Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Blue Panorama Airlines

Blue Panorama Airlines to włoska, czarterowa linia lotnicza działająca od 1998 roku. Jej siedziba mieści się w porcie lotniczym Fiumiciono w Rzymie. Realizuje głównie loty czarterowe dla biura podróży Itaka na polskich lotniskach Warszawa-Chopina, Poznań-Ławica, Katowice-Pyrzowice oraz Wrocław-Strachowice.

Mimo wysokiej jakości usług, Blue Panorama Airlines może odwołać lot lub ogłosić opóźnienie. Bywa również, że pasażerowie nie są wpuszczani na pokład samolotu. Jak zachować się w takich sytuacjach? Czy pasażerom przysługuje rekompensata za odwołany lub opóźniony lot Blue Panorama Airlines? Wszystkie ważne informacje znajdziesz w naszym poradniku:

Blue Panorama Airlines: odwołanie lotu. Czy masz prawo do odszkodowania?

Zacznijmy od najbardziej stresującej sytuacji, która całkowicie uniemożliwia podróż – odwołania lotu linią Blue Panorama Airlines. Anulacja może generować wiele problemów i nieprzyjemnych następstw, dlatego przewoźnik jest zobowiązany do zaoferowania pasażerom dwóch rozwiązań:

  1. Alternatywnego lotu do miejsca docelowego
  2. Pełnego zwrotu pieniędzy na bilet

Pasażer wybiera jedną z tych opcji, jednak to nie wszystko. Jeżeli do odwołania lotu doszło na mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą z lotniska na terenie Unii Europejskiej, przysługuje mu odszkodowanie. Rekompensata w tym przypadku wynosi do 600 euro za osobę.

Co wyklucza możliwość otrzymania odszkodowania od Blue Panorama Airlines?

  • Nie uzyskasz rekompensaty, jeśli przyczyną odwołania były nadzwyczajne okoliczności (czyli będące poza kontrolą przewoźnika), np. niekorzystne warunki pogodowe, klęski żywiołowe, zagrożenie bezpieczeństwa, strajki personelu lotniska, zamknięcie pasa startowego, brak stabilnej sytuacji politycznej, ukryte wady produkcyjne samolotu, zderzenie z ptakiem.
  • Nie będzie to możliwe również wtedy, gdy firma Blue Panorama Airlines zaoferowała ci alternatywne połączenie, dzięki któremu mogłeś/aś dotrzeć na miejsce w czasie podobnym do planowanego.

Jakie są obowiązki linii Blue Panorama Airlines wobec pasażerów?

Jeżeli doszło do całkowitego odwołania lub znacznego opóźnienia twojego lotu, linia lotnicza ma wobec ciebie pewne obowiązki, co reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Przede wszystkim przewoźnik powinien zapewnić ci dostęp do:

  • posiłków i napojów,
  • zakwaterowania w hotelu – jeśli czekasz na kolejny lot jedną lub więcej nocy,
  • transportu z lotniska do miejsca noclegu,
  • możliwości wykonania 2 rozmów telefonicznych, wysłania 2 maili itp.

Gdy firma obsługująca lot zaniedba te kwestie, możesz zażądać zwrotu poniesionych kosztów. Wystarczy, że wraz z wnioskiem o odszkodowanie złożysz wszelkie paragony i faktury np. za zakupione jedzenie, napoje, hotel, czy transport.

Lot Blue Panorama Airlines jest opóźniony – co możesz zrobić?

Opóźnienia lotów to kolejny problem, z którym możesz się zetknąć i tutaj również przysługują ci pewne prawa. Do opóźnień dochodzi zazwyczaj ze względu na kiepskie warunki atmosferyczne lub niespodziewane zdarzenia. Jednak większość linii lotniczych stara się je przewidywać i skuteczne im zapobiegać.

