Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Swiss International Air Lines

Szwajcarskie narodowe linie lotnicze Swiss International Air Lines obsługują 74 połączenia do 38 krajów świata. W Polsce przewoźnik oferuje bezpośrednie połączenia z Warszawy, Gdańska, Krakowa i Wrocławia do Zurychu. Aktualnie Swiss jest częścią niemieckiej Lufthansy.

Pasażerowie Swiss International Air Lines muszą liczyć się z tym, że ich lot może zostać opóźniony lub odwołany. Na szczęście europejskie Rozporządzenie WE 261/2004 zapewnia im możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Kiedy jest to możliwe? Jakie są warunki uzyskania rekompensaty?

Kiedy pasażerom Swiss International Air Lines należy się odszkodowanie?

Pasażerowie Swiss International Air Lines mogą ubiegać się o rekompensatę za zakłócony lot, ale tylko wtedy, gdy zostały spełnione pewne warunki:

Po pierwsze, liczy się przyczyna opóźnienia lub odwołania lotu. Pasażerom należy się odszkodowanie wtedy, gdy zakłócenie lotu było spowodowane okolicznościamizależnymi od przewoźnika. Nie będą to więc przyczyny podyktowane siłą wyższą, np. niesprzyjającą pogodą. Chodzi wyłącznie o te okoliczności, które przewoźnik ma pod kontrolą, czyli:

  • System rotacji
  • Strajk załogi samolotu
  • Usterka techniczna
  • Niestawienie się pracowników samolotu
  • Przekroczenie czasu pracy załogi

Jeżeli jednak powodem zakłócenia były okoliczności nadzwyczajne, czyli będące poza kontrolą Swiss International Air Lines, pasażerom nie przysługuje rekompensata. Za takie okoliczności uznaje się np. niekorzystne warunki pogodowe, zderzenie z ptakiem, destabilizację polityczną, czy strajk pracowników lotniska.

Podsumowując, jeśli przyczyna odwołania lub opóźnienia nie wynika z okoliczności nadzwyczajnych, pasażer może złożyć wniosek o odszkodowanie od Swiss International Air Lines. Wysokość rekompensaty zależy od długości lotu:

  • Dla lotów o dystansie do 1500 km będzie to 250 euro
  • Dla lotów w obrębie UE na dystansie od 1500 km do 3500 km oraz pozostałych lotów na dystansie od 1500 do 3500 km – 400 euro
  • Dla lotów na dystansie większym niż 3500 km – 600 euro

Opóźnienie lotu Swiss International Air Lines

Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania na opóźniony lot Swiss International Air Lines? Wtedy, gdy opóźnienie łącznie wyniosło więcej niż 3 godziny. Uwzględnia się przy tym moment przybycia do portu docelowego (nie wylotu), a dokładniej: chwilę otwarcia drzwi samolotu. Sposób liczenia czasu opóźnienia ma szczególne znaczenie w przypadkach, w których lot był podzielony na kilka odcinków.

Wskazówka: kiedy już dotrzesz na miejsce, poproś obsługę lotniska o pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, wysokość rekompensaty zależy od dystansu lotu i może wynosić od 250 do 600 euro. Oprócz tego ważne jest, aby przyczyna opóźnienia była wynikiem okoliczności zależnych od przewoźnika (nie zaś okoliczności nadzwyczajnych).

Odwołanie lotu Swiss International Air Lines

Nieco inną sytuacją jest odwołanie lotu Swiss International Air Lines. W tym przypadku przewoźnik proponuje dwie opcje do wyboru:

  • Podróż alternatywnym połączeniem do miejsca docelowego
  • Zwrot kosztów biletu

Jeśli zaoferowana podróż alternatywnym lotem pozwoli pasażerom dotrzeć na miejsce docelowe w czasie podobnym do planowanego, linia lotnicza będzie zwolniona z obowiązku zapłaty odszkodowania.

Gdy jednak tak się nie stanie, a lot odwołano w czasie krótszym niż 14 dni przed planowanym wylotem z lotniska na terytorium UE, pasażerowie mogą uzyskać odszkodowanie wysokości 250 euro, 400 euro lub 600 euro – stosownie do dystansu lotu.

Pamiętaj o swoich prawach: zwrot kosztów dodatkowych

Równie ważna jest możliwość uzyskania zwrotu kosztów dodatkowych, które pasażerowie ponoszą podczas oczekiwania na lot alternatywny. Mowa o takich wydatkach jak zakup napojów, jedzenia, opłacenie transportu z lotniska czy zakwaterowania w hotelu.

Gdy opóźnienie jest znaczne lub podróż została anulowana, linia lotnicza Swiss International Air Lines będzie zobowiązana do zapewnienia pasażerom:

  • Posiłków i napojów,
  • Możliwości wysłania dwóch maili lub wykonania dwóch połączeń telefonicznych,
  • A także noclegu i transportu z lotniska do hotelu, jeśli oczekiwanie na nowy lot potrwa jedną lub więcej nocy.

Jeżeli przewoźnik im tego nie zapewni, pasażerowie mogą dołączyć do wniosku o odszkodowanie wszelkie paragony i faktury, np. za taksówkę, posiłki, czy hotel.

Czy Swiss International Air Lines może odmówić wstępu na pokład?

Może się zdarzyć, że Swiss International Air Lines odmówi pasażerom wstępu na pokład samolotu.

Odszkodowanie przysługuje im wtedy, gdy…

Przyczyną niewpuszczenia na pokład był np. overbooking, czyli nadsprzedaż biletów. Wówczas to linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za nadmierną sprzedaż miejsc w samolocie, dlatego pasażerowie mogą uzyskać odszkodowanie (w wysokości 250, 400 lub 600 euro).

Odszkodowanie nie przysługuje im wtedy, gdy…

Odmowa wejścia na pokład była podyktowana racjonalnie uzasadnioną przyczyną. Wśród takich powodów można wymienić np. brak dokumentów podróżnych czy spóźnienie się na odprawę. Czasem dochodzi do tego również ze względów zdrowia lub bezpieczeństwa.

Podsumowanie: kiedy warto ubiegać się o odszkodowanie za zakłócony lot?

  • Dystans lotu – rekompensata należy się za loty, których lotnisko startu znajduje się w UE (w przypadku firm zarejestrowanych i niezarejestrowanych w UE), albo lotnisko lądowania znajduje się w UE (tylko w przypadku firm zarejestrowanych w UE).
  • Przyczyny zakłócenia lotu – powody zakłócenia lotu nie mogą wynikać z „siły wyższej”, czyli okoliczności nadzwyczajnych, nad którymi linia lotnicza Swiss International Air Lines nie ma kontroli.
  • Czas na złożenie wniosku o odszkodowanie – w Polsce okres przedawnienia roszczeń o odszkodowanie dla pasażerów linii lotniczych wynosi 1 rok.

Twoja sytuacja spełnia wszystkie 3 warunki? Zachęcamy do kontaktu! Wypełnij formularz na stronie aby otrzymać bezpłatną informację, czy możesz ubiegać się o odszkodowanie. Jeśli będzie to możliwe, zapraszamy do skorzystania z naszej pomocy – zajmiemy się twoją sprawą bez żadnych opłat, a prowizję pobierzemy dopiero po wygranej. Nie czekaj, aż roszczenie się przedawni. Skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów i otrzymaj rekompensatę w wysokości do 600 euro.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *