4 min. | 25 sierpnia 2023
Gdzie mogę złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
Opóźnienie lub całkowite odwołanie lotu może przysporzyć pasażerom wielu problemów. Konsekwencjami takich sytuacji bywają nierzadko zrujnowane plany wakacyjne lub zaprzepaszczone szanse na rozwój kariery. Niezależnie od okoliczności, jeżeli przysługuje Ci prawo do uzyskania odszkodowania za zaistniałe komplikacje w trasie, zawsze warto jest z tego prawa skorzystać. Jednakże tutaj pojawia się pytanie – gdzie poszkodowany powinien zwrócić się w pierwszej kolejności?
Przed wysłaniem reklamacji…
Przygotowanie reklamacji nieudanego lotu do operatora, który rejs oferował, jest pierwszym etapem dochodzenia należnej rekompensaty przez poszkodowanych. Lecz najpierw niezbędne będzie przygotowanie odpowiednich dokumentów. Pasażer zakłóconego lotu nie musi jednak posiadać wiedzy o wszelkich niuansach procesu reklamacyjnego, a zawiłości wytwarzane przez operatorów lotów w celu uniknięcia odpowiedzialności mogą wywołać zawrót głowy. Dlatego zanim przystąpisz do samodzielnego sporządzania reklamacji, zastanów się, czy nie lepiej jest zasięgnąć po pomoc specjalisty.
Dowody na zawarcie umowy z przewoźnikiem
Pasażer, którego lot został opóźniony lub odwołany powinien zachować kartę pokładową z sześciocyfrowym numerem rezerwacji. Konieczne mogą okazać się również – szczególnie w sytuacji odwołania lotu, kiedy możliwość wygenerowania karty pokładowej nie została jeszcze udostępniona – pozostałe dokumenty, takie jak dowody zakupu biletów na lot, potwierdzenia rezerwacji czy inne materiały wskazujące, iż dany pasażer zapłacił za udział w danym rejsie powietrznym
Dowody na okoliczności komplikacji
Ponadto, w celu poparcia twierdzeń opisujących okoliczności, w jakich doszło do odwołania lub opóźnienia lotu, warto jest zaopatrzyć się we wszelkie dokumenty, które mogą posłużyć jako dowody. Będą to na przykład paragony, faktury i rachunki za wszelkie dodatkowe koszty poniesione ze względu na zaistniałą sytuację, zrzuty ekranu z wiadomości sms lub mailowych od linii lotniczej informujące o opóźnieniu lub odwołaniu lotu. Przydatne mogą się okazać również zdjęcia, chociażby warunków atmosferycznych z dnia wylotu. Pozwoli to podważyć twierdzenia operatora lotniczego o wystąpieniu nadzwyczajnych okoliczności w postaci anomalii meteorologicznych.
Złożenie reklamacji
Procedura samego składania reklamacji może różnić się od jednej linii lotniczej do drugiej. Niektóre firmy oferują gotowe formularze do wypełnienia, u innych konieczne będzie sporządzenie pisma od podstaw. W każdej sytuacji zbadaj dokładnie pod jakim adresem dany operator lotów przyjmuje reklamacje oraz jakie warunki stawia wobec jej rozpatrzenia – informacje te znajdziesz zazwyczaj na stronie internetowej linii lotniczej.
Negatywne rozpatrzenie reklamacji – co dalej?
Najczęściej zdarza się, że reklamacja zostaje odrzucona a firma oferująca przeloty samolotami stwierdza, że nie wypłaci żadnych pieniędzy. W takiej sytuacji ostateczną drogą do wyegzekwowania należnej kwoty odszkodowania jest wstąpienie na drogę sądową. Wówczas pomoc profesjonalnego pełnomocnika będzie niezbędna. Bez niej wygrana może okazać się niemożliwa.
Dlaczego warto prowadzić sprawę z pośrednikiem od samego początku?
Za tym, aby swoją sprawę o rekompensatę od linii lotniczej powierzyć pośrednikowi od pierwszych etapów postępowania przemawia szereg argumentów:
- Będziesz mieć pewność, że Twoja sprawa jest w rękach profesjonalistów z wiedzą i doświadczeniem w podobnych sprawach;
- Pośrednik na każdym etapie przypilnuje, aby wszelkie pisma sporządzane w sprawie były jak najwyższej jakości oraz by były zaopatrzone w odpowiednie dokumenty i dowody;
- Zajmując się Twoją sprawą od początku zapewnimy płynność merytoryczna pomiędzy wysłaną reklamacja a dalszym etapem sądowym;
- Twoje troski związane z czuwaniem nad tokiem sprawy zakończą się w momencie przekazania sprawy nam – potem wszystkim zajmiemy się my!
Skontaktuj się z nami!
Prawa pasażerów linii lotniczych do odszkodowania reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 lotu. W sprawach związanych z ubieganiem się o należne odszkodowanie oraz zwrot kosztów dodatkowych, warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych prawników.
SkySupport zajmie się twoją sprawą bezpłatnie. Prowizję pobierzemy dopiero po wygraniu sprawy. Wystarczy, że skontaktujesz się z nami za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie, a my poinformujemy cię, czy twoja sytuacja kwalifikuje się do odszkodowania.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.