Podróż służbowa – czy przysługuje mi odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot?

W ciągu jednego dnia ze wszystkich światowych lotnisk startuje ponad 200.000 samolotów pasażerskich. Jednak nie wszyscy klienci linii lotniczych są turystami kierującymi się do wymarzonej destynacji wakacyjnej. Podróże służbowe są nieodłącznym elementem wielu zawodów. Często zdarza się, że loty są opóźnione lub odwołane, co oczywiście może powodować wiele problemów. W tym momencie można jednak nabrać wątpliwości – czy odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje również w przypadku podróży służbowych?

Rozporządzenie 261/2004 a podróż służbowa

Odpowiedzi na tak postawione pytanie należy szukać bezpośrednio u źródła, czyli w akcie prawnego Unii Europejskiej, który ustanowił jednolite zasady postępowania w przypadku odwołania lub znaczącego opóźnienia lotów. Jak wynika treści Rozporządzenia 261/2004, odszkodowanie za opóźnienie/odwołanie lotu przysługuje również w przypadku podróży służbowych. Jest tak dlatego, bowiem wspomniany dokument nie różnicuje podmiotowo osób uprawnionych do dochodzenia rekompensaty za komplikację w trasie. Dlatego też nie ma znaczenia, czy problem z rejsem spotkał Cię podczas trasy na wakacje, czy też w trakcie delegacji. Jednakże należy pamiętać, że w każdym przypadku uzyskanie rekompensaty jest uzależnione od spełnienia podstawowych warunków wskazanych poniżej.

Odwołanie/opóźnienie lotu służbowego

W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu służbowego, tak jak w przypadku każdego innego lotu, uzyskanie odszkodowania będzie uzależnione od spełnienia następujących kryteriów:

  • Podróż miała rozpocząć się na terytorium Unii Europejskiej, albo miała odbyć się linią zarejestrowaną w Unii i zakończyć na jej terenie.
  • Posiadasz potwierdzenie rezerwacji lotu.
  • Od opóźnienia/odwołania lotu nie minął rok.
  • W przypadku odwołania: lot odwołany został później niż 14 dni przed planowanym odlotem oraz nie zaoferowano alternatywnej trasy, która pozwoliłaby na dotarcie do docelowego miejsca w zbliżonym czasie.
  • W przypadku opóźnienia: łączny czas opóźnienia wyniósł nie mniej niż 3 godziny.

Twoje prawa

Jeżeli Twój lot został odwołany lub opóźniony o ponad dwie godziny, linia lotnicza zobowiązana jest poinformować Cię o przysługujących Ci prawach. Ich katalog prezentuje się następująco:

  • Prawo do opieki: przewoźnik zobowiązany jest dostarczyć napoje i posiłki w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania na lot alternatywny.
  • Prawo do komunikacji: masz prawo do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych lub dwóch maili, dwóch dalekopisów itp.
  • Prawo do zakwaterowania: gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy. Ponadto, przewoźnik musi zagwarantować transport do miejsca tymczasowego pobytu.
  • Prawo do zwrotu kosztu biletu i powrotu do pierwotnego miejsca odlotu ALBO do alternatywnego nieodpłatnego połączenia do miejsca docelowego, jeżeli czas oczekiwania wynosi ponad 5 godzin.

Ponadto, w przypadku odwołania lotu lub przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem, przysługuje Ci odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy.

UWAGA! Z pośród wyżej wskazanych praw pasażerów, obowiązek linii lotniczej do zapłaty odszkodowania może zostać ograniczony, jeżeli do komplikacji na trasie lotu doszło z powodu zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności.

Skorzystaj z pomocy SkySupport!

Twój lot służbowy został odwołany lub znacząco opóźniony? Skontaktuj się z naszym zespołem, a dzięki bogatemu doświadczeniu i wiedzy pozyskanej z praktyki poprowadzimy Twoją sprawę od początku do samego końca. Procedura dochodzenia odszkodowania od przewoźnika nierzadko jest czasochłonna i skomplikowana, a istotne znaczenie ma dotrzymywanie wszelkich wyrażonych w ustawie terminów.

Wszystkich trudności możesz uniknąć, jeżeli przekażesz sprawę specjalistom. Nawiąż z nami współpracę, a bezpłatnie ocenimy szansę na uzyskanie odszkodowania w Twoim przypadku. Nasze wynagrodzenie opieramy na zasadzie success fee – prowizję pobieramy dopiero w momencie skutecznego uzyskania rekompensaty: 25% na etapie polubownym zaś 30% na etapie sądowym.

Wypełnij formularz kontaktowy na naszej stronie, a my niezwłocznie skontaktujemy się z Tobą z informacją zwrotną.

Oceń ten post
Miałeś problem z opóźnionym lub odwołanym lotem?
Pozwól nam go rozwiązać!
Bezpłatnie sprawdź, czy należy Ci się odszkodowanie i uzyskaj nawet
2760 złotych rekompensaty dla każdego pasażera.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *