obsługę lotniska o pisemne poświadczenie czasu opóźnienia – jeśli wynosiło 3 lub powyżej 3 godzin, pasażer ma prawo do odszkodowania.

Za to wysokość rekompensaty zależy od trasy lotu:

  • 250 euro dla lotów o dystansie do 1500 km
  • 400 euro dla lotów o dystansie od 1501 do 3500 km
  • 600 euro dla lotów o dystansie powyżej 3500 km

Przyczyną opóźnienia nie mogą być jednak nadzwyczajne okoliczności, będące poza kontrolą linii lotniczej Brussels Airlines. Co zalicza się do tej kategorii? Przykładowo będą to niesprzyjające warunki pogodowe, strajk obsługi lotniska, brak dostępu do pasa startowego, czy destabilizacja polityczna.

Gdy powodem opóźnienia są okoliczności zależne od linii lotniczej, takie jak system rotacji, przekroczenie czasu pracy załogi, niestawienie się jej członka, czy usterka techniczna samolotu, pasażerowie mają prawo do odszkodowania.

Anulowanie lotu Brussels Airlines

Odwołanie lotu to kolejny problem, z jakimi mogą mierzyć się pasażerowie linii Brussels Airlines. Tutaj również uwzględnia się przepisy zawarte w unijnym rozporządzeniu. W razie odwołania lotu, przewoźnik jest zobligowany do zaproponowania pasażerom dwóch rozwiązań do wyboru: zwrotu kosztów biletu albo alternatywnego lotu do portu docelowego.

Brussels Airlines nie ponosi jednak odpowiedzialności za odwołanie lotu, gdy poinformuje o tym pasażerów co najmniej 14 dni przed planowanym odlotem. Jeżeli tak się nie stanie, można ubiegać się o rekompensatę w wysokości do 600 euro za osobę.

Firma obsługująca połączenie nie będzie zobowiązana do wypłaty odszkodowania także wtedy, gdy do anulowania lotu doszło ze względu na przyczyny nadzwyczajne (np. złe warunki atmosferyczne). Kolejnym takim wyjątkiem jest sytuacja, w której Brussels Airlines zaproponuje pasażerom połączenie, dzięki któremu dotrą na miejsce w czasie bardzo zbliżonym do planowanego. Wtedy również nie musi wypłacać rekompensaty.

Overbooking, czyli odmowa przyjęcia na pokład

Czasem dochodzi także do overbookingu, czyli nadmiernej sprzedaży biletów na dany lot, co powoduje odmowę wejścia na pokład w przypadku niektórych pasażerów. Wtedy również mają oni prawo do dochodzenia swoich praw, a dokładniej odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.

Kiedy jednak przyczyną odmowy przyjęcia na pokład samolotu były np. kwestie bezpieczeństwa, brak dokumentów podróżnych, czy spóźnienie pasażera na odprawę, linia lotnicza nie musi wypłacać rekompensaty. Takie powody uznaje się za racjonalnie uzasadnione.

Na co zwrócić uwagę, gdy lot jest zakłócony?

Przede wszystkim należy zachować wszystkie dokumenty podróży, takie jak karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny, czy zawiadomienie o opóźnieniu. Warto zapisać również dane lotu, harmonogram lotu i długość opóźnienia. Ostatnią ważną czynnością jest określenie przyczyny problemu (odwołania/opóźnienia/niewpuszczenia na pokład) – można zapytać o to obsługę klienta linii lotniczych Brussels Line.

Prawa pasażerów, a obowiązki Brussels Airlines

Linia lotnicza w przypadku znacznego opóźnienia lub odwołania lotu, powinna zapewnić pasażerom:

  • Posiłki i napoje,
  • Dostęp do Internetu i telefonu (możliwość wykonania dwóch połączeń, wysłania dwóch maili itd.),
  • Zakwaterowanie w hotelu (gdy oczekiwanie na kolejny lot trwa 1 lub więcej nocy),
  • Transport do hotelu.

Jeżeli firma Brussels Airlines nie udzieliła pasażerom takiego wsparcia, mają prawo ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów dodatkowych. W tym celu powinni zachować wszystkie paragony i faktury za zakup jedzenia, napojów, wynajem pokoju w hotelu czy transport. Następnie mogą dołączyć je do wniosku o odszkodowanie.

Odszkodowanie od Brussels Airlines. Kiedy przysługuje?

Rekompensata należy się pasażerom, jeśli okoliczności zakłócenia lotu były pod kontrolą linii lotniczych. Zgodnie z regulacją europejską, odszkodowanie nie przysługuje, gdy przyczyną były nadzwyczajne okoliczności. Poza tym musi zostać spełniony warunek trasy podróży – pasażerowie są uprawnieni do odszkodowania wtedy, gdy wylecieli z lotniska w UE samolotem firmy niezarejestrowanej w UE, lub wylecieli bądź wylądowali na lotnisku w UE samolotem firmy zarejestrowanej w UE. Ostatnim warunkiem jest nieprzekroczenie okresu przedawnienia. Czas na złożenie reklamacji do linii lotniczych różni się w zależności od państwa. W większości krajów wynosi 3 lata, za to w Polsce tylko 1 rok.

Nie czekaj, aż roszczenie się przedawni. Skorzystaj z usług SkySupport

Pamiętaj, że nie musisz dochodzić swoich praw w pojedynkę. Skorzystaj z pomocy wykwalifikowanych specjalistów – SkySupport to najlepsze wsparcie w uzyskiwaniu odszkodowań oraz zwrotów kosztów dodatkowych za zakłócony lot. Twoją sprawą zajmiemy się bezpłatnie, a prowizję pobierzemy tylko w przypadku wygranej.

Chcesz wiedzieć, czy przysługuje ci odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot Brussels Airlines? Wypełnij nasz formularz – to do niczego nie zobowiązuje.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *