Jet lag – co to jest i jak można go uniknąć?

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej, potocznie nazywany jet lagiem, jest największym utrapieniem dla wielu pasażerów podróżujących w dalekie miejsca. Zespół objawów występujących po odbyciu długiej podróży niejednej osobie może zepsuć humor i zniweczyć przyjemność z planowanej podróży. Co to jest jet lag i jak można sobie z nim radzić?

Jet lag – definicja i przyczyny

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej to zespół objawów występujących po podróży w kierunku równoleżnikowym, czyli na osi wschód-zachód. Jak sugeruje nazwa, jet lag syndrome związany jest ze zmianą strefy czasowej, co znacząco wpływa na organizm podróżnego. Symptomy są na ogół silniej odczuwalne w przypadku podróży na wschód, czyli w kierunku, który skraca dobę. Zaburzenie wynika ze zmiany rytmu okołodobowego, co skutkuje komplikacjami związanymi ze snem, działaniem układu pokarmowego oraz koncentracją.

Jet lag – objawy i przebieg

Do najczęściej występujących objawów jet lagu zaliczamy:

  • zaburzenia snu,
  • problemy z koncentracją,
  • zaburzenia pracy układu pokarmowego,
  • brak apetytu,
  • zmęczenie,
  • ból głowy,
  • wahania nastroju.

Czas występowania objawów uzależniony jest od wielu czynników, jednak badania wskazują, iż nasilenie symptomów następuje w ciągu pierwszej doby od wylądowania. Problemy związane z przypadłością mogą utrzymywać od trzech do pięciu dni – po tym czasie organizm przyzwyczaja się do nowej strefy czasowej. Syndrom nagłej zmiany strefy czasowej jest mniej dotkliwy dla pracowników lotnisk, a także dla osób pracujących w systemie zmianowym oraz w porze nocnej.

Jet lag – zapobieganie i leczenie

Zdecydowanie najlepszym sposobem na uniknięcie nieprzyjemnych skutków nagłej zmiany strefy czasowej jest odpowiednie przygotowanie do podróży – długi sen i wypoczynek przed wylotem, zmiana diety na lekkostrawne posiłki, zamiana kawy i napojów alkoholowych na wodę mineralną. Warto jest również zadbać o kondycję fizyczną – ćwiczenia usprawniają pracę organizmu i pomagają dostosować się do nowych warunków.

Kolejnym sposobem na przyzwyczajenie organizmu do zmiany strefy czasowej jest dostosowanie snu do rytmu panującego w planowanej destynacji jeszcze przed wylotem. Zatem skuteczne okazać się może planowanie snu w godzinach typowych dla miejsca, w którym planujemy spędzić czas.

Duże znaczdefienie dla natężenia doświadczanych objawów ma również komfort podróży – jeżeli lot odbył się w warunkach umożliwiających spokojny sen, wówczas potencjalne dolegliwości mogą okazać się mniej uciążliwe.

Niektóre osoby borykające się z problemami takimi jak nadmierny stres, zaburzenia sezonowe czy inne dolegliwości natury psychicznej mogą zastanowić się nad powzięciem dodatkowych środków mających na celu zminimalizowanie objawów jet lagu. Skuteczna może okazać się fototerapia polegająca na naświetlaniu części ciała człowieka odpowiednim światłem. Zalecane mogą być również leki zawierające np/ melatoninę – jednak tutaj należy pamiętać, aby wszelkie decyzje związane z farmakoterapią powziąć po konsultacji z lekarzem.

Uzyskaj naszą pomoc

Jako zespół specjalistów z dziedziny prawa pasażerów oraz prawa turystycznego niestety nie jesteśmy w stanie pomóc w przypadku wystąpienia jet lagu, nie mniej jednak oferujemy szeroki wachlarz usług z zakresu pomocy prawnej w razie wystąpienia najróżniejszych komplikacji w podróży lotniczej. Twój lot został znacząco opóźniony? Może nawet odwołany? A może nie wpuszczono Cię na pokład samolotu? Z nami bez problemu możesz uzyskać odszkodowanie.

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej, potocznie nazywany jet lagiem, jest największym utrapieniem dla wielu pasażerów podróżujących w dalekie miejsca. Zespół objawów występujących po odbyciu długiej podróży niejednej osobie może zepsuć humor i zniweczyć przyjemność z planowanej podróży.

5/5 - (1 vote)