Opóźniony lot – co robić, gdy mój lot jest opóźniony?

Pożegnania na lotnisku, narastające uczucie ciśnienia w uszach przy starcie samolotu, ekscytacja przed dotarciem do oddalonego o setki kilometrów miejsca – podróż samolotem wiąże się z silnymi emocjami i niezapomnianymi wrażeniami. Nie zawsze jednak doświadczenia z rejsu powietrznego bywają radosne. Zdarza się nieraz, że nasz planowany lot pozostaje opóźniony, o kilka, kilkanaście minut, o godzinę… co powinno się zrobić w takiej sytuacji? Jak działać, kiedy Twój lot nie wylatuje na czas?

Uprawnienia pasażera

Pasażerowie lotów objęci są specjalną ochroną wynikającą z Rozporządzenia Unii Europejskiej numer 261/2004. Zapewnia ono szereg uprawnień, które przysługują poszkodowanym klientom linii lotniczych w przypadku dużego opóźnienia lotu. Oprócz możliwości dochodzenia odszkodowania, osoby, których podróż nie odbyła się zgodnie z planem, powinny mieć zapewnioną opiekę od biura podróży, a także mają prawo do wykonania nieodpłatnych połączeń telefonicznych. Zanim jednak omówimy szczegółowo uprawnienia pasażerów opóźnionych lotów, należy najpierw rozważyć, kiedy powyższe rozporządzenie znajdzie zastosowanie?

Rodzaje lotów objętych ochroną

Rozporządzenie UE 261/2004 przyznaje pasażerom prawa w sytuacji opóźnienia lotu, gdy rejs odbywa się z lotniska leżącego na terenie Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej, lub gdy takie lotnisko jest miejscem docelowym podróży, która jest jednocześnie obsługiwana przez operatora lotów zarejestrowanego w Polsce. 

Prawo do opieki

Jeżeli powyższy warunek co do trasy lotu został spełniony, a od planowanego lotu minęły już ponad 2 godziny, wówczas operator lotu powinien dostarczyć wszystkim poszkodowanym karty zawierające informacje na temat przysługujących im praw. Jednym z nich jest prawo do opieki, w ramach którego klienci linii lotniczej powinni otrzymać:

  • Posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania.
  • Zakwaterowanie w hotelu, gdy wymaga tego długość opóźnienia (przynajmniej na jedną noc).
  • Dojazd do miejsca zakwaterowania.

Jeżeli powyższe rzeczy nie zostaną przez przewoźnika zagwarantowane i jesteś zmuszony ponieść koszty samemu, pamiętaj o zachowaniu wszystkich paragonów lub innych dowodów płatności. Posłużą one jako dowody w sprawie, dzięki którym będziesz mieć możliwość odzyskania tych kosztów od organizatora lotu. 

Powyższe uprawnienia, lub ewentualnie możliwość dochodzenia zwrotu poniesionych kosztów, przysługują pasażerom niezależnie od przyczyny opóźnienia lotu.  A więc, nawet jeżeli rejs został opóźniony z przyczyn, za które przewoźnik odpowiedzialności nie ponosi, to mimo wszystko dalej spoczywa na nim obowiązek zapewnienia opieki pasażerom.

Dodatkowo, poszkodowanym przysługują bezpłatnie dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub dwa e-maile. 

Odszkodowanie

W przypadku, gdy opóźnienie przekroczy 3 godziny, wówczas aktualizuje się uprawnienie pasażerów do dochodzenia odszkodowania od przewoźnika. Kwota rekompensaty wyniesie od 250 do 600 euro, zależnie od długości planowanego lotu. Szczegółowe zestawienie prezentuje się w następujący sposób:

  • 250 euro – w przypadku lotów o długości do 1500 km.
  • 400 euro – w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1500 km, lub wszystkich pozostałych lotów między 1501 km a 3500 km.
  • 600 euro – w przypadku lotów pozawspólnotowych dłuższych niż 3501 km.

Powyższe odszkodowanie przysługuje, jeżeli pasażer dokonał prawidłowo odprawy na lot, a winę za opóźnienie można przypisać operatorowi podróży powietrznej. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, linia lotnicza będzie mogła uniknąć obowiązku zapłaty powyższej kwoty. Więcej informacji na temat „nadzwyczajnych okoliczności” znajdziesz na naszym blogu.

Co zrobić, aby uzyskać odszkodowanie?

Przygotowanie do wysłania reklamacji warto zacząć już na lotnisku. Zachowaj kartę pokładową, rejestruj dokładny czas opóźnienia (np. fotografując tablicę wylotów, prosząc obsługę o notę stwierdzającą dokładną godzinę przylotu samolotu na lotnisko docelowe), a przede wszystkim nie podpisuj żadnych dokumentów, które mogłyby świadczyć o tym, że wyrzekasz się swojego uprawnienia do odszkodowania.

Kiedy skompletujesz powyższe dokumenty, należy wysłać reklamację. Można to zrobić samodzielnie, za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej linii lotniczej, za pośrednictwem maila lub listownie. Warto jednak zastanowić się nad zaciągnięciem pomocy profesjonalistów. W zdecydowanej większości przypadków linie lotnicze odmówią bowiem wypłaty rekompensaty, powołując się na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności. Wówczas jedyną drogą, która pozostaje poszkodowanym, jest wniesienie pozwu.

Skontaktuj się z nami

Osiągnięcie zadowalającego wyniku z rozprawy sądowej wymaga dotrzymania należytej skrupulatności już na etapie polubownym, przy sporządzaniu reklamacji. W związku z tym w każdym przypadku najrozsądniejszą i najpewniejszą decyzją będzie powierzenie wszystkich etapów postępowania odszkodowawczego profesjonalnemu pełnomocnikowi. 

Posiadamy doświadczenie w skutecznym egzekwowaniu praw pasażerów od operatorów lotniczych, dlatego jeżeli potrzebujesz pomocy – skontaktuj się z nami! Nasze usługi są bezpłatne, a prowizję pobieramy dopiero po wygranej. Nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów. Sprawdź swoje szanse na odszkodowanie i powierz swoją sprawę w ręce zaufanych ekspertów.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.