Prawa pasażerów linii lotniczych na terenie Unii są regulowane przez rozporządzenie WE 261/2004. Regulacja ta dotyczy nie tylko lotów wewnątrz Unii, ale także tych, które zaczynają się lub kończą w państwie należącym do Wspólnoty. Co więcej, uwzględnia się w niej nie tylko przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej, ale również Szwajcarii, Norwegii, Islandii, oraz regionów peryferyjnych. Wszystkie te zasady odnoszą się do różnych rodzajów przewoźników, czyli zarówno do lotów rejsowych, jak i czarterowych.
W przypadku odwołania lotu przewoźnik powinien poinformować Cię o tym przynajmniej 14 dni przed planowanym odlotem. Jeżeli się tak nie stanie, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości sięgającej nawet 600 €. Kwota będzie uzależniona głównie od długości trasy:
Jednak na ostateczny wynik starań o rekompensatę wpływa wiele czynników. Prawo do odszkodowania nie przysługuje chociażby wtedy, gdy powód odwołania lotu wynika z wyjątkowych okoliczności, np. złych warunków meteorologicznych, nagłych przypadków medycznych, strajków, ataków terrorystycznych, a więc tych, które nie wynikają bezpośrednio z winy przewoźnika. Do takich zdarzeń nie zalicza się jednak strajku wewnętrznego (organizowanego przez pilotów, personel pokładowy itd.). W tej sytuacji lub np. w przypadku awarii samolotu i innych zdarzeń, na które przewoźnik ma wpływ, odpowiedzialność niemal zawsze leży po stronie linii lotniczej i jest podstawą dochodzenia rekompensaty.
Nie za każdą sytuację odwołania lotu linia lotnicza poniesie odpowiedzialność.
Prawo do odszkodowania nie przysługuje, jeżeli przewoźnik lotniczy może dowieść, że
odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można
było
uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, czyli okoliczności, które znajdują się
poza
zakresem skutecznej kontroli linii lotniczej.
Przedawnienie roszczeń wynikające z opóźnionego lub odwołanego lotu wynosi jeden rok.
Często zastanawiamy się, ile mamy czasu na walkę o odszkodowanie od linii lotniczej. Warto więc
pamiętać, że roszczenie o odszkodowanie za odwołany lot przedawnia się w terminie jednego roku
od dnia lotu lub dnia, w którym lot miał się odbyć. Nie zwlekaj ze zgłoszeniem sprawy do
SkySupport!
Będąc na lotnisku, stojąc w obliczu niewątpliwie trudne sytuacji, jaką jest odwołanie Twojego lotu, pamiętaj o tym, że masz prawo do wyboru pomiędzy:
To nie wszystko! Wielu pasażerów boi się przyjąć od linii lotniczej cokolwiek, łącznie z posiłkiem, w obawie o utratę prawa do odszkodowania. Pamiętaj, że niezależnie od prawa do odszkodowania, masz prawo do:
Przewoźnicy w ramach natychmiastowej reakcji i chęci złagodzenia nastrojów, już na lotnisku proponują zawarcie ugody na określoną kwotę lub oferują vouchery do wykorzystania na nowe podróże. W większości takie sytuacje prowadzą do podpisania przez pasażera zrzeczenia się praw do odszkodowania – nie podpisuj więc niczego na lotnisku, co może mieć związek ze zrzeczeniem się prawa do odszkodowania. Nie zapominaj jednak, że niezależnie od odszkodowania, przysługują Ci pozostałe prawa – takie jak posiłki czy hotel. Nie obawiaj się więc przyjęcia pomocy w tym zakresie.
Niezależnie od tego, czy opóźnienie dotyczy lotu w przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej czy lotu międzynarodowego, zastosuj się do kilku ważnych zasad: