5 min. | 28 lipca 2023
Jak przygotować się do odprawy?
W okresie wakacyjnym wczasowicze nierzadko decydują się na spędzenie urlopu w najdalszych zakątkach świata. Zanim jednak niezapomniana podróż rozpocznie się na dobre, konieczną sprawą jest przejście przez często stresujące procedury odprawy. Dlatego też, w celu uniknięcia niepotrzebnych nerwów, należy rozpocząć przygotowania jeszcze przed przybyciem na lotnisko.
Odprawa
Aby zająć zarezerwowane miejsce w samolocie, konieczne jest przejście przez procedurę odprawy w celu uzyskania karty pokładowej. Posiadanie tego dokumentu jest istotne, gdyż sam bilet nie uprawnia do wejścia na pokład.
Odprawa online
Można jej dokonać poprzez formularz internetowy dostępny na stronie internetowej lub aplikacji linii lotniczej. Po tym, jak wprowadzisz wymagane dane, dostaniesz wygenerowaną kartę pokładową.
Pamiętaj! Karta pokładowa powinna być wydrukowana! Należy to zrobić jeszcze przed przystąpieniem do odprawy bagażowej i kontroli paszportowej. W trakcie wszelkich procedur na lotnisku cały czas trzymaj wydrukowany dokument przy sobie. To ważne – w przypadku braku karty pokładowej narażasz się na nałożenie wysokiej opłaty karnej, a nawet na odmowę wpuszczenia na pokład samolotu.
Karta pokładowa może zostać wydrukowana w odcieniach szarości.
Wydrukowana karta pokładowa nie może zostać zastąpiona np. plikiem okazywanym na ekranie urządzenia elektronicznego.
Odprawa na lotnisku
Jest też możliwość przejścia przez całą procedurę przy stanowisku odprawy biletowo-bagażowej lub z pomocą specjalnych automatów na terenie lotniska. W takim przypadku, zależnie od obranej metody, obsługa lotniska lub instrukcje wyświetlane na ekranie wskażą dokładne kroki, które należy wykonać w celu uzyskania karty pokładowej.
Uwaga! Nierzadko zdarza się, że odprawa stacjonarna na lotnisku wiąże się z dodatkową opłatą.
Kiedy odprawa jest uruchamiana?
Każda linia lotnicza samodzielnie ustanawia harmonogram odpraw. Standardowo możliwość dokonania odprawy elektronicznej rozpoczyna się w okresie między 30 dniem a ostatnią dobą przed wylotem, lecz w szczególnych wypadkach zdarza się, że procedurę odbyć można jeszcze wcześniej. Ostatnia chwila na odprawę następuje co do zasady na 2 lub 3 godziny przed odlotem.
Przykładowo, Ryanair umożliwia odprawę dopiero 24 godziny przed planowanym startem podróży. Dlaczego następuje to tak późno? Dane wskazane na karcie pokładowej porównywane są z informacjami zawartymi w dokumentach. W przypadku wystąpienia niezgodności, pasażer nie zostanie wpuszczony na pokład samolotu. Może się zdarzyć, że w czasie między rezerwacją miejsca a lotem dane pasażera ulegną zmianie. W celu uniknięcia komplikacji z tym związanych, operator lotniczy stara się zminimalizować odstęp czasu pomiędzy przekazaniem danych przez podróżującego a rozpoczęciem rejsu.
Potwierdzenie odprawy a karta pokładowa
Czasami po przeprowadzeniu odprawy dokument, jaki otrzymasz, będzie nosił tytuł „Potwierdzenie odprawy” lub „Check-in confrimation”. To nie jest karta pokładowa. Z takim dokumentem należy udać się na lotnisko – na jego podstawie pracownicy wydrukują kartę pokładową uprawniającą do wstępu do samolotu.
Problemy z odprawą
Ogólne zasady przeprowadzania odprawy przedstawiają się tak, jak zostało to wskazane wyżej. Rzeczywiste scenariusze bywają jednak bardziej skomplikowane. W takim wypadku co zrobić, jeżeli napotkasz problemy z odprawą?
Przede wszystkim upewnij się, że wszystkie dane, które wprowadzasz, są prawidłowe. Istotny może się okazać nawet format zapisywania daty np. ważności paszportu.
Następnie sprawdź, czy do Twojej skrzynki mailowej nie trafiła wiadomość od operatora lotu o zmianie rozkładu lub z nowym linkiem do odprawy.
Jeżeli odprawiasz większą grupę osób, lepiej jest przeprowadzić procedurę dla maksymalnie kilku osób jednocześnie, a najlepiej pojedynczo. W przeciwnym wypadku możesz mieć problemy z czasem trwania sesji.
Jeżeli w dalszym ciągu napotykasz trudności, skontaktuj się z linią lotniczą lub zdecyduj się na odprawę stacjonarną. Wówczas procedura będzie przeprowadzana pod opieką osób zajmujących się tym profesjonalnie.
Skorzystaj z naszej pomocy!
Często zdarza się, iż pomimo dochowania najwyższej staranności przez pasażera, ostatecznie podróż zostaje zakłócona takimi okolicznościami jak opóźnienie lub odwołanie lotu czy zagubienie bagażu. Linie lotnicze mają w zwyczaju wykorzystać każdą sposobność do uniknięcia odpowiedzialności w tego typu sytuacjach.
Dlatego już na etapie planowania podróży, warto jest zapoznać się ze swoimi prawami. W celu zabezpieczenia materiału dowodowego zachowaj kartę pokładową, zapisz wszelkie wiadomości sms lub mailowe od linii lotniczej na temat opóźnienia, lub odwołania lotu. W przypadku dotarcia na lotnisko docelowe ponad trzy godziny po planowanym czasie zakończenia podróży poproś załogę samolotu o sporządzenie noty na temat opóźnienia (wraz z dokładnym oznaczeniem godziny przylotu!).
Niezależnie od okoliczności, zapamiętaj – nie musisz zostać sam z problemem dochodzenia rekompensaty! Skorzystaj z pomocy profesjonalnego pełnomocnika – dzięki bogatej wiedzy i doświadczeniu w sprawach tego rodzaju jesteśmy gotowi wesprzeć w każdej sytuacji. Skontaktuj się z nami, a będziesz mieć pewność, że Twoja sprawa została powierzona w odpowiednie ręce.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.