Jeżeli opóźnienie przekroczyło czas 3 godzin i było spowodowane przyczynami zależnymi od przewoźnika (np. strajkiem załogi samolotu, przekroczeniem czasu pracy załogi, systemem rotacji, problemami technicznymi, chorobami wśród pracowników linii lotniczej), możesz ubiegać się o odszkodowanie. To, w jakiej kwocie, reguluje wspomniane już rozporządzenie UE:

  • 250 euro – jeśli trasa lotu wynosiła do 1500 km
  • 400 euro – jeśli trasa lotu wynosiła od 1501 do 3500 km (w obrębie UE i poza terytorium UE)
  • 600 euro – jeśli trasa lotu wynosiła powyżej 3500 km

Koniecznie zwróć uwagę na godzinę lądowania

W sprawach o odszkodowanie za opóźniony lot Blue Panorama Airlines lub innymi liniami, bierze się pod uwagę godzinę przybycia do miejsca docelowego. Uwzględnia się więc nie czas wylotu, tylko przylotu. W precyzyjnym rozumieniu, za chwilę przylotu uznaje się moment otwarcia drzwi samolotu.

Dlatego jeśli opóźnienie wyniesie więcej niż 3 godziny, przewoźnik powinien wypłacić odszkodowanie pasażerom.

Cenna wskazówka: po lądowaniu zgłoś się do obsługi lotniska z prośbą o pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia. To wiele ułatwi!

Obsługa nie wpuściła cię na pokład? Oto dostępne rozwiązania

Trzecią sytuacją jest odmowa wpuszczenia na pokład przez tzw. overbooking. Mowa o przypadkach, w których przewoźnik doprowadził do nadmiernej sprzedaży biletów. Wtedy również pasażerowie mają prawo do rekompensaty w wysokości 250, 400 lub 600 euro – w zależności od długości trasy. Jeżeli doszło do overbookingu, wina leży po stronie linii lotniczej.

Kiedy jednak pracownik Blue Panorama Airlines odmówi wejścia do samolotu z innych, racjonalnie uzasadnionych przyczyn, pasażerowi nie należy się odszkodowanie. Do racjonalnie uzasadnionych powodów zaliczamy między innymi:

  • Spóźnienie się na odprawę;
  • Brak odpowiednich dokumentów podróżnych;
  • Kwestie związane z bezpieczeństwem;
  • Względy zdrowotne.

W takich przypadkach firma nie ponosi odpowiedzialności za odmowę wpuszczenia na pokład.

Podsumowanie: kiedy należy ci się odszkodowanie?

Odszkodowanie od Blue Panorama Airlines przysługuje pasażerom, jeśli zostały spełnione te trzy warunki jednocześnie:

  1. Okoliczności nie były nadzwyczajne – zgodnie z europejską regulacją, klient linii lotniczych ma prawo ubiegać się o rekompensatę tylko wtedy, gdy okoliczności odwołania lub opóźnienia lotu nie należały do kategorii zdarzeń nadzwyczajnych, będących poza kontrolą linii lotniczej(np.złe warunki atmosferyczne). Odszkodowanie przysługuje więc tylko wtedy, gdy przewoźnik ma wpływ na przyczynę zakłócenia lotu.
  2. Trasa podróży obejmowała start z lotniska w UE – rozporządzenie dotyczy wyłącznie tych lotów, które są obsługiwane przez firmę zarejestrowaną w UE, a lotnisko startu lub lądowania samolotu znajduje się w UE. Za to firmy niezarejestrowane w UE są zobligowane do wypłaty odszkodowania pod warunkiem, że lot rozpoczął się na lotnisku w UE.
  3. Nie doszło do przekroczenia czasu na złożenie wniosku – okres na złożenie reklamacji różni się w zależności od państwa. Dla Polski jest to 1 rok, choć w większości krajów wynosi 3 lata.

Spełniasz te warunki? Koniecznie zapisz dane lotu, zachowaj dokumenty podróży i spróbuj ustalić jaka była faktyczna przyczyna zakłócenia twojej podróży.

Pomożemy ci w uzyskaniu rekompensaty za odwołany lub opóźniony lot

Jeżeli chcesz ubiegać się o odszkodowanie od linii Blue Panorama Airlines, zapraszamy do kontaktu. Po wypełnieniu formularza dostępnego na naszej stronie otrzymasz bezpłatną analizę swojej sprawy. To do niczego nie zobowiązuje, a pozwoli ci upewnić się, czy masz prawo do uzyskania rekompensaty za odwołany lub opóźniony lot.

Pamiętaj, że szanse na zdobycie odszkodowania są znacznie większe, gdy korzystasz z profesjonalnej pomocy prawnej. Wybierając usługi SkySupport nic nie płacisz – prowizję od wygranej pobieramy dopiero po pozytywnym zakończeniu twojej sprawy.

Oceń ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *