5 min. | 13 marca 2023
Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot British Airways
British Airways to brytyjskie linie lotnicze należące do największych towarzystw lotniczych świata. Obsługują połączenia do krajów Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Karaibów, Bliskiego Wschodu, Afryki, Australii oraz Azji Południowo-Wschodniej. Macierzystym lotniskiem British Airways jest Heathrow.
Twój lot linią British Airways został odwołany, opóźniony, a może odmówiono ci wejścia na pokład? W tym przewodniku zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje na temat odszkodowania i zwrotu pieniędzy za zakłócony lot.
Reklamacje za zakłócony lot British Airways
Prawa pasażerów i obowiązki linii lotniczych znajdują się w Regulacji WE 261. W przypadku opóźnienia samolotu British Airways znaczenie ma przede wszystkim odległość trasy i długość opóźnienia.
Jeżeli twój lot odbywał się na dystansie do 1500 km, przysługuje ci odszkodowanie w wysokości 250 euro; gdy trasa lotu wyniosła od 1501 do 3500 km w obrębie UE i poza terytorium UE – 400 euro; za to w przypadku dystansów powyżej 3500 km kwota ta wzrasta do 600 euro na pasażera.
Warunkiem uzyskania rekompensaty od British Airways jest to, że lot musi być opóźniony o minimum 3 godziny. Opóźnienia poniżej 3 godzin nie dają prawa do reklamacji.
Kolejny warunek to przyczyna, dla której doszło do opóźnienia lotu. Jeżeli były to niesprzyjające warunki pogodowe, zderzenie z ptakiem, destabilizacja polityczna, czy strajk personelu lotniska – zalicza się je do tzw. okoliczności nadzwyczajnych. Przewoźnik nie ma na nie wpływu, są poza jego kontrolą, dlatego w tych przypadkach nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania.
Jeżeli jednak przyczyny były zależne od linii lotniczych, a czas opóźnienia przekroczył 3 godziny, pasażerom przysługuje rekompensata. Do okoliczności, nad którymi przewoźnik ma kontrolę, zaliczamy m.in. usterkę techniczną samolotu, niestawienie się członków załogi, strajk pracowników, czy system rotacji linii lotniczej British Airways.
Warto pamiętać jednocześnie, że bez znaczenia jest miejsce docelowe opóźnionego lotu – liczy się czas przybycia do miejsca docelowego, a dokładniej moment otwarcia drzwi samolotu. Jeżeli więc przybędziesz na miejsce z opóźnieniem powyżej 3 godzin, należy ci się odszkodowanie. W takiej sytuacji dobrym krokiem będzie zgłoszenie się do obsługi lotniska z prośbą o pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia.
Odwołanie lotu British Airways – co zrobić?
Inną kwestią jest anulowanie połączenia, czyli całkowite odwołanie lotu British Airways. Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę (również w przypadku znacznego opóźnienia lotu). Chodzi o zapewnienie dostępu do telefonu lub Internetu (w celu wykonania dwóch rozmów, wysłania dwóch maili itp.), dostarczenie posiłków i napojów, organizację zakwaterowania w hotelu (jeśli na kolejny lot trzeba czekać jedną lub więcej nocy), a także transportu z lotniska do hotelu.
Gdy British Airways nie zapewni ci takiej pomocy, możesz wymagać zwrotu poniesionych kosztów dodatkowych. Do wniosku o odszkodowanie powinieneś dołączyć wszelkie faktury i paragony (np. za wynajęcie pokoju, transport, zakup jedzenia).
Poza tym firma obsługująca zakłócony lot musi zaoferować pasażerom dwa rozwiązania:
- pełny zwrot pieniędzy na bilet lub
- alternatywne połączenie do miejsca docelowego.
Jeżeli lot został anulowany mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem z lotniska na terenie UE możesz uzyskać odszkodowanie w wysokości do 600 euro za pasażera.
Jeśli British Airways zaproponuje alternatywny lot, dzięki któremu dotrzesz do portu docelowego w czasie zbliżonym do planowanego, nie musi wypłacać odszkodowania. Nie będzie do tego zobowiązania również wtedy, gdy odwołanie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (niesprzyjające warunki pogodowe itd.).
Kiedy pasażerowie mają prawo do rekompensaty od British Airways?
Przede wszystkim wtedy, gdy zostały spełnione trzy kryteria jednocześnie.
Pierwszy z nich to okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu. Według europejskiej regulacji, rekompensata należy się pasażerom wyłącznie wtedy, gdy przewoźnik miał kontrolę nad przyczyną zakłócenia lotu. Jeśli jednak były to wspomniane wcześniej, nadzwyczajne okoliczności, pasażerowie nie mogą złożyć wniosku o odszkodowanie.
Drugi odnosi się do trasy podróży. Przewoźnik musi wypłacić odszkodowanie wtedy, gdy lot był obsługiwany przez firmę zarejestrowaną w UE, a podróż rozpoczynała się lub kończyła na lotnisku zlokalizowanym na terytorium UE. Gdy firma nie jest zarejestrowana w UE, linie lotnicze muszą wypłacić odszkodowanie tylko wtedy, gdy samolot startował z lotniska w UE.
Ostatnim, trzecim kryterium jest czas na złożenie reklamacji. Okres przedawnienia różni się w zależności od państwa. W Polsce wynosi on 1 rok, w Wielkiej Brytanii aż 6 lat, choć w większości krajów pasażerowie mają na to 3 lata. Jeżeli więc chcesz ubiegać się o odszkodowanie, zrób to w ciągu 1 roku od dnia zakłóconego lotu.
Co powinieneś zrobić, gdy Twój lot jest opóźniony lub odwołany?
- zapytać o powód zakłócenia podróży i uzyskać jego pisemne potwierdzenie od obsługi klienta linii lotniczych;
- zwrócić uwagę na czas przybycia w miejsce docelowe;
- zachować dokumenty podróży.
Odmowa wejścia na pokład. Czy British Airways musi wypłacić odszkodowanie?
Ostatnią sytuacją jest odmowa przyjęcia na pokład British Airways, pomimo że pasażer stawił się do wejścia samolotu. Linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności, gdy odmowa przyjęcia na pokład jest racjonalnie uzasadniona (np. z przyczyn związanych ze zdrowiem, niewłaściwymi dokumentami podróżnymi, czy kwestiami bezpieczeństwa). Racjonalnie uzasadnioną przyczyną nie będzie za to odmowa przyjęcia na pokład ze względu na overbooking, czyli nadmierną sprzedaż biletów. Wtedy pasażerowie mogą zażądać odszkodowania.
Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu rekompensaty od British Airways?
Twój lot linią British Airways został opóźniony, odwołany, lub odmówiono ci przyjęcia na pokład ze względu na overbooking? Zapraszamy do kontaktu. Z naszą pomocą szybko i skutecznie odzyskasz poniesione koszty oraz otrzymasz należne odszkodowanie. Wystarczy, że wypełnisz formularz na naszej stronie, a my zajmiemy się twoją sprawą bezpłatnie. Prowizję pobierzemy wyłącznie w przypadku wygranej.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.
Dodaj komentarz