4 min. | 16 marca 2020
Koronawirus a odwołany lot. Sprawdź, jakie są Twoje prawa
Trwająca od tygodni epidemia koronawirusa w Polsce, a wraz z nią trwający stan zagrożenia epidemicznego spowodowały, że władze krajowe wprowadziły pewne obostrzenia. Wśród nich znalazło się między innymi zamknięcie granic dla obcokrajowców czy odwołanie lotów międzynarodowych. Pasażerowie, którzy mieli zakupiony wcześniej bilet na niezrealizowane połączenie, nie zostają jednak na lodzie. Sprawdź, jakie są Twoje prawa i jak możesz odzyskać pieniądze za niewykorzystaną rezerwację.
Lot odwołany z powodu koronawirusa – czy przysługuje Ci odszkodowanie?
Wiele osób po otrzymaniu informacji o odwołanym locie zdecyduje się na złożenie wniosku o odszkodowanie – w końcu zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej (WE) nr 261/2004 przysługuje im nawet do 600 euro. Jednak nie w tym wypadku. Owszem obowiązujące przepisy regulują prawa pasażerów do otrzymania świadczenia finansowego w ramach rekompensaty za niezrealizowane połączenie, jednak wyłącznie w sytuacji, gdy wystąpią okoliczności spowodowane udowodnioną winą linii lotniczych. Pandemia koronawirusa czy obostrzenia wprowadzane praktycznie w większości krajów na całym świecie nie należą do tej kategorii. Odwołanie lotów krajowych i międzynarodowych czy zamykanie granic przez kolejne państwa oraz ogłoszenie przez WHO pandemii to okoliczności nadzwyczajne, za które nie przysługuje żadne odszkodowanie. Co w tej sytuacji mogą zrobić pasażerowie? Udać się na stronę linii lotniczej, która miała obsługiwać odwołany lot, i skorzystać z dostępnych możliwości, wśród których znalazł się zwrot 100% wartości niezrealizowanego biletu.
Jakie prawa mają pasażerowie
Odwołanie setek połączeń dziennie z powodu trwającej pandemii koronawirusa wymusiło na władzach wydanie stosownego oświadczenia. Zrobiła to Komisja Europejska, która 18 marca 2020 r. przygotowała dla pasażerów specjalny przewodnik po ich prawach. Co w takim razie możesz zrobić w sytuacji, gdy zostałeś z niewykorzystanym biletem? Przede wszystkim masz możliwość otrzymania całkowitego zwrotu kosztów rezerwacji. Ze względu na dużą liczbę zainteresowanych klientów linie lotnicze rezygnują z ich obsługi za pośrednictwem call center, a zamiast tego oferują intuicyjne i proste w wypełnieniu formularze zwrotu dostępne na stronach internetowych. Wnioski są rozpatrywane wolniej, ale możesz liczyć na pozytywną decyzję. Warto jednak pamiętać, że sytuacja wygląda inaczej w przypadku pasażerów, którzy zdecydowali się na odwołanie podróży przed zawieszeniem lotów międzynarodowych. W takich sytuacjach kwestię ewentualnego zwrotu kosztów biletu regulują Ogólne Warunki Przewozu lub regulamin przewoźnika, z którymi należy się zapoznać i je zaakceptować przed złożeniem zamówienia.
Czy zwrot kosztów biletu to jedyna możliwość?
Jak się okazuje, zgodnie z oświadczeniem wydanym przez Komisję Europejską zwrot kosztów biletów to tylko jedna z opcji, na które mogą zdecydować się pasażerowie. Kolejną możliwością jest zmiana trasy na alternatywne połączenie. Oznacza to, że w przypadku na przykład Polskich Linii Lotniczych LOT możesz zamienić podróż do Londynu na lot do Tokio. Oczywiście niezbędne jest dopłacenie różnicy w cenie rezerwacji, jednak polski przewoźnik przygotował dla poszkodowanych klientów atrakcyjną ofertę. Jest to aż 200 zł rabatu od ceny końcowej, jeśli jest ona wyższa od kosztów zakupu pierwszego biletu na odwołane połączenie. Aby móc skorzystać z tej opcji, niezbędne jest wypełnienie odpowiedniego formularza. Trzecią i ostatnią możliwością jest zaoferowanie pasażerom zmiany trasy w późniejszym, dogodnym terminie. Można zrobić to wyłącznie przez określony czas, który różni się w zależności od przewoźnika. Dzięki temu nie musisz całkowicie rezygnować z podróży, a jedynie przełożyć ją na później, gdy epidemia koronawirusa zostanie opanowana, a loty międzykrajowe wrócą do siatki połączeń wybranego przewoźnika. W zależności od linii lotniczych możesz również liczyć na dodatkowe rozwiązania, np. możliwość wymiany biletu na voucher.
Pozwól nam go rozwiązać!
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.
Dodaj komentarz