Lot z biurem podróży – czy przysługuje mi odszkodowanie za opóźniony lot?

Wczasowicze decydują się czasami na powierzenie organizacji wycieczki biurom podróży. Jest to zrozumiałe – po całorocznym stresie pracy i obowiązków wielu podróżujących woli przekazać kwestię organizacji trasy firmie turystycznej, zamiast angażować się w to samemu. Niestety, nawet w takich sytuacjach zdarza się, że planowane loty są opóźnione lub zostają odwołanie. Jak w takiej sytuacji wygląda kwestia odszkodowania?

Masz prawo do rekompensaty!

Pasażer, którego lot został odwołany lub opóźniony zachowuje swoje prawo do odszkodowania, jeżeli spełnia wymogi wykazane w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004. Jest to standardowe źródło odpowiedzialności przewoźników lotniczych i w przypadku lotu będącego częścią wycieczki organizowanej przez biuro podróży poszkodowani wycieczkowicze zachowują swoje prawo do dochodzenia rekompensaty.

Jednak pamiętaj!

W pierwszej kolejności zwróć uwagę na to, czy Twoja sytuacja spełnia kryteria wskazane w ww. rozporządzeniu. W przypadku opóźnienia lotu są to następujące okoliczności:

  • Docierasz do lotniska docelowego ponad trzy godziny po czasie, w którym miało się to odbyć zgodnie z planem,
  • Odprawiłeś się na czas,
  • Lot wystartował z terenu Unii Europejskiej lub wylądował na terenie Unii Europejskiej (ale tylko jeśli operator lotniczy jest zarejestrowany w UE).

W takiej sytuacji powinieneś:

  • Zachować kartę pokładową,
  • Zwrócić się do pracowników lotu o podanie przyczyny opóźnienia oraz stwierdzenie tego na piśmie,
  • Zanotować czas dotarcia do lotniska docelowego.
  • Nie przyjmować żadnych ofert alternatywnych oferowanych przez linię lotniczą, którymi możesz zrzec się swojego prawa do odszkodowania i które nie odpowiadają Twoim wymogom i preferencjom.

Tabela Frankfurcka – alternatywne źródło odpowiedzialności

Jednakże w przypadku lotu organizowanego przez biuro podróży, poszkodowani zyskują dodatkowe uprawnienie o innej naturze. Mogą bowiem dochodzić odszkodowania od firmy-organizatora imprezy turystycznej na podstawie Tabeli Frankfurckiej. Jest to dokument wskazujący stosunkową wysokość odszkodowania względem ceny wycieczki, której wczasowicze mogą dochodzić od biura podróży w przypadku wystąpienia różnych okoliczności – w tym opóźnienia lub odwołania lotu.

Trzeba jednak zaznaczyć, że Tabela Frankfurcka nie jest obowiązującym prawem i sąd nie musi przestrzegać jej zapisów w przypadku miarkowania lub w ogóle orzekania o zasadności przyznania odszkodowania. Tabela stanowi wskazówkę orzeczniczą, wykształconą w Niemczech w latach 80 na potrzeby znalezienia uniwersalnego rozwiązana wobec rosnącej liczby spraw wytaczanych przed sądami przez niezadowolonych uczestników wycieczek.

Jakkolwiek Tabela Frankfurcka jest szeroko przyjętą podstawą wskazywania kwoty dochodzonego odszkodowania, to jednak nasz zespół SkySupport zaleca dochodzenie odszkodowania na pewnych i sprawdzonych zasadach od operatora lotniczego na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004.

Skorzystaj z naszej pomocy

Pamiętaj, że nie musisz walczyć sam o należne ci odszkodowanie. Jeśli twój lot został opóźniony o więcej niż 3 godziny, odwołany z przyczyn zależnych od przewoźnika, albo doszło do overbookingu – zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Bezpłatnie przeanalizujemy i poprowadzimy twoją sprawę. Należną prowizję pobierzemy tylko w przypadku wygranej.

Wszystko to z minimum formalności i pewnością, że oddajesz swoją sprawę w dobre ręce. Wypełnij formularz i sprawdź, bez żadnych zobowiązań, czy przysługuje ci odszkodowanie od linii lotniczej.

Oceń ten post