5 min. | 26 marca 2023
Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot Ryanair
Ryanair – i jego czarterowy odpowiednik Ryanair Sun – to największy w Europie przewoźnik lotniczy. Linia lotnicza obsługuje obecnie 34 kraje na terenie Unii Europejskiej, Afryki i Bliskiego Wschodu. Jedną z charakterystycznych cech przewoźnika są bez wątpienia korzystne ceny biletów lotniczych.
Oczywiście pasażerowie Ryanair mogą doświadczyć przykrych sytuacji, takich jak odwołanie lub opóźnienie lotu. Co mogą zrobić w takiej sytuacji?
Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie lotu od Ryanair?
Prawo ubiegania się o odszkodowanie zależy od tego, dlaczego twój lot był zakłócony. Czy przyczyną odwołania lub opóźnienia było niestawienie się członków załogi linii lotniczej lub przekroczenie czasu pracy pracowników linii Ryanair? A może doszło do overbookingu (tj. odmowy przyjęcia na pokład samolotu), strajku obsługi linii lotniczej lub problemów technicznych samolotu? Jeśli tak, oznacza to, że powody odwołania lub opóźnienia lotu były zależne od przewoźnika – miał nad nimi kontrolę i nie były podyktowane siłą wyższą. Wysokość odszkodowania kształtuje się następująco:
- 250 euro – gdy dystans lotu wynosi do 1500 km
- 400 euro – gdy dystans lotu wynosi od 1501 km do 3500 km (w obrębie UE i poza terytorium UE)
- 600 euro – gdy dystans lotu wynosi powyżej 3500 km
Okoliczności nadzwyczajne, czyli niezależne od linii lotniczych
Do sytuacji dyskwalifikujących z możliwości ubiegania się o rekompensatę zaliczamy tzw. okoliczności nadzwyczajne. Są to sytuacje będące poza kontrolą Ryanair i uniemożliwiające uzyskanie odszkodowania, m.in.:
- Niesprzyjające warunki atmosferyczne i ekstremalne warunki pogodowe
- Strajk kontrolerów lotu
- Niestabilną sytuację polityczną
- Zagrożenie bezpieczeństwa
- Klęski żywiołowe
Kwota odszkodowania za odwołany lot Ryanair
Odwołanie lotu Ryanair to jedna z kwestii, które reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Zgodnie z przepisami, przewoźnik musi zaoferować pasażerom:
- Alternatywny lot do miejsca docelowego
- Pełny zwrot kosztów biletu
Jednocześnie mają możliwość uzyskania odszkodowania – pod warunkiem, że lot został anulowany krócej niż 14 dni przed planowaną podróżą. Wyjątkiem są sytuacje, w których:
- do odwołania dojdzie z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub
- przewoźnik zaproponuje alternatywny lot.
Oprócz tego, gdy lot Ryanair jest znacząco opóźniony lub zupełnie odwołany, linia lotnicza musi zapewnić pasażerom napoje i posiłki, możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, a także zakwaterowanie w hotelu i transport z lotniska do hotelu, jeśli to konieczne.
Gdy linie lotnicze Ryanair nie zadbają w ten sposób o pasażerów, mają oni prawo domagać się zwrotu kosztów dodatkowych. Dlatego warto zachować wszystkie paragony i faktury (za posiłki, taksówkę, czy noclegi).

Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair
Opóźnienie lotu Ryanair to kolejna sytuacja, z jaką muszą liczyć się pasażerowie. Tutaj również przysługuje im prawo do odszkodowania, ale tylko wtedy, gdy opóźnienie wyniosło minimum 3 godziny. Oczywiście znowu musi wynikać to z przyczyn zależnych od przewoźnika.
Przy określaniu czasu opóźnienia znaczenie ma czas dotarcia do miejsca docelowego, liczony od momentu otwarcia drzwi samolotu. Gdy pasażerowie dotrą na miejsce z opóźnieniem powyżej 3 godzin, przysługuje im odszkodowanie od Ryanair. Za to wysokość rekompensaty zależy od dystansu lotu (od 250 euro do 600 euro).
Odszkodowanie za odmowę wstępu na pokład Ryanair
Jeszcze innym problemem jest odmowa wejścia na pokład samolotu w Ryanair. Zdarza się to najczęściej wtedy, gdy linia lotnicza dopuszcza się overbookingu, a więc nadsprzedaży biletów na dany lot. Wtedy pasażerom również przysługuje prawo do reklamacji i odszkodowania. Kwota odszkodowania także zależy od długości trasy i waha się od 250 do 600 euro.

Wnioski: kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie od Ryanair?
Jeśli chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, upewnij się, czy:
- Zakłócony lot był obsługiwany przez Ryanair a miejsce startu bądź lądowania znajdowało się na terytorium Unii Europejskiej; lub zakłócony lot był obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE, ale lotnisko startu znajdowało się w UE.
- Nie przekroczyłeś czasu złożenia reklamacji i ewentualnego wstąpienia na drogę sądową, który w Polsce wynosi 1 rok.
- Zakłócenie lotu nie było spowodowane okolicznościami nadzwyczajnymi, niezależnymi od przewoźnika.
Pomoc SkySupport. Darmowa pomoc, prowizja po wygraniu sprawy
Podsumowując:
- postaraj się zapytać o powód zakłócenia lotu i uzyskać jego pisemne potwierdzenie od obsługi lotniska;
- zwróć uwagę na czas przybycia w miejsce docelowe;
- zachowaj dokumenty podróży.
Jeżeli twój lot linią Ryanair został opóźniony, odwołany lub spotkałeś się z odmową wejścia na pokład, możesz skorzystać z pomocy SkySupport. Zajmiemy się twoją sprawą bezpłatnie, a należną prowizję pobierzemy tylko w przypadku wygranej.
Wypełnij formularz na naszej stronie i sprawdź, czy twoja sytuacja kwalifikuje się do odszkodowania. To do niczego nie zobowiązuje, a istnieje ogromna szansa, że z naszą pomocą uzyskasz rekompensatę w wysokości 250, 400 lub 600 euro za pasażera.

Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.
. . .
Dodaj komentarz