Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Ryanair

Ryanair to największe w Europie niskobudżetowe linie lotnicze pochodzące z Irlandii. Obecnie obsługują 34 kraje na terenie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. Jedną z charakterystycznych cech przewoźnika są bez wątpienia korzystne ceny biletów lotniczych oraz punktualność. Według statystyk, ok. 85% lotów dociera na miejsce w planowanym czasie.

Oczywiście pasażerowie Ryanair mogą doświadczyć przykrych sytuacji, takich jak odwołanie lub opóźnienie lotu. Jakie są ich prawa? Co mogą zrobić w takiej sytuacji?

Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie lotu od Ryanair?

Jeżeli twój lot Ryanair został odwołany lub opóźniony, istnieje możliwość, że kwalifikujesz się do odszkodowania w wysokości do 600 euro za pasażera.

Wiele zależy od przyczyn, przez które twój lot był zakłócony. Czy przyczyną było niestawienie się członków załogi lub przekroczenie czasu pracy pracowników linii Ryanair? A może doszło do overbookingu, strajku obsługi linii lotniczej lub problemów technicznych? Jeśli tak, oznacza to, że powody odwołania lub opóźnienia podróży były zależne od przewoźnika, a dokładniej – miał nad nimi kontrolę i nie były podyktowane siłą wyższą. Z tego względu prawdopodobnie przysługuje ci odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – gdy dystans lotu wynosi do 1500 km
  • 400 euro – gdy dystans lotu wynosi od 1501 km do 3500 km (w obrębie UE i poza terytorium UE)
  • 600 euro – gdy dystans lotu wynosi powyżej 3500 km

Okoliczności nadzwyczajne, czyli niezależne od linii lotniczych

Do sytuacji dyskwalifikujących z możliwości ubiegania się o rekompensatę zaliczamy tzw. okoliczności nadzwyczajne. Są to sytuacje będące poza kontrolą firmy obsługującej lot. Zaliczamy do nich między innymi:

  • Niesprzyjające warunki atmosferyczne
  • Ukryte wady produkcyjne samolotu
  • Zderzenie z ptakiem
  • Zamknięcie pasa startowego
  • Strajk kontrolerów lotu
  • Niestabilną sytuację polityczną
  • Zagrożenie bezpieczeństwa
  • Klęski żywiołowe

Odszkodowanie za odwołany lot Ryanair

Odwołanie lotu Ryanair to jedna z kwestii, które reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Zgodnie z przepisami, przewoźnik musi zaoferować pasażerom:

  1. Alternatywny lot do miejsca docelowego
  2. Pełny zwrot kosztów biletu

Pasażerowie sami decydują, którą opcję wybiorą. Jednocześnie mają możliwość ubiegania się o odszkodowanie – pod warunkiem, że lot został anulowany krócej niż 14 dni przed planowaną podróżą (z lotniska na terytorium UE).

Wyjątkiem są sytuacje, w których:

  • do odwołania dojdzie z powodu nadzwyczajnych okoliczności niezależnych od przewoźnika,
  • lub przewoźnik zaproponuje alternatywny lot, który pozwoli pasażerom dotrzeć do portu docelowego w czasie zbliżonym do planowanego.

Oprócz tego, gdy lot jest znacząco opóźniony lub zupełnie odwołany, linia lotnicza musi zapewnić pasażerom: napoje i posiłki, możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch maili itd., a także zakwaterowanie w hotelu i transport z lotniska do hotelu (jeśli oczekiwanie na kolejny lot obejmuje jedną lub więcej nocy).

Gdy linie lotnicze Ryanair nie zadbają w ten sposób o pasażerów, mają oni prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów dodatkowych. Dlatego warto zachować wszystkie paragony i faktury (za posiłki, taksówkę, czy noclegi).

Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair

Opóźnienie lotu Ryanair to kolejna sytuacja, z jaką muszą liczyć się pasażerowie. Tutaj również przysługuje im prawo do odszkodowania, ale tylko wtedy, gdy opóźnienie wyniosło minimum 3 godziny. Oczywiście znowu musi wynikać to z przyczyn zależnych od przewoźnika (np. z powodu usterki lub strajku załogi).

Przy określaniu czasu opóźnienia znaczenie ma czas dotarcia do miejsca docelowego, liczony od momentu otwarcia drzwi samolotu. Gdy pasażerowie dotrą na miejsce z opóźnieniem powyżej 3 godzin, przysługuje im odszkodowanie od Ryanair. Za to wysokość rekompensaty zależy od dystansu lotu (od 250 euro do 600 euro).

Po wylądowaniu warto więc zwrócić się do obsługi lotniska po pisemne poświadczenie czasu opóźnienia.

Odszkodowanie za odmowę wstępu na pokład Ryanair

Jeszcze innym problemem jest odmowa wejścia na pokład Ryanair. Zdarza się to najczęściej wtedy, gdy dojdzie do overbookingu, a więc nadsprzedaży biletów na dany lot. Wtedy pasażerom również przysługuje prawo do reklamacji i odszkodowania w wysokości 250, 400 lub 600 euro.

Jednocześnie trzeba pamiętać, że linia lotnicza może odmówić wstępu do samolotu z innych powodów. Jeżeli będą one racjonalnie uzasadnione, np. przez kwestie bezpieczeństwa czy nieposiadanie przez pasażera wymaganych dokumentów podróży, firma jest zwolniona z obowiązku wypłaty odszkodowania.

Wnioski: kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie od Ryanair?

Jeśli chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, upewnij się, czy:

  • Zakłócony lot był obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE, a lotnisko startu bądź lądowania znajdowało się na terytorium UE; lub zakłócony lot był obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE, ale lotnisko startu znajdowało się w UE.
  • Nie przekroczyłeś czasu złożenia reklamacji i ewentualnego wstąpienia na drogę sądową, który w Polsce wynosi 1 rok. Co ciekawe, w niektórych krajach pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie przez 3, a nawet 6 lat.
  • Zakłócenie lotu nie było spowodowane okolicznościami nadzwyczajnymi, niezależnymi od przewoźnika.

Pomoc SkySupport. Darmowa pomoc, prowizja po wygraniu sprawy

Podsumowując:

  • postaraj się zapytać o powód zakłócenia lotu i uzyskać jego pisemne potwierdzenie od obsługi lotniska;
  • zwróć uwagę na czas przybycia w miejsce docelowe;
  • zachowaj dokumenty podróży.

Jeżeli twój lot linią Ryanair został opóźniony, anulowany lub spotkałeś się z odmową wejścia na pokład, skorzystaj z pomocy SkySupport. Zajmiemy się twoją sprawą bezpłatnie, a należną prowizję pobierzemy tylko w przypadku wygranej.

Wypełnij formularz na naszej stronie i sprawdź, czy twoja sytuacja kwalifikuje się do odszkodowania. To do niczego nie zobowiązuje, a istnieje ogromna szansa, że z naszą pomocą uzyskasz rekompensatę w wysokości 250, 400 lub 600 euro za pasażera.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *