4 min. | 17 listopada 2023
TSUE: odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład przysługuje nawet bez odprawy
W doniosłym wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej pochylił się nad kwestią zwolnienia obowiązku przewoźnika do wypłaty odszkodowania pasażerom, których linia lotnicza nie wpuściła na pokład, w przypadku poinformowania klientów o odmowie przyjęcia z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Jak się okazuje, taki proceder nie może posłużyć jako sposób na wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika.
Odmowa przyjęcia na pokład samolotu
Zgodnie z treścią Rozporządzenia 261/2004, jeżeli linia lotnicza musi odmówić pasażerom wstępu na pokład samolotu pomimo wykupionej rezerwacji (np. ze względu na overbooking), wówczas przewoźnik zobowiązany jest uprzednio zaoferować klientom rezygnację z miejsca w samolocie w zamian za uzgodnione korzyści. Jeżeli pomimo podjęcia działań przewidzianych w poprzednim kroku w dalszym ciągu liczba ochotników na odbycie lotu przewyższa ilość dostępnych miejsc, to pasażerowie, którzy nie dostali się na pokład maszyny, zyskują uprawnienie do dochodzenia zryczałtowanego odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. Ponadto, przewoźnik ma obowiązek zapewnić poszkodowanym odpowiednią opiekę na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu.
Problem w interpretacji
W sprawie zawisłej przed niemieckim sądem powódka dochodziła odszkodowania od linii lotniczej za odmowę wstępu na pokład samolotu. Pasażerka planowała podróż z Frankfurtu nad Menem do Madrytu i zakupiła bilety na loty we dwie strony. W dniu planowanego wylotu na jaw wyszło, iż przewoźnik LATAM Airlines, bez poinformowania pasażerki, przeniósł jej rezerwację na lot, który odbył się dzień wcześniej. Ponadto, z uwagi na niewzięcie przez powódkę udziału w przeniesionym locie, firma zablokowała jej rezerwację na lot powrotny na dwa tygodnie przed planowanym wylotem. Sąd niemiecki powziął wątpliwość, czy poinformowanie pasażera na dwa tygodnie przed planowanym odlotem o odmowie wstępu na pokład nie stanowi okoliczności wyłączającej obowiązek linii lotniczej do wypłaty odszkodowania. Problemy w interpretacji spowodowane były brzmieniem art. 3 ust. 2 pkt a) Rozporządzenia 261/2004, zgodnie z którym przepisy aktu prawnego znajdują zastosowanie pod warunkiem, że pasażerowie stawią się na odprawę lotu, którego objęły komplikacje (z wyjątkiem odwołania lotu). Ponadto, skład orzekający powołał się na analogiczne przepisy Rozporządzenia dotyczące odwołania lotu – jeżeli informacja o anulowaniu podróży została przekazana pasażerom co najmniej dwa tygodnie przed odlotem, wówczas przewoźnik nie musi wypłacać odszkodowania.
Stanowisko TSUE
W wyroku w przedmiotowej sprawie oznaczonej sygnaturą C-238/22, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozwiał wszelkie wątpliwości sądu odsyłającego, a także usytuował nowe zasady dochodzenia roszczeń przez pasażerów, którym odmówiono wstępu na pokład samolotu. Wspólnotowy sąd wskazał bowiem, że wymóg stawienia się na odprawę stanowiłby niepotrzebną formalność w sytuacji, gdy przewoźnik lotniczy uprzednio poinformował pasażera, że odmówi mu, wbrew jego woli, wejścia na pokład samolotu. Oprócz tego, okoliczność poinformowania pasażerów o odmowie z dwutygodniowym wyprzedzeniem pozostaje bezprzedmiotowa, gdyż stanowi ona wyjątek wyłączający odpowiedzialność przewoźnika przewidziany wyłącznie w odniesieniu do podróży odwołanych i nie ma powodów do zastosowania rozszerzającej interpretacji przepisów Rozporządzenia 261/2004 względem odmowy wstępu na pokład.
Napisz do nas!
Czy spotkała Cię podobna sytuacja? A może Twój lot został odwołany? Dotarłeś na miejsce docelowe z ponad 3-godzinnym opóźnieniem? Niezależnie od tego, jakie komplikacje w trasie Cię spotkały, jesteśmy gotowi pomóc Ci w wyegzekwowaniu swoich praw. Dzięki bogatej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu doskonale wiemy jak najskuteczniej uzyskać nie tylko zryczałtowane odszkodowanie, ale również zwrot dodatkowych kosztów poniesionych z winy przewoźnika. Wypełnij formularz na naszej stronie, a my niezwłocznie odezwiemy się z informacją zwrotną i dalszymi instrukcjami procedowania w Twojej sprawie.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.
Dodaj komentarz