Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Scandinavian Airlines

Największy przewoźnik krajów nordyckich – Scandinavian Airlines, czyli międzynarodowe skandynawskie linie lotnicze obsługują połączenia do krajów Ameryki Północnej, Azji i Europy. Główne porty SAS znajdują się w Szwecji, Norwegii i Danii. Firma jest członkiem-założycielem największego na świecie sojuszu Star Alliance.

Bywa, że pomimo największych starań przewoźnika, lot linią Scandinavian Airlines jest opóźniony lub odwołany. Dowiedz się, jak postępować w takich sytuacjach i uzyskać odszkodowanie sięgające nawet 600 euro za osobę.

Reklamacja za zakłócony lot Scandinavian Airlines

Prawa pasażerów linii lotniczych reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 lotu. Przepisy te obowiązują w przypadku:

  • lotów obsługiwanych przez firmy zarejestrowane w UE, w których podróż rozpoczyna się lub kończy na lotnisku w UE;
  • lotów obsługiwanych przez firmy niezarejestrowane w UE, w których podróż rozpoczyna się na lotnisku w UE.

Przy sprawach o odszkodowanie od Scandinavian Airlines bierze się pod uwagę przede wszystkim odległość trasy. Jeśli lot odbywał się na dystansie do 1500 km, należy ci się odszkodowanie w wysokości 250 euro za osobę. Przy lotach od 1501 do 3500 km w obrębie UE i poza terytorium UE będzie to już 400 euro za pasażera. Za to najwyższa kwota – 600 euro odszkodowania jest przyznawana przy dystansach lotu powyżej 3500 km.

Mój lot Scandinavian Airlines jest opóźniony

Jeśli twój lot Scandinavian Airlines jest opóźniony, masz prawo do rekompensaty – ale tylko wtedy, gdy opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny. Czas opóźnienia liczy się od chwili otwarcia drzwi samolotu, czyli lądowania w miejscu docelowym. Gdy już znajdziesz się na lotnisku docelowym, spróbuj zwrócić się do obsługi lotniska z prośbą o pisemne potwierdzenie czasu opóźnienia.

Pamiętaj jednocześnie, że odszkodowanie przysługuje ci tylko wtedy, gdy opóźnienie lub odwołanie lotu było nie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami. Mogą być to np. niekorzystne warunki pogodowe, strajk personelu lotniska, zderzenie z ptakiem, czy destabilizacja polityczna. Wtedy rekompensata nie jest przyznawana pasażerom, gdyż są to sytuacje będące poza kontrolą linii lotniczej.

Inaczej jest wtedy, gdy okoliczności są zależne od przewoźnika, np. w przypadku niestawienia się członków załogi, usterki technicznej, czy strajku pracowników Scandinavian Airlines. Wtedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania.

Mój lot Scandinavian Airlines jest odwołany

Odwołanie lotu Scandinavian Airlines wymaga od przewoźnika wykonania kilku ważnych czynności. Po pierwsze, musi on zaproponować pasażerom całkowity zwrot pieniędzy lub alternatywne połączenie do miejsca docelowego (do wyboru). Jeśli lot alternatywny pozwala dotrzeć do miejsca docelowego w czasie podobnym do planowanego, linia lotnicza jest zwolniona z obowiązku wypłaty odszkodowania pasażerom.

Jeśli tak się jednak nie stanie, a lot został anulowany na mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem z lotniska na terenie UE, pasażer może wnioskować o odszkodowanie. Oczywiście gdy zakłócenie było wynikiem nadzwyczajnych okoliczności (takich jak niesprzyjająca pogoda) rekompensata nie przysługuje.

Kiedy należy mi się rekompensata od Scandinavian Airlines?

Warunkiem otrzymania odszkodowania od Scandinavian Airlines jest spełnienie trzech głównych warunków. Pierwszy z nich dotyczy czasu złożenia reklamacji, który w Polsce wynosi tylko 1 rok. Obywatele innych państw mogą zrobić to nawet do 3 lat, podczas gdy w Wielkiej Brytanii okres przedawnienia następuje dopiero po 6 latach.

Druga kwestia dotyczy trasy podróży. Jak wspomnieliśmy na początku, podróż musi rozpoczynać się lub kończyć na lotnisku w UE.

Poza tym niezwykle ważne są okoliczności anulowania lub opóźnienia lotu Scandinavian Airlines. W sprawach o odszkodowanie sprawdza się, czy przewoźnik miał kontrolę nad wystąpieniem konkretnych przyczyn i nie były one podyktowane siłą wyższą. Jeśli są to okoliczności będące poza jego kontrolą, pasażer nie może wnioskować o odszkodowanie.

Odmówiono mi wstępu na pokład Scandinavian Airlines

W przypadku odmowy wejścia na pokład, ważna jest przyczyna:

  • Jeśli odmowa jest spowodowana overbookingiem, czyli nadmierną sprzedażą biletów – linia lotnicza Scandinavian Airlines musi wypłacić pasażerom odszkodowanie. Ponownie wysokość rekompensaty zależy od długości trasy lotu (250, 400 lub 600 euro).
  • Jeśli odmowa wstępu na pokład jest racjonalnie uzasadniona, np. tym, że pasażer nie ma właściwych dokumentów podróży czy z przyczyn związanych ze zdrowiem/bezpieczeństwem, Scandinavian Airlines jest zwolniona z obowiązku wypłaty odszkodowania.

Pamiętaj o swoich prawach

Inną ważną kwestią, o której zdecydowanie warto pamiętać, jest możliwość zwrotu kosztów dodatkowych. W sytuacji zakłócenia (odwołania lub znacznego opóźnienia) lotu, firma Scandinavian Airlines musi zapewnić pasażerom dostęp do:

  • Posiłków i napojów,
  • Dwóch połączeń telefonicznych, wysłania dwóch wiadomości mailowych itp.
  • Noclegu i transportu z lotniska do hotelu.

Gdy przewoźnik nie wypełni tych obowiązków, pasażerowie mogą wymagać zwrotu kosztów poniesionych np. na jedzenie, napoje, wynajem pokoju, czy taksówkę. Wtedy konieczne jest dołączenie paragonów i faktur do wniosku o odszkodowanie.

Pomożemy ci w uzyskaniu odszkodowania od Scandinavian Airlines

Opóźniony lub odwołany lot generuje sporo stresu. Jednak znając obowiązujące przepisy, pasażer może skutecznie dochodzić swoich praw. Warto pamiętać aby zapytać o powód zakłócenia, zwrócić uwagę na czas przybycia w miejsce docelowe, a także zachować dokumenty podróży, wszelkie paragony i faktury za poniesione koszty dodatkowe.

Jeżeli chcesz uzyskać odszkodowanie od Scandinavian Airlines z pomocą profesjonalistów i bez żadnych ukrytych kosztów, odezwij się do nas. SkySupport to firma z doświadczeniem, która przeprowadzi cię przez proces składania reklamacji bez zbędnych formalności. Nie pobieramy żadnych opłat, tylko należną prowizję dopiero po wygraniu sprawy. Z nami zyskujesz pewność, że otrzymasz najwyższą możliwą rekompensatę.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